آصفی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران در گفت و گو با اقتصاد روز:

انتخاب ساده آمریکا به رهایی از مهلکه خودساخته منجر می شود

کدخبر: ۱۰۰۲۵۳
سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه گفت:آمریکا با یک انتخاب ساده از مهلکه خودساخته در پرونده هسته ای ایران رهایی می یابد
انتخاب ساده آمریکا به رهایی از مهلکه خودساخته منجر می شود

حمیدرضا آصفی در گفت و گو با اقتصاد روز با اشاره به آغاز دور جدیدی از مذاکرات ایران و اعضای گروه 1+5 در وین اظهار داشت:در این دور از گفت و گوها علائم متفاوتی از سوی اعضای گروه 1+5 مشاهده می کنیم که نشان دهنده دوگانگی در اتخاذ تصمیمات آنها است.

وی افزود:مواضع اخیر لوران فابیوس وزیرامورخارجه فرانسه که بسیار تند و غیرمنطقی هم بود، نشان داد که طرفهای مذاکره کننده با ایران هنوز نتوانسته اند به درک درست و  یکسانی از این مذاکرات دست پیدا کنند و دچار نوعی آشفتگی در تصمیم سازی هستند.

سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه با طرح این موضوع که دیدگاه های وزیرامورخارجه فرانسه در کنار اظهارات گروه های کارشناسی 1+5 که می گویند مذاکرات در روند مناسبی جریان دارد نشان دهنده عدم یکسان سازی تصمیمات است،گفت:اگر قرار بر نتیجه گیری مذاکرات و دست یافتن به توافق نهایی باشد دیگر دوگانگی در اتخاذ تصمیمات معنایی ندارد.

وی ادامه داد:البته در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز هیچ نکته منفی در رابطه با فعالیت های هسته ای ایران وجود نداشت و در آن کاملا به این نکته اشاره شده بود که ایران تماما به تعهدات خود عمل کرده است بنابراین شاید دیگر بهانه ای برای تعلل در عادی سازی پرونده هسته ای ایران وجود نداشته باشد.

آصفی اما سفر اخیر مقامات آمریکایی به سرزمین های اشغالی را در فضای فعلی گفت و گوهای ایران و 1+5 را چندان خوشبینانه ندانست و یادآور شد:این سفرها که معمولا برای هماهنگی در ارائه سیاست ها و تصمیمات صورت می گیرد در روند دستیابی به توافق مناسب و اصولی با ایران دردسرساز می شود؛حضور خانم رایس در کنار وندی شرمن برای سفر به اسرائیل نشان می دهد که واشنگتن به دنبال یگانگی در تصمیم سازی با تل آویو است.

وی تاکید کرد:برهمین اساس هم است که می گویم ما نباید خوشبین به نتیجه گیری از مذاکرات در مدت زمان محدودی باشیم.

سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه متذکر شد: در حال حاضر ما بخش هموار مذاکرات را پشت سر گذاشته ایم و در قسمت ناهموار آن قرار گرفته ایم؛مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 فراز و فرودهای فراوانی دارد که در صورت اراده سیاسی دوجانبه به ثمر می رسد.

وی گفت:در شرایط فعلی ما نباید تنها به دنبال حسن نیت طرف مقابل باشیم بلکه مهمترین موضوع داشتن سیاستی اصولی برای دستیابی به نتیجه و هدف است.

آصفی در ادامه به اظهارات یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اشاره کرد و گفت:این عضو هیات ایرانی گفته بود که آمریکا باید به یک انتخاب دشوار دست زند تا این مذاکرات به ثمر برسد این در حالی است که به اعتقاد بنده این کشور باید با یک انتخاب ساده حقوق ما در قالب یکی از  اعضای"ان پی تی" را به رسمیت بشناسد .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید