مجلس در هفته ای که گذشت

سیل سوال مجلس از دولت

کدخبر: ۱۰۲۲۷۸
در هفته اخیر نماینده های مجلس به وزیر صنعت، معدن و تجارت کارت زرد دادند و سه سوال از وزیر کشور اعلام وصول و یک سوال از وزیر اطلاعات مطرح و سوال از وزیر علوم هم به صحن علنی مجلس کشیده شد.
سیل سوال مجلس از دولت

به گزارش اقتصادنیوز، نمایندگان صبح یکشنبه اخیر که در بهارستان حاضر شدند در کارتابل خود رسیدگی به جزئیات نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را گذاشتند.

بعد از آغاز به کار صحن علنی مجلس و صحبت بر روی جزئیات این طرح و بعد از صحبت‌ها و بحث‌های مختلف ، موادی از این طرح به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

براساس مصوبه آن روز مجلس کلیه اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم طاغوت، ساواک منحله، فراماسون‌ها، کسانی که در فاصله ۲۸ مرداد ماه سال  ۱۳۳۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ به وزارت رسیده یا به عضویت مجالس شورای ملی یا سنا در آمده‌اند، اعضای موثر رژیم سابق و حزب رستاخیز و اعضای گروهک‌های غیرقانونی محارب و ضد انقلاب به تشخیص مراجع ذیصلاح و همین طور قضات و کارکنان شاغل وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین پرسنل شاغل در نیروهای نظامی و انتظامی و سایر افرادی که طبق قوانین از عضویت در احزاب و تشکل‌های سیاسی محروم شده یا می‌شوند نیز از تاسیس حزب یا عضویت در آن منع شده‌اند.

اما طرح دیگر که در دستور کار نمایندگان قرار گرفته بود طرحی در موضوع وام‌های میلیاردی بانک‌ها به افراد و نهاد بود. از چهره‌های شاخص نمایندگانی که این طرح را امضا کرده بودند می‌توان از افرادی چون، احمد توکلی، الیاس نادران، غلامرضا مصباحی مقدم و علیرضا زاکانی نام برد.

احمد امر آبادی دیگر نماینده‌ای که این طرح را امضا کرده بود در رابطه با این طرح به خانه ملت می‌گوید: تحقیق وتفحص از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بابت تسهیلات بالای 100 میلیارد ریال در  ۱۰سال گذشته به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر کشور دوباره در صحن حاضر می‌شود
همزمان با دادن کارت زرد از سوی نمایندگان مجلس به محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، فشار‌ها به دولت یازدهم همچنان از سوی مجلس ادامه دارد و قرار است وزیر اطلاعات و کشور را هم به صحن علنی مجلس بکشانند.

در پایان جلسه علنی مجلس در روز سه شنبه ۲۴ تیر ماه، سه سوال ملی از رحمانی فضلی، وزیر کشور  اعلام وصول شد و وزیر کشور با این وجود باید برای رهایی از کارت زرد بار دیگر در صحن علنی مجلس حاضر شود تا نمایندگان را قانع و راضی کند.

اگر این بار نیز مانند قبل  وزیر کشور موفق به راضی کردن نمایندگان نشود، این دومین کارت زردی خواهد بود که رحمانی فضلی از نمایندگان دریافت می‌کند و تنها یک کارت زرد دیگر با استیضاح فاصله دارد.  علیرضا زاکانی، حسین آذین، محمد مهدی زاهدی و ابراهیم آقا محمدی نمایندگانی هستند که از وزیر کشور سوال پرسیده‌اند.

سوال‌ها از وزیر کشور چیست؟
زاکانی از وزیر کشور پرسیده است که چرا از دانشمندان هسته‌ای محافظت نمی‌شود؟ آذین و زاهدی هم از وزیر کشور در رابطه با علت حضور اتباع بیگانه در کشور سوال پرسیده‌اند و آقامحمدی هم به علت بهره نبردن از نیروهای ارزشی در حوزه سیاسی وزارت کشور سوال پرسیده است.

تلاش برای آوردن وزیر اطلاعات به صحن
حمید رسایی و جواد کریمی قدوسی، در‌‌ همان صحن علنی سه شنبه در بهارستان در تلاش بودند تا  محمود علوی، وزیر اطلاعات را به مجلس بیاورند. چندی پیش حمید رسایی در تذکری از دیدار وزیر اطلاعات با اعضای جبهه مشارکت خبر داده بود و همین دیدار سوژه‌ای مناسبی برای طرح سوال کریمی قدوسی و رسایی از محمود علوی شد.

وزیر علوم هم آمدنی شد
به غیر از این دو وزیری که قرار است به بهارستان بروند، وزیر علوم نیز باید به صحن علنی مجلس برود. محمد سلیمانی از اعضای جبهه پایداری که عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس نیز  است درباره «ادامه حضور یک فرد هنجارشکن در یکی از دانشگاه‌ها» از پاسخ وزیر علوم قانع نشد تا سوال از رضافرجی دانا نیز به صحن مجلس کشیده شود. اینگونه است که باز هم تعدادی از وزرای دولت یازدهم راهی مجلس می‌شوند تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.

طرح های دیگر مجلسی ها
یکی از طرح‌هایی که در کمیسیون فرهنگی مجلس در  یکشنبه اخیر مطرح شد، طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بود.

همچنین این طرح برای بررسی بیشتر در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز بررسی می‌شود. در  سه شنبه اخیر در صحن علنی مجلس نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم، گفت افطاری دستگاه های اجرایی در برج میلاد از بیت المال و توسط هر فردی حرام است و باید گفت که مجلس هم برای جلوگیری از هر گونه اسراف و در جهت اقتصاد مقاومتی هزینه مراسم افطاری خود را با گروه‌ها و افراد مختلف  به امورات دیگر نظیر کمک به ایتام و آورگان فلسطین اختصاص داده است.  ماجرایی که چهارشنبه در صحن علنی به پایان رسید و قاضی‌پور از مدیریت برج میلاد و شهردار تهران بابت جلوگیری از این افطاری‌ها و لغو آن‌ها تشکر کرد.

قاضی‌پور مدعی شده بود در برج میلاد افطاری برای هر فرد ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد و به هزار و ۶۰۰ نفر از بیت المال در این مکان افطاری داده شد. وی گفته بود: تقاضا دارم که با این موضوع برخورد شود، چرا که باید از بیت المال صیانت شود. اما او دقیقا مشخص نکرده بود که این گونه افطاری‌ها به چه افرادی و چه ارگان‌های خاصی داده شده است.

همچنین صحن علنی  سه شنبه اخیر کمی پر هیاهو به نظر می رسید، اللهیار ملکشاهی، نماینده مردم کوهدشت در این بین در پشت تریبون قرار گرفت و در نطق خود گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از روستاهای شهرستان استان لرستان فاقد آب آشامیدنی هستند.  او از وزیر نیرو درخواست کرد تا هر چه سریع‌تر به این مشکل رسیدگی کند.

اما در روز چهارشنبه و در صحن علنی مجلس، ۲۲۷ نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای درخصوص مسائل مبتلا به منابع طبیعی و محیط‌زیست از رئیس جمهور درخواست کردند تا این موارد را مورد توجه قرار دهد؛
- توجه ویژه به محیط‌زیست و منابع طبیعی در تدوین برنامه ششم توسعه
- تقویت زیرساخت تشکیلاتی و اعتباراتی محیط‌زیست و منابع طبیعی
- برنامه‌ریزی موثر برای توسعه جنگل‌ها، ‌ مهار و کنترل بیایان‌زایی و کانون‌های گردوغبار
- جلوگیری از خشک‌شدن تالاب‌ها و احیای آنها
- برنامه‌ریزی و اقدام موثر جهت جلوگیری از آلودگی هوا، آب و خاک
- برخورد قاطع با پدیده زمین‌خواری و مسئولان خاطی.

از طرفی فرج الله عارفی، نماینده مردم جیرفت در تذکری شفاهی به دولت یازدهم گفت: با وجود  اینکه همه قیمت‌های محصولات غذایی افزایش پیدا کرده و نهاده‌های کشاورزی و بذر بین دو تا پنج برابر افزایش قیمت داشته‌اند اما ما شاهد هستیم که امسال قیمت محصولات کشاورزی تا یک دهم کاهش پیدا کرده است که ضرورت دارد دولت هر چه سریع‌تر مشکلات بخش کشاورزی را حل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید