کنگره آمریکا به دنبال حمایت از تمدید توافق ژنو

کدخبر: ۱۰۲۱۰۹
خبرگزاری رویترز به نقل از قانون گذاران و اعضای کنگره آمریکا اعلام کرد: کنگره از تمدید توافق اولیه ایران و گروه 1+5 حمایت خواهد کرد.
کنگره آمریکا به دنبال حمایت از تمدید توافق ژنو

به گزارش اقتصاد نیوز، معاونان قانون‌گذاران و اعضای کنگره آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مجلس نمایندگان علیرغم درخواست‌های جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها برای کنار گذاشتن مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به تحریم‌های سخت علیه تهران از تمدید توافق اولیه ژنو حمایت خواهند کرد.

از آنجایی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات شش قدرت جهانی و ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کند برخی قانون‌گذاران آمریکایی از راه‌حل دیپلماسی خسته شده‌اند. آنها خواستار رویکردی سخت‌گیرانه‌تر و تهدید تهران به اعمال تحریم‌های بیشتر هستند.

بسیاری از جمهوری‌خواهان می‌گویند از این می‌ترسند ‌که کاخ سفید برای به دست آوردن یک پیروزی در عرصه سیاست خارجی بیش از اندازه به ایران امتیاز دهد. اما دموکرات‌های بانفوذ مجلس سنا از تمدید توافق اولیه که تا 20 ژوئیه به پایان می‌رسد حمایت می‌کنند.

سناتور دیان فین اشتاین رئیس کمیته اطلاعات سنا در این باره گفت: من کاملا متقاعد شدم که این مذاکرات باید تا به نتیجه رسیدن ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، طبق توافق اولیه ژنو که در نوامبر سال 2013 به دست آمد ایران و شش قدرت جهانی شش ماه فرصت داشتند تا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور به راه حلی نهایی برسند. همچنین بنا بر این توافق امکان تمدید شش ماه وجود دارد.

اوایل سال جاری رهبران سنا از طرح ارائه شده رابرت منندز و مارک کرک دو سناتور تندرو را که خواستار توقف کامل صادرات نفت ایران شده بودند جلوگیری کردند.  این طرح همچنین اختیارات رئیس جمهور آمریکا برای چشم‌پوشی از تحریم‌های ایران در صورتی که تهران توافق اولیه را نقض کند کاهش می‌داد.

معاونان اعضای سنا و مجلس نمایندگان گفتند که انتظار دارند قویترین هم‌پیمانان دموکرات اوباما از تمدید این توافق حتی اگر شامل کاهش تحریم‌ها علیه ایران باشد تا زمانی که دولت مشخصا اعلام کند که مذاکرات پیشرفت داشته است حمایت کنند.

برخی اعضای کنگره ابراز نگرانی ‌می‌کنند که توافق اولیه دروازه‌های تجارت به روی ایران را باز و رژیم تحریم‌ها را تضعیف می ‌کند اما بخش زیادی از این تحریم‌ها هنوز به قوت خود باقی است. با این حال در ماه‌های اخیر هیأت‌های تجاری به منظور بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران به این کشور سفر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، برخی قانون‌گذاران جنگ‌طلب طرحی را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران ارائه داده‌اند. همچنین مجلس نمایندگان نیز نامه‌ای را هفته گذشته به باراک اوباما نوشت که در آن از وی خواسته شده بود در مذاکرات هسته‌ای ایران رایزنیهای بیشتری را با کنگره داشته باشد. این نامه به امضای تقریبا 80 درصد از اعضای کنگره رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید