زیبا کلام با حتمی دانستن گام نهایی هسته ای:

توافق روزنه ای را بر فصل سیاه تحریم ها می گشاید

کدخبر: ۱۰۲۰۰۹
یک استاد دانشگاه معتقد است که تهران و 1+5 در انتهای بازه زمانی 21 روزه به توافق می رسند تا روزنه ای را بر فصل سیاه تحریم های ایران بگشایند.
توافق روزنه ای را بر فصل سیاه تحریم ها می گشاید

صادق زیبا کلام در گفت و گو با اقتصاد نیوز،در رابطه با امکان دستیابی به توافق جامع هسته ای در مذاکرات وین 6 که میان ایران و 1+5 در جریان است،اظهار داشت: به اعتقاد بنده در اصول هم ایرانی ها و هم غربی ها و به ویژه آمریکایی ها خواهان دستیابی به توافق هستند.

وی اظهار داشت:ایران به جهت خاتمه دادن به تحریم های خود و آمریکایی ها نیز به دلیل اینکه موفقیت خاتمه دادن به وضعیت پرونده هسته ای ایران را به نام دولت اوباما ثبت کند خواهان نتیجه گیری از این مذاکرات هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:برای نخستین بار عزم و اراده ای جدی در دو سوی پرونده هسته ای ایران به وجود آمده است،تا پیش از این ما خواهان حل و فصل شدن مشکلات پرونده هسته ای خود بودیم و غرب نمی خواست و حالا مذاکره کنندگان ایرانی و اعضای گروه 1+5 هر دو برای بهبود اوضاع پیش قدم شده اند.

وی خاطرنشان کرد:حضور وزرای خارجه 1+5 در نشست وین 6 نیز حکایت از تلاش طرفین برای عدم خدشه دار شدن این مذاکرات دارد هر چند که نباید این عزم و اراده را لزوما به معنای دستیابی به توافق قلمداد کنیم.

به گفته زیباکلام در حال حاضر عمده اختلافات ایران و 1+5 حول دوموضوع اساسی در گردش است. ابتدا تعداد سانترفیوژهای ایران و پس از آن زمان اجرای توافق هسته ای.

وی یادآور شد:غربی ها با دست گذاشتن بر تعداد سانترفیوژهای ایران خواهان کاهش توان هسته ای ایران هستند تا اگر این کشور در روز و یا روزگاری خواست برای تولید سلاح اتمی اقدام کند زمان زیادی را صرف کند این در حالی است که طرف ایرانی با وجود آنکه متعهد شده است که برای ساخت سلاح اتمی حرکتی انجام ندهد اما تمایلی هم ندارد که از حجم فعالیت های هسته ایش کاسته شود.

این استاد دانشگاه گفت:علاوه براین ایران مایل به تسریع در لغو تحریم ها است و در حالی که ما صحبت از پروسه 4تا 5 ساله می کنیم غربی ها می گویند که تحریم های ایران باید در مدت زمان 15 تا 20 سال لغو شوند هر چند که به اعتقاد بنده طرفین بر بازه زمانی 10 ساله به توافق می رسند.

وی ادامه داد: البته مطمئنا این توافق با مخالفت هایی در ایران و آمریکا همراه می شود. جمهوری خواهان آمریکایی با توسل به امتیازات احتمالی که دولت اوباما به ایران داده است و اصولگرایان ایرانی نیز با احتمال بهبود روابط تهران و واشنگتن با این روند مخالفت می کنند.

زیباکلام با اشاره به دغدغه روحانی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم تصریح کرد:یقینا بیرون آمدن از باتلاق اقتصادی کشور نیازمند عزمی جدی است که با شعارهای اقتصاد مقاومتی به دست نمی آید.

وی تاکید کرد: برهمین اساس معتقدم که در صورت دستیابی به توافق و برداشته شدن گام های جدی در رفع تحریم های اقتصادی کشور ما شاهد بهبود اوضاع خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید