عباس ملکی:

آمریکا مایل به حل و فصل پرونده هسته ای ایران است

کدخبر: ۱۰۱۵۳۷
معاون وزیرخارجه اسبق کشور با طرح این موضوع که مقامات آمریکایی تمایل فراوانی برای حل و فصل مشکلات این پرونده دارند ،گفت: حتی وزیر امور خارجه آمریکا به صورت رسمی و غیررسمی اعلام کرده است با حل ابهامات پرونده هسته ای ایران مشکلات زیادی از آمریکا حل خواهد شد چرا که مساله ایران به نوعی حالت کاریزماتیک برای آنها پیدا کرده است.
آمریکا مایل به حل و فصل پرونده هسته ای ایران است

به گزارش اقتصاد نیوز ،عباس ملکی در گفت و گو با تجارت فردا با بیان این مطلب که اوباما به دلیل عدم موفقیت برخی از مسائل داخلی آمریکا چون موضوع بیمه و مباحث برون مرزی مانند مساله صلح خاورمیانه و مناقشات سوریه و عراق درصدد است که حداقل در مذاکرات هسته ای ایران به موفقیتی نائل آید،اظهار داشت: رئیس جمهور آمریکا میخواهد در پایان دوره ریاست جمهوری اش کارنامه قابل قبولی از عملکرد دموکراتها ارائه دهد و بگوید اگر ما در برخی از موضوعات نتوانسته ایم به اهداف خود دست پیدا کنیم اما در باقی مسائل عملکرد قابل قبولی داشته ایم.

معاون وزیر خارجه اسبق کشور ادامه داد:میدانید ایران از این فرصت به چه صورت استفاده کرد؟ ابتدا تصمیم گرفت با چین و روسیه به یک زبان مشترک دست پیدا کند. به خاطر میاورم همان زمان که ما بحث استفاده از پتانسیل چین در مذاکرات هستهای را مطرح کردیم برخی با انتقاد از این رویه گفتند که چینی ها دنباله رو آمریکاییها هستند این در حالی است که ما با ادامه سیاستهای منطقی خود در افزایش مناسبات تهران و پکن توانستیم حتی حجم روابط اقتصادیمان را به حدود 40 میلیارد دلار برسانیم.

وی تاکید کرد:این امری مرسوم در میان دیپلماتهاست که حتی اگر مذاکرات خوب پیش برود بیایند و بگویند اصلاً خوب نبود. با این تاکتیک میخواهند توقعات را در یک اندازهای محدود نگه دارند. به نظرم اصل موضوع مذاکرات یک چیز است و موضعگیری مذاکره کنندگان در برابر رسانه ها موضوعی دیگر؛ انعکاسش در رسانه ها بحث بعدی است و تفسیرش توسط کارشناسان در رسانه ها موضوع نهایی.

به گفته ملکی لزومی ندارد که تک تک این مباحث در یک راستا و به یک شکل باشد. درک بنده از آنچه هماکنون میان ایران و 1+5 جریان دارد این است که مذاکرات با وجود اختلاف نظرهای موجود در سطح خوبی پیش میرود. باید توجه داشته باشید که اگر برخلاف مواضع فعلی تیم مذاکره کننده اینطور گفته میشد که مذاکرات به خوبی پیش میرود و این موضوع هم در رسانه ها منعکس میشد تفسیرها و تحلیلهای فراوانی از این گفتوگوها مطرح میشد که لزوماً به نفع روند مذاکرات نبود.   

وی افزود:بالا بردن توقعات به ترویج این دیدگاه منجر میشد که چرا سرعتی در تغییر شرایط نیست و ما هنوز نتوانسته ایم به خواسته های خود دست پیدا کنیم. این شکل از اطلاع رسانی منجر به آن میشود که دست مذاکره کنندگان ما تا حدودی بسته شود و نتوانند با فراغ بال پای میز مذاکرات حاضر شوند.

معاون وزیرخارجه اسبق کشور با بیان این نکته که تمامی طرفهای مذاکره کننده ترجیح میدهند برگ برنده خود را در آخرین لحظات مذاکره رو کنند،گفت: از دیدگاه بنده مذاکرات هسته ای که تیم آقای ظریف در حال انجام دادن آن است به لحاظ سختی کار و اهمیت از جمله حساسترین مذاکرات تاریخ جهان است و ما تا آخرین لحظه از قدرت چانه زنیمان استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به این مطلب که اوباما و وزیر خارجه آمریکا به دنبال آن هستند تا پرونده هسته ای ایران را پیش از انتخابات در پیش روی این کشور به سرانجام برسانند،تاکید کرد:البته این موضوع چندان مورد پسند سناتورهای آمریکایی، بنیادهای پولی و بانکی و صاحبان کارخانه های اسلحه سازی این کشور نیست.

ملکی معتقد است: لابی صهیونیستی نفوذ فراوانی در کنگره آمریکا دارد این در حالی است که ما نتوانسته ایم حتی یک رای موافق از سناتورهای آمریکایی را از آن خود کنیم شاید این اشکال از طرف ما نیز بوده است.

وی ادامه داد:من دو سال پیش تابستان در دانشگاه ام ای تی بودم. یکی از استادان آنجا که یهودی بود گفت به اسرائیل میرود و 80 نفر از نماینده های کنگره آمریکا به همراه خانوادههایشان نیز میهمان آنها در تلآویو هستند. این موضوع نشاندهنده میزان نفوذ لابی صهیونیستی و آیپک در میان نمایندگان کنگره آمریکاست.

معاون وزیرخارجه کشور گفت: در والاستریت هم اوضاع به همین شکل است. ما در میان غولهای نفتی آمریکا و کارخانه های بزرگ نظامی این کشور نیز حامی نداریم. رسانه های آمریکایی را هم که خودتان میدانید تحت سیطره لابی صهیونیستی قرار دارند.

وی افزود: اگر ما در گذشته ایرانشناسانی داشتیم که با مطالعه ایران، افکار عمومی را از واقعیات جامعه ما آگاه میکردند در این سالها از این اهرم نیز محروم هستیم. بیشتر این افراد یا فوت کرده اند یا به سبب کهولت سن از قدرت و توانایی لازم محروم هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید