خرم با اشاره به امکان دستیابی به توافق جامع هسته ای در وین 6

مراقب سنگ اندازی برخی از اعضای 1+5 باشیم

کدخبر: ۱۰۱۷۹۷
سفیر اسبق ایران در چین گفت: باید مراقب کشورهایی مانند فرانسه باشیم تا مانند مذاکرات ژنو ،نشست وین را به چالش نکشند.
مراقب سنگ اندازی برخی از اعضای 1+5 باشیم

علی خرم در گفت و گو با اقتصاد نیوز در رابطه با امکان تدوین توافق نهایی ایران و 1+5 در مذاکرات وین 6 اظهار داشت:از آغاز مذاکرات ایران و قدرت های بزرگ جهانی در وین یک اهتمام طرفین بر تدوین و نگارش توافق جامع هسته ای وجود داشت.

وی افزود:از وین یک تا وین سه نیز با وجود پراکندگی بحث ها، ایران و 1+5 به اجماعی در رابطه با گام نهایی مذاکرات نائل آمدند.

این استاد دانشگاه با اشاره به جدی شدن مذاکرات هسته ای ایران در خلال مذاکرات وین 4 و 5 تصریح کرد:در این دور از مذاکرات،محور گفت و گوها کلاسه شده و وارد بحث کارشناسی شد.

وی ادامه داد:اما وین 5نیز مجال کافی برای دستیابی به توافق را میسر نساخت و قرار شد تا در نشستی دیگر روند تهیه و تدوین توافق نامه جامعه هسته ای را که به اتفاق نظر کلیه اعضا رسیده باشد مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته خرم حساسیت این دور از مذاکرات و فشرده و طولانی بودن آن نشان از عزم طرفین گفت و گوکننده پرونده هسته ای ایران برای سر و سامان دادن به وضعیت این پرونده دارد.

وی با اشاره به احتمال سفر وزیرامورخارجه آمریکا به وین و شرکت در مذاکرات هسته ای ایران گفت:این امر نیز دلیل دیگری برای اهمیت این دور از مذاکرات است و به گمان بنده با توجه به تلاش تمامی طرفهای گفت و گو کننده برای دستیابی به توافق نهایی ما باید منتظر سفر دیگر وزرای خارجه 1+5 نیز باشیم.

سفیر اسبق ایران در چین تاکید کرد: آمریکایی ها با تیمی 15 نفره از کارشناسان و صاحبنظران بخش های مختلف خود در مذاکرات وین 6 حاضر شده اند تا بتوانند با ارزیابی کلیه جوانب در این نشست حاضر شوند.

وی گفت: تمامی جوانب امر حاکی از اهتمام ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق است مگر اینکه مانند مذاکرات ژنو کشوری مانند فرانسه با طرح موضوعات خارج از چارچوب این گفت و گوها را به چالش بیاندازد.

خرم همچنین در مورد خواست کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به طرح موضوع حقوق بشر ایران در خلال مذاکرات هسته ای اظهار داشت:بعید می دانم که هیچ یک از طرفهای گفت و گو کننده عزمی برای انجام این کار داشته باشند.معتقدم که احتمال طرح موضوعات مربوط به بحث های موشکی ایران در این نشست بیش از بحث حقوق بشر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید