بلومبرگ خبر داد

پرداخت جریمه 9 میلیارددلاری بانک فرانسوی برای نقض تحریم های ایران

کدخبر: ۱۰۱۴۱۷
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد بانک بی ان پی پاریباس برای فیصله دادن به اتهامات نقض تحریم های ایران، به توافق برای اقرار به جرم خود و پرداخت هشت تا 9 میلیارد دلار جریمه نزدیک شده است.
پرداخت جریمه 9 میلیارددلاری بانک فرانسوی برای نقض تحریم های ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به گفته منابع آگاه، این بانک فرانسوی آگاهانه به پنهان کردن مبادلاتی به ارزش حدود 30 میلیارد دلار پرداخته که ناقض تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی از جمله ایران و سودان بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، بی‌ان‌پی پاریباس که بزرگ‌ترین بانک فرانسه است، احتمالاً در اوایل ژوئیه اتهام جنایی توطئه برای نقض قانون قدرت‌های اقتصادی اضطراری بین‌المللی را به گردن خواهد گرفت.

شرایط این توافق هنوز نهایی نشده اما دو طرف به یک توافق کلی رسیده‌اند. لسلی کالدول، مدیر بخش جنایی وزارت دادگستری آمریکا 20 ژوئن در مورد نهایی شدن احتمالی این مذاکرات صحبت کرده بود. با این همه سخنگوی بی‌ان‌پی پاریباس در نیویورک حاضر به اظهارنظر در این باره نشد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال پیش‌تر در مورد شرایط این توافق گزارش داده و نوشته بود بی‌ان‌پی پاریباس به طور موقت و احتمالاً به مدت چند ماه از انجام مبادلات به دلار منع خواهد شد و بیش از 30 کارمند بی‌ان‌پی نیز باید این بانک را ترک کنند.

پیش از این گزارش شده بود که مقامات آمریکایی خواهان پرداخت 10 میلیارد دلار از سوی بی‌ان‌پی برای حل‌وفصل اتهامات نقض تحریم‌ها هستند. این بانک دومین بانک بزرگ اروپایی خواهد بود که امسال در آمریکا اتهامات وارد شده را به گردن می‌گیرد.

اوایل ماه جاری رویترز خبر داده بود مقامات آمریکایی مذاکره‌کننده با بی‌ان‌پی پاریباس در مذاکراتشان تهدید کرده بودند این بانک را 16 میلیارد دلار جریمه خواهند کرد با این همه این تهدید بیشتر تاکتیکی در واکنش به پیشنهاد بی‌ان‌پی برای پرداخت حدود یک میلیارد دلار جریمه به حساب آمد.

مقامات آمریکایی در مورد اتهامات بی‌ان‌پی برای نخستین بار در سال 2007 شروع به تحقیق کردند و خود این بانک نیز حدود یک سال بعد در این رابطه به تحقیقات داخلی پرداخت.

پیش از این بانک اچ‌اس‌بی‌سی هولدینگز در سال 2012 موافقت کرد برای حل‌وفصل اتهامات نقض تحریم‌ها و پولشویی 1.9 میلیارد دلار جریمه پرداخت کند اما با قبول ارتکاب خلاف، مجبور نشد به این جرم اعتراف کند.

جریمه بی‌ان‌پی بزرگ‌ترین جریمه‌ای خواهد بود که تاکنون یک بانک برای نقض تحریم‌ها و همکاری با کشورهای تحت تحریم محکوم به پرداخت آن می‌شود.

دادستان‌های آمریکایی جریمه بسیار سنگین علیه بی‌ان‌پی را با این استدلال که این بانک به طور کامل در تحقیقات همکاری نکرده و خلاف بسیار بدی را مرتکب شده توجیه می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید