خرم:

توافق جامع هسته ای، امری زمان بر است

کدخبر: ۱۰۰۳۲۴
یک استاد دانشگاه با اشاره به عدم طرح پیش نویس توافق جامع در مذاکرات"وین4" گفت:دستیابی به توافق نهایی امری زمان بر است و باید اجاز دهیم که مذاکره کنندگان ایرانی با آسودگی کامل به گفت و گوهای فنی و تخصصی خود ادامه دهند.
توافق جامع هسته ای، امری زمان بر است

علی خرم در گفت و گو با اقتصاد روز،در رابطه با عدم تدوین پیش نویس مذاکرات جامع در "وین4" اظهار داشت:متاسفانه بسیاری از افراد در ایران به صورت مساله اصلی مذاکرات توجهی نمی کنند و نمی دانند که مذاکرات این دوره با ادوار گذشته تفاوت های بسیاری داشت.
وی افزود:ما در دور نخست گفت و گوهایمان با 1+5 در مورد اقدام مشترک به شاهکاری اساسی دست پیدا کردیم و راه را برای سست شدن و لغو تحریم ها هموار کردیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:در مرحله بعدی هم در رابطه با برنامه موقت اقدام مشترک به توافقاتی دست رسیدیم تا در مدت زمان شش ماه با انجام یکسری اقدامات اعتماد ساز زمینه را برای دستیابی به توافق نهایی آماده کنیم.

وی ادامه داد:اقدامات اعتماد ساز ایران در طول این ماه ها با قوت و همت مسوولان کشور به سرانجام رسید که به این موضوع در آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اشاره شده و به تایید اعضای گروه 1+5 نیز رسیده است.

به گفته خرم تمام هم و غم طرف ایرانی کاهش و لغو تحریم های غیرمنصفانه ای است که اقتصاد کشور را مور هدف قرار داده و شرایط نامساعدی را بر مردم تحمیل کرده است.

وی با طرح این موضوع که تمامی گفت و گوها و مذاکرات صورت گرفته نیز برای پاسخگویی به مطالبات مردم در زمینه توقف اعمال تحریم هاست،تاکید کرد:البته دستیابی به توافق نهایی با 1+5 موضوعی زمان بر است و نباید انتظار داشت که با یک دو و دو دور گفت و گو به آن دست پیدا کنیم.

این استاد دانشگاه با یادآوری مذکراتی که منجر به توافق با بغداد پس از جنگ ایران و عراق شد،گفت: این توافق پس از دو سال مذاکرات فشرده به دست آمد و موضوعی یک روزه و دو روزه نبود.

وی با اشاره به بخشی از اختلافات ایران و غرب در مورد تعداد سانترفیوژهایی که پس از توافق جامع در اختیار تهران باقی می ماند،اظهار داشت:این موضوع یکی از بحث های چالش برانگیز مذاکرات است که طرف ایرانی بر تعداد 50هزار تایی تاکید می کند اما غربی ها می گویند که کار ایران با 5هزار سانترفیوژ هم قابل انجام است.

خرم متذکر شد:آگاهی از موضاعتی اینچنین است که ما را به این دیدگاه می رساند که در مذاکرات "وین4"شکستی در کار نبوده است.
وی در مورد طرح موضوعات مرتبط با سیستم دفاعی ایران نیز اظهارداشت:بحث موشک ها و سیستم دفاعی ایران اگرچه در ظاهر به مذاکرات مربوط نمی شود اما در باطن با بحث های مربوط به پرونده هسته ای ایران ارتباط پیدا می کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: غربی ها مدعی هستند که قدرت ایران در بخش دفاعی این دغدغه را ایجاد می کند که اگر روزی این کشور به سلاح هسته ای دستیابی پیدا کرد اروپا و آمریکا را به وسیله موشک های خود مورد هدف قرار دهد این در حالی است که به باور مقامات تهران سیستم دفاعی ما تنها به جهت بازدارندگی در مقابل تهدیدات روزافزون اسرائیل و دیگر دشمنان کشور است.

وی افزود: با آگاهی از اینگونه اختلاف نظرها است که می گویم تنها یک دور مذاکره برای دستیابی به توافق جامع کافی نیست و ما برای رسیدن به اهداف خود باید چند دور پای میز مذاکره بنشینیم.

خرم خاطرنشان کرد:ما باید اولویت های نخست خود را با اولویت های ثانویه 1+5 تاخت بزنیم و احساس برد-برد را در دو طرف ایجاد کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید