طرح تشکیل وزارتخانه ازدواج و خانواده

کدخبر: ۱۰۱۸۲۱
هدف از تشکیل این وزارتخانه ساماندهی مشکلات جوانان است. جوانانی که مشکلاتشان به حدی است که می توانند سوژه چند وزارت خانه باشند. در طرح وزات ازدواج و جوانان مشکلات جوانان از جهت های مختلف مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.
طرح تشکیل وزارتخانه ازدواج و خانواده
جوانان همیشه محور اصلی صحبت ها و جلسات نمایندگان و مسئولین کشور بوده اند. مشکلات جوانان اما تمامی ندارد و چون سریالی ادامه دارد و قرار نیست که فصلی های سریال مشکلات جوانان در کشور به پایان برسد. وزارت ورزش و جوانان که از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم و در زمان دولت محمود احمدی نژاد تشکیل شد، تنها کارکرد مفیدش برای جوانان پر از مشکل این سرزمین امضای چند تفاهمنامه بود. اما نه برنامه ای برای اوقات فراغات جوانان داشتند و نه برنامه ای برای تسهیل شرایط ازدواج و تنها به جلسات و کنفرانس های خبری در این موضوع اکتفا می کردند. با وجود بالا رفتن نرخ بیکاری و طلاق در کشور اما این وزارتخانه هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد و مسیر انفعال را همچنان در پیش گرفته است. با وجود اینکه همیشه جوانان سوژه اصلی بحث ها و میزگردهای مسئولین و مقامات کشوری بوده اند اما در مورد تفریحات، آینده شغلی، تشکیل خانواده و ... همان مسئولینی که خیلی راحت میزگرد برگزار می کردند با یکدیگر بر سر این مضوع اختلاف نظر پیدا می کردند و این میان جوانان بودند که سرشان مثل همیشه بی کلاه می ماند. 

وزارت ازدواج و جوانان

اسم اصلی این طرح وزارتخانه ازدواج و طلاق بوده است اما به علت اینکه عده ای از نمایندگان به واژه طلاق که در این طرح به کار رفته بود اعتراض می کنند، نام این وزاتخانه ازدواج و خانواده نام گذاری می شود.
اینطور که از صحبت های نمایندگان بر می آید، هدف از تشکیل این وزارتخانه ساماندهی مشکلات جوانان است. جوانانی که مشکلاتشان به حدی است که می توانند سوژه چند وزارت خانه باشند.  در طرح وزات ازدواج و جوانان مشکلات جوانان از جهت های مختلف مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. ابراهیم نکو نماینده مجلس که از طراحان اصلی این طرح است می گوید در سال‌های اخیر شاهد کاهش رشد ازدواج و افزایش نرخ طلاق در کشور بوده‌ایم. در دو ماه سال جاری نزدیک به 21 هزار طلاق در کشور ثبت شده است که اگر این روند ادامه داشته باشد ما پیش‌بینی می‌کنیم در پایان سال 93 به رقمی حدود 150 هزار طلاق می‌رسیم. این روند بسیار نگران‌کننده است و به همین خاطر نمایندگان مجلس تصمیم به پیگیری امور جوانان و مسائل مربوط به ازدواج گرفتند.

برنامه های وزارت ازدواج و خانواده چیست؟

از مهمترین برنامه های این وزارتخانه ساماندهی مسائل جوانان قبل از ازدواج تا بعد از ازدواج است. مسکن جوانان از برنامه های دیگر است که قرار است با کمک شهرداری، نماینده های مجلس و البته دولت برای جوانان خانه های مناسب برای زندگی ساخته شود البته این خانه ها به صورت رایگان در اختیار جوانان قرار می گیرد اما گفته نشده است که فرد متقاضی باید دارای چه ویژگی ها و شرایطی باشد. اشتغال از دیگر نکات مهمی است که در این طرح به آن پرداخته شده است و قرار بر این شده در صورت تصویب این طرح در مجلس برنامه ریزی شود تا جوانان با برنامه ریزی  صحیح وارد کارخانجات و دیگر مشاغل صنعتی شوند.
 
مخالفین وزاتخانه ازدواج و خانواده

البته در این میان همه نمایندگان مجلس با این طرح موافق نیستند بلکه عده ای از نمایندگان می گویند طبق قانون پنجم توسعه که در آن به کوچک سازی دولت اشاره شده است، باید در جهت این امر قدم برداریم نه اینکه هر دوره ای بخواهیم با تاسیس یک وزارتخانه جدید دولت را گسترش دهیم و بار اضافه بر دوش دولت بگذاریم. آنطور که ابراهیم نکو گفته است، قرار بر این شده تا این طرح این هفته به هئیت رییسه مجلس تقدیم شود و باید دید هئیت رییسه چه تصمیمی برای این طرح می گیرد.

و در آخر

مثل همیشه باید منتظر ماند و دید مسئولینی که می گویند دغدغه مشکلات جوانان را دارند و طعم تلخ بیکاری و فراهم نبودن شرایط ازدواج را درک می کنند، چه راهکاری برای مشکلات متعدد جوانان ارائه می دهند و چگونه می توانند مشکلات بخش جوانان را ساماندهی کنند. با وجود اینکه این طرح نیاز به بررسی های زیادی دارد اما می توان دلخوش بود که شاید در دولت یازدهم و با همکاری مجلس نهم شاهد بهبود شرایط جوانان برای زندگی آرامش بخشی باشیم. 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید