دستیار ویژه اقتصادی وزیر امور خارجه

تراز تجارت ایران و عراق 95 درصد به نفع تهران مثبت است

کدخبر: ۱۰۱۱۹۹
دستیار ویژه اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان این مطلب که در حال حاضر روابط اقتصادی ایران و عراق بالغ بر 12 میلیارد دلار است،تصریح کرد:از این میزان 60تا 70 میلیون دلار واردات ما از عراق است و باقی نیز تا حدود 5درصد به سفر زوار ایرانی به عتبات عالیات تعلق دارد و در کل 95درصد از مناسبات اقتصادی تهران و بغداد به نفع ایران مثبت است.
تراز تجارت ایران و عراق 95 درصد به نفع تهران مثبت است

حسن کاظمی قمی در گفت و گو با اقتصاد نیوز با اشاره به ظرفیت های اقتصادی عراق برای سرمایه گذاری تجار ایرانی گفت: بخش خصوصی ایران در اتاق های بازرگانی و اتحادیه های تجاری از تجارب بسیار خوبی در بخش های مختلف برخوردارند و می توانند این تجارب را در روند سازندگی عراق به کار گیرند.

وی افزود:روند همکاری های اقتصادی تجار ایرانی در عراق همیشه مثبت بوده است اما با توجه به این مطلب که ایران و عراق دارای همکاری های تنگاتنگی در بخش های مختلف سیاسی هستند ظرفیت های فعلی اقتصاد دو کشور باید بسیار بیشتر از میزان فعلی آن باشد.

دستیار ویژه اقتصادی وزیر امور خارجه تاکید کرد:ما در سالهای اخیر در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق شرایط بهتری داشته ایم و در ترانزیت کالا نیز این همکاری ها رو به گسترش بوده است.

وی با اشاره به تردد زوار ایرانی و عراقی در دو کشور تصریح کرد:در زمینه توریست مذهبی و گردشگری و البته توریست درمانی همکاری های ما در حال افزایش است و باید بدانید که در سال 92 بیش از 5/3 میلیون از اتباع دو کشور به یکدیگر سفر کرده اند. هرچند که چشم انداز ما برای این بخش از روابط بالغ بر 10میلیون نفر است.

کاظمی قمی افزود: متاسفانه با وجود مناسبات خوب تهران و عراق تجار و بازرگانان ترک از سهم بیشتری در بازار و اقتصاد عراق برخوردارند.

وی با اشاره به مزیت های نسبی تجار ترک برای فعالیت در عراق گفت: قرار گرفتن در شرایط تحریم یکی از دلایل کاهش حضور ما در عراق بوده است چرا که با وجود این محدودیت های اقتصادی امکان همکاری های بانکی میان تجار ایرانی و عراقی وجود ندارد.

به گفته دستیار ویژه وزیر امور خارجه ترک ها در زمینه خدمات فنی و مهندسی از تجارب بیشتری نسبت به بازرگانان ایرانی برخوردارند و با وجود اینکه برخی از شرکت های ایرانی دارای برندهای بین المللی هستند اما شرکت های ترک به لحاظ فعالیت بهتر عمل می کنند.

وی ادامه داد: البته حمایت های دولت ترکیه از بخش خصوصی این کشور را هم باید در میزان موفقیت های تجار ترک تاثیرگذار بدانیم.

کاظمی قمی همچنین با بیان این مطلب که ایرانی ها در زمینه خدمات فنی و مهندسی،مسکن،تاسیسات آب و فاضلاب،سد سازی و تونل سازی،جاده سازی و ساخت ورزشگاه ها در عراق فعال هستند،تاکید کرد:ما در سال 92 1/1 میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی به عراق صادر کردیم که امیدواریم این میزان در سال جاری افزایش یابد.

وی متذ کر شد: عراق به لحاظ ذخایر خدادادی کشوری غنی محسوب می شود.علاوه براین باید نیاز این کشور به بازسازی را هم در ضرورت حضور تجار ایرانی در این کشور مهم ارزیابی کنیم.
دستیار ویژه اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به نیاز عراقی ها برای برخورداری از 3میلیون واحد مسکونی یادآور شد: اگر ما بتوانیم در زمینه ساخت 500هزار واحد مسکونی سرمایه گذاری کرده و آنها را به فروش برسانیم برد بسیار بزرگی را نصیب خود کرده ایم.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی صندوق حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر گفت: در حال حاضر در کشور عراق زمینه مناسبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران وجود دارد و ما نیز در جلسات مختلفی که با اعضای اتاق های بازرگانی تهران و ایران برگزار کرده ایم از ضرورت تلاش برای حضور منسجم تجار ایرانی در این کشور سخن گفته ایم.

به گفته کاظمی قمی سیستم لغو روادید و ایجاد تغییر در پایانه های مرزی دو کشور می تواند در افزایش میزان مناسبات اقتصادی تهران و بغداد تاثیرگذار باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید