خودکفایی از واردات بنزین به 95 موکول شد

کدخبر: ۱۳۴۷۸۱
تازه‌ترین وعده‌های مطرح شده از سوی معاون وزیر نفت نشان از آن دارد که خودکفایی از واردات بنزین به سال آینده موکول شده است.
خودکفایی از واردات بنزین به 95 موکول شد

به گزارش اقتصادنیوز، از ابتدای کار دولت یازدهم، مساله بنزین و خودکفایی از واردات، بارها به میان آمد. هر بار صحبت‌هایی از خودکفایی از واردات این فرآورده‌ به میان می‌آمد. اما مساله‌ای که در این میان، خودکفایی را مشروط می‌کرد، بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تولید بنزین در این پالایشگاه بود.

آن‌طور که اطلاعات اولیه این پالایشگاه نشان می‌دهد، با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود.

دولت نیز بارها اعلام کرده بود که تنها در صورتی می‌تواند وعده خودکفایی از واردات بنزین را به سرانجام برساند که بتواند این پالایشگاه را به بهره‌برداری برساند. با این حال، بهره‌برداری از این پالایشگاه با رسیدن به دومین سال فعالیت دولت یازدهم نیز اجرایی نشد.

اولین وعده‌ای که در همان سال ابتدایی دولت یازدهم از قول بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت به میان آمد، سال 94 بود. زنگنه دو سال قبل اعلام کرد که بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 94 به نتیجه خواهد رسید؛ وعده‌ای که بازهم نتوانست روی تحقق به خود بگیرد تا نیاز داخل به تامین بنزین، بازهم در گرو واردات باشد.

در این میان، وعده تازه‌ای که از قول معاون وزیر نفت بیان شده نشان از آن دارد که تولید بنزین در این پالایشگاه تا سال آینده به سرانجام نخواهد رسید. در حقیقت وعده عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های سال 95 را نشان می‌دهد و این به معنای تاخیر در خودکفایی از واردات بنزین تا سال 95 است. با توجه به صحبت‌های کاظمی مبنی بر انجام شدن این وعده تا نیمه اول 95،‌ باید از حالا منتظر یک بازه 8 ماهه برای به سرانجام رسیدن وعده بنزینی دولت بود.

آن‌طور که تاکنون بسیاری از منتقدان بیان کرده‌اند، مساله خودکفایی از واردات بنزین و بهره‌برداری از ستاره خلیج فارس یکی از برنامه‌های اصلی زنگنه برای وزارت نفت بود که حالا در انتهای لیست برنامه‌های این وزارتخانه قرار گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید