سی ان ان تحلیل کرد

چرا باید به مذاکرات زمان بدهیم؟

کدخبر: ۱۰۲۳۳۴
شبکه خبری سی ان ان پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته ای ایران در گزارشی تحلیلی نوشت: تمدید مذاکرات فرصتی است که نباید از آن چشم پوشی کرد و باید به دیپلماسی شانسی برای رسیدن به موفقیت داد.
چرا باید به مذاکرات زمان بدهیم؟

به گزارش اقتصاد نیوز، شبکه سی‌ان‌ان در گزارش خود به قلم سه کارشناس آمریکایی آورده است: در حقیقت دیپلماسی تاکنون نیز نتایجی در پی داشته است. ایران به تمام تعهداتش طبق برنامه اقدام مشترک که در ژانویه گذشته به اجرا در آمد عمل کرده است. از آن زمان تاکنون پیشرفت‌های مهمی در محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده و بر اساس یک رژیم راستی‌آزمایی موثرتر بازرسی‌های سر زده از تاسیسات هسته‌ای ایران به عمل آمده است.

همچنین ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را کاهش داده است. این کشور ذخایر اورانیوم غنی شده‌اش را از 195 کیلوگرم در آغاز دستیابی به توافق اولیه ژنو به چهار کیلوگرم در ماه ژوئن کاهش داده است که نشان دهنده 97 درصد کاهش در این ذخایر است.

این شبکه خبری در ادامه با تاکید بر این ادعا که ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت سلاح هسته‌ای است، یادآور شد که ما راه زیادی برای رسیدن به هدف‌مان یعنی جلوگیری از ایران هسته‌ای پیموده‌ایم؛ اما نیازمند یک توافق بلندمدت هستیم و برای رسیدن به این هدف باید ایران را پای میز مذاکره نگه داریم. منطقی است که مذاکره‌کنندگان برای رسیدن به توافقی که به شدت پیچیده است نیازمند زمان بیشتری باشند و پایبندی ایران به تعهداتش نشان می‌دهد که این کشور به این پروسه متعهد است و تمدید مذاکرات به معنای واقعی امید رسیدن به موفقیت را به وجود آورده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، به طور قطع جنگ‌طلبان در کنگره آمریکا با اعمال فشار برای تصویب تحریم‌های یک طرفه علیه ایران به تلاش‌های خود از خط خارج کردن مذاکرات ادامه می‌دهند اما ما نمی‌توانیم ایران را به دلیل خواسته‌های هسته‌ای‌اش تحریم کنیم. اگر چنین چیزی کارایی داشت ایران اکنون تسلیم شده بود. با این حال تحریم‌ها برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره ابزاری موثر بودند. اکنون ما بر سر میز مذاکره هستیم و لازم است برای کامل کردن این توافق در اینجا بمانیم. ما همچنین نمی‌توانیم اجازه دهیم که مذاکرات به دلیل خواسته‌های غیرمنطقی همان‌گونه که سناتورهای تندرو همچون باب منندز و لیندزی گراهام مطرح کرده‌اند خراب شود. اگر ما تلاش‌های دیپلماتیک را تضعیف کنیم انتظار می‌رود که ایران به فعالیت‌های هسته‌ای پیشین خود باز گردد. مهم‌تر از آن این است که در چنین شرایطی ما بازرسی‌هایی که اجازه نظارت بر این فعالیت‌ها را می‌دهد از دست می‌دهیم و هیچ چیز از این خطرناک‌تر نخواهد بود.

بر اساس این تحلیل، بدون این بازرسی‌ها و بدون اطلاع از اینکه برنامه هسته‌ای ایران چگونه ادامه پیدا می‌کند ما مجبوریم بدون داشتن اطلاعاتی که برای امنیت‌مان مهم است به کار خود ادامه دهیم. به طرزی غیرمنتظره ما شاهد این هستیم کسانی که ما را به جنگ با عراق تشویق کرده‌اند از ما می‌خواهند که با ایران وارد اقدام نظامی شویم. پس از یک دهه جنگ و جان‌های زیادی که گرفته شده است که به معنای واقعی پیشرفتی در امنیت ملی‌مان ایجاد نکرده است آنها از ما می‌خواهند که دیپلماسی را کنار بگذاریم که به معنای واقعی غیرمعقول و ناپسند است.

سی‌ان‌ان در پایان آورده است: آنچه که جنگ‌های عراق و افغانستان به ما آموخته این است که درگیری‌های نظامی عواقبی غیرقابل پیش‌بینی دارند. در مورد ایران نیز اقدام نظامی آمریکا به احتمال خیلی زیاد می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را زیرزمینی کند و مقامات این کشور و مردمش را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متحد کند. مذاکرات هسته‌ای ایران این فرصت را داده است تا ما از چنین چیزی جلوگیری کنیم از این رو باید زمان مناسب را به این مذاکرات بدهیم تا به موفقیت منجر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید