عراقچی خبر داد:

احتمال سفر اعضای اروپایی 1+5 به ایران

کدخبر: ۱۰۰۹۱۲
سیدعباس عراقچی با بیان اینکه ایران و آمریکا روزهای دوشنبه و سه شنبه در ژنو دیدار می کنند و احتمالاً دیداری نیز با همتایان اروپایی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در رم برگزار می شود، گفت: هلگا اشمید، معاون اشتون در مذاکرات فردا با هیات آمریکایی حضور دارد و هیچ موضوعی غیر از مباحث هسته ای با 1+5 مطرح نمی شود.
احتمال سفر اعضای اروپایی 1+5 به ایران

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسنا، عباس عراقچی با بیان اینکه به هیات ایرانی اعلام کرده‌اند که فردا رئیس هیات آمریکایی بیل برنز نفر دوم وزارت امور خارجه آمریکا و جانشین جان کری است و خانم شرمن نیز ایشان را همراهی می‌کند.

او تاکید کرد: مذاکره با سس کشور سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشورها با یکدیگر هماهنگ باشد، چون ایده‌های مختلفی وجود دارد. مذاکرات دوجانبه در قبل و بعد از گفت‌وگوها رایج و همواره وجود داشته و یا در حاشیه جلسات و یا قبل و بعد از آن برگزار شده است. البته ما با روسیه و چین به طور مرتب مشورت کرده‌ایم که بر این اساس یا ما به پکن و مسکو رفته‌ایم و یا آنها آمده‌اند.

عراقچی تاکید کرد: مذاکره دوجانبه با آمریکا فقط در حاشیه گفت‌وگو با 1+5 انجام شده است اما این بار چون مذاکرات به مراحل جدی رسیده مشورت جداگانه خواهیم داشت. بیشتر تحریم‌ها توسط آمریکا اعمال شده و سایر کشورهای عضو 1+5 در آن دخالتی نداشته‌اند. هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای در مذاکرات ایران و 1+5 چه به صورت جمعی و چه به صورت دو جانبه موضوع مذاکره نیست. از جمله موضوعاتی که درباره آن صحبت می‌شود بحث تحریم‌ها است که باید برداشته شود.

معاون وزیر خارجه افزود: نشست فردا با آمریکایی‌ها سه‌جانبه است و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن جلسه حضور خواهد داشت.

او افزود: موضوع مذاکرات فردا و پس‌فردا با آمریکایی‌ها نیز هسته‌ای است و باید در مورد همه آنها به ویژه بحث تحریم‌ها تصمیم‌گیری شود.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که با شبکه خبر سیما سخن می‌گفت، درباره سطح هیات آمریکایی با توجه به حضور چهره‌های جدید در تیم مذاکره‌کننده آمریکا گفت: دراین‌باره تفسیری نمی‌کنم، آقای برنز سابقه چنین مذاکراتی را دارد و به هر دلیلی در این مقطع تصمیم‌گیری شده که ایشان در مذاکرات حضور یابد. او در ژنو نقش مؤثری داشت و امیدواریم حضورش مثبت باشد. از ایران نیز بنده و آقای روانچی، معاون اروپا و آمریکا مسوولیت هیات را به عهده داریم.

عراقچی همچنین با بیان اینکه هیات ایرانی قرار است چهارشنبه و پنجشنبه برای شرکت در اجلاس خلع سلاح به رم سفر کند گفت: در ایتالیا با سرگئی ریابکوف همتای روسی خود نیز برای انجام مذاکرات دوجانبه تصمیم‌گیری کرده‌ایم و احتمال دارد که با همتایان خود از چند کشور اروپایی عضو 1+5 نیز مذاکرات دو جانبه ای داشته باشیم یا اینکه ممکن است همتایان من تا قبل از مذاکرات ایران و 1+5 در 26 خردادماه به تهران سفر کنند و این مذاکرات انجام شود، تا بتوانیم با آمادگی بیشتری در مذاکرات 26 خرداد شرکت کنیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تحولات اوکراین در مذاکرات ایران و 1+5 گفت: در دنیای سیاست و روابط بین‌الملل هیچ‌چیز نیست که بر وقایع دیگر تاثیر نگذارد. هم تلاش روسیه و هم تلاش ما این بوده که مسائل دیگر از جمله اوکراین تاثیری بر مذاکرات نگذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید