کارشناس حوزه استراتژیک مطرح کرد:

نوآوری شیوه مذاکرات تنها راه خروج از بن بست مذاکرات

کدخبر: ۱۰۰۴۹۵
یک کارشناس حوزه استراتژیک به تیم هسته ای ایران پیشنهاد کرد با نوآوری در روند مذاکرات از به بن بست رسیدن در عادی سازی این پرونده جلوگیری کند.
نوآوری شیوه مذاکرات تنها راه خروج از  بن بست مذاکرات

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با اقتصاد روز، با اشاره به مشکلاتی که در روند گفت‌وگوهای ایران و 1+5 ایجاد شده است، گفت: از ابتدای مذاکرات تیم جدید هسته‌ای ایران توافقی میان طرفین مذاکره‌کننده حاصل شد که یا در مورد همه مسائل به اتفاق نظر می‌رسند و یا اینکه پرونده هسته‌ای ایران در همین وضعیت باقی می‌ماند. این موضوع بدان معنا بود که یا مذاکرات به لغو کامل تحریم‌ها منجر می‌شود و یا اینکه ایران تعهد جدیدی را نمی‌پذیرد.
او افزود: با ارزیابی موضوعاتی که منجر به ایجاد اختلاف در روند مذاکرات دو جانبه شد یعنی تعداد سانتریفوژها، وضعیت آب سنگین راکتور اراک، نحوه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سیستم دفاعی کشور در می‌یابیم که تا حل کامل تمامی مباحث این پرونده راه درازی در پیش است اما سیاست نشان داده است که هیچ امری دور از ذهن نیست.
این کارشناس حوزه استراتژیک با بیان اینکه چند دور مذاکرات ایران و 1+5 طرفین را متوجه خواسته‌های یکدیگر کرده است، تصریح کرد: معتقدم که با توجه به ابراز رضایتی که ایران و اعضای گروه 1+5 پس از هر دور مذاکره از خود ابراز می‌کردند موارد اختلافی نیز با تدابیر سیاسی دو طرف قابل حل و فصل شدن است.
او ادامه داد: اینکه پسماندهای راکتور آب سنگین اراک به چه صورت از کشور خارج شود و یا تعداد سانتریفوژهای ایران به چه میزانی برسد که دغدغه‌ای برای جامعه جهانی به وجود نیاورد موضوع چندان بااهمیتی نیست که روند گفت‌وگوها را با شکست مواجه کند.
به گفته ساداتیان تلاش ایران و 1+5 برای پایان دادن به نزدیک یک دهه پیچ‌وتاب در پرونده هسته‌ای ایران قابل ارج است و نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد.
او با بیان این مطلب که دستیابی به فرمولی که بتواند رضایت طرفین گفت‌وگو کننده پرونده هسته‌ای ایران را جلب کند موضوعی ایده‌آل است، متذکر شد: به نظرم اعضای تیم هسته‌ای ایران قابلیت مواجه شدن با هر وضعیتی را دارند و می‌توانند در هر شرایطی بهترین راه‌حل را برای خروج از بن‌بست مذاکراتی ارائه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید