رویترز خبر داد

آمادگی ایران برای راه اندازی تاسیسات تبدیل گاز اورانیوم به اکسید

کدخبر: ۱۰۲۱۰۸
منابع دیپلماتیک اعلام کردند: ایران اقدام اولیه برای راه اندازی یک نیروگاه اورانیوم را به منظور عمل به تعهداتش در توافق اولیه ژنو به کار گرفته است.
آمادگی ایران برای راه اندازی تاسیسات تبدیل گاز اورانیوم به اکسید

به گزارش اقتصاد نیوز  و  به نقل از خبرگزاری رویترز راه اندازی این نیروگاه نشان می‌دهد که تهران به توافق اولیه‌اش با گروه 1+5 که در 24 نوامبر سال 2014 در ژنو به دست آمد عمل می کند.

قدرت‌های جهانی از ایران می‌خواهند که برنامه هسته‌ای‌اش را برای کاهش نگرانی‌های جامعه بین‌الملل محدود کند. ایران همواره تأکید می کند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و خواستار لغو تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان است.

طبق توافق اولیه ژنو ایران متعهد شد در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای اش را محدود کند و ذخایر اورانیوم خود را کاهش دهد یا تبدیل کند. از این‌رو ایران برای عمل به این تعهداتش نیازمند تأسیساتی است که بتواند ذخایر اورانیوم خود را به میزان ذکر شده درتوافق اولیه ژنو برساند.

ایران و گروه 1+5 هم اکنون در حال انجام دور ششم مذاکرات هسته‌ای به منظور رسیدن به راه‌حل نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور هستند.

برخی دیپلماتها و کارشناسان با توجه به وجود اختلافات در میان طرف‌های مذاکره‌کننده احتمال تمدید توافق اولیه ژنو را بیشتر می‌بینند. اما یک سخنگوی کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که رهبری مذاکرات را به عهده دارد گفته است: تمام طرفها مصممند که تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به توافق جامع نهایی برسند.

مایکل مان در این باره گفت‌: ما در طرف دیگر نیز شاهد جدیت لازم هستیم. مذاکرات بسیار سخت است و اختلافات هنوز وجود دارد اما این مسئله چیز عجیبی نیست.

وی ادامه داد:‌ ما در حال مذاکره در مورد مسائل فنی و همچنین مسائل سیاسی بسیار پیچیده هستیم. بنابراین ما به سختی تلاش می‌کنیم تا این اختلافات را از میان برداریم.

به گزارش ایسنا، بر اساس توافق اولیه ایران و گروه 1+5 که در 20 ژوئیه به پایان می‌رسد ایران باید حجم زیادی از اورانیوم با غنای پایین را به اکسید تبدیل کند که برای استفاده در تولید مواد مورد نیاز بمب هسته‌ای مناسب نیست. این یکی از فاکتورهایی بود که در این توافق به دست آمد و ایران در ازای آن با کاهش بخشی از تحریم‌های غرب مواجه شد.

ایران برای این که بتواند تبدیل گاز اورانیوم به پودر اکسید را انجام دهد ساخت یک تأسیسات در نزدیکی شهر اصفهان را آغاز کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مه تأیید کرد تهران ساخت این نیروگاه را آغاز کرده اما هنوز راه‌اندازی نشده است.

با توجه به نزدیک شدن به پایان فرصت شش ماهه ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی دیپلمات‌ها به دقت چگونگی پایبندی ایران به توافق ژنو را زیر نظر دارند. این کشور همچنین طبق این توافق غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 درصد را به حالت تعلیق درآورده اما می تواند به غنی‌سازی تا سطح 5 درصد ادامه دهد.

گفته می شود به دلیل تأخیر در راه‌اندازی این تأسیسات هم‌اکنون ذخیره اورانیوم ایران با غنای پایین از 7.6 تن در ماه فوریه به 8.5 تن در ماه مه رسیده است. کارشناسان می‌گویند که ایران قادر است در مدت زمانی کوتاه پس از راه‌اندازی این تأسیسات حجم زیادی از این اورانیوم را به اکسید تبدیل کند.

گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران به تعهداتش در توافق اولیه ژنو عمل می‌کند.

ایران اعلام می‌کند که اورانیوم با غنای پایین را برای نیروگاه‌های برق هسته‌ای تولید می‌کند نه برای ساخت بمب. برای ساخت سلاح هسته‌ای لازم است که اورانیوم در سطح نزدیک به 90 درصد غنی‌سازی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید