توتال از شاه دنیز آذربایجان می رود

کدخبر: ۱۰۰۷۴۸
شرکت توتال فرانسه موافقت کرد سهام خود در میدان گازی شاه دنیز آذربایجان را به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار به شرکت نفت دولتی ترکیه واگذار کند.
توتال از شاه دنیز آذربایجان می رود

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فایننشال تایمز، شرکت توتال توافق کرده است تا سهام خود در میدان گازی عظیم شاه دنیز آذربایجان را به قیمت 1.5 میلیارد دلار به شرکت نفت دولتی ترکیه واگذار کند.

پس از شرکت نروژی استات اویل که در ماه دسامبر، سهام خود در این میدان را از 25.5 درصد به 15.5 درصد تقلیل داد، توتال فرانسه، دومین شرکتی است که در کمتر از یک سال اخیر سهام خود در این میدان گازی را به فروش می‌رساند.

کنسرسیوم سهامداران این میدان گازی به سرپرستی شرکت بی‌پی در ماه دسامبر تصمیم نهایی خود را برای سرمایه‌گذاری 28 میلیارد‌دلاری در فاز دوم توسعه این میدان که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های گازی جهان است، اعلام کرد.

این کنسرسیوم همچنین طرح‌هایی را برای ساخت خط لوله‌ای 3500 کیلومتری که گاز را از کشورهای ترکیه، یونان و آلبانی به ایتالیا برساند، اعلام کرده است. در این صورت، این خط لوله خواهد توانست بخشی از استراتژی اروپا برای تنوع‌بخشی به منابع انرژی‌اش را محقق سازد.

خرید سهام در میدان گازی شاه دنیز توسط گروه دولتی تپائوی ترکیه، گویای اهمیت استراتژیک این پروژه برای ترکیه است، زیرا آنکارا قصد دارد به منبع ترانزیت انرژی کشورهای تولیدکننده به مشتریان اروپایی تبدیل شود.

به گزارش تسنیم، در این راستا، روز جمعه گروه تپائو، در استانبول قراردادی را در حضور رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به امضا رساند.

آنکارا به دنبال تامین برق مورد نیاز خود، کاهش کسری حساب‌جاری‌اش که عمدتاً ناشی از واردات انرژی است و تبدیل‌شدن به یک کشور بزرگ ترانزیتی در تجارت انرژی است.

به جز شرکت‌های بی پی، استات اویل، سوکار و تپاپو، شرکت روسی لوک اویل و شرکت نفت دولتی ایران از دیگر سهامداران این میدان گازی هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید