تحلیل‌گران بازار: توافق هسته‌ای ایران، بازار نفت را به هم می‌ریزد

کدخبر: ۱۲۰۹۴۳
میزان زیاد تولید نفت فعلی با موجی از افزایش تقاضا روبه‌رو شده است که تعادل شکننده‌ای را در بازار‌های بین‌المللی نفت ایجاد کرده است؛ اما این تعادل می‌تواند با کوچک‌ترین کاتالیزوری به هم بخورد. در این میان شاید نزدیک‌ترین کاتالیزور، مذاکرات هسته‌ای ایران باشد.
تحلیل‌گران بازار: توافق هسته‌ای ایران، بازار نفت را به هم می‌ریزد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شبکه خبری CNBC، میزان زیاد تولید نفت فعلی با موجی از افزایش تقاضا رو به رو شده است که تعادل شکننده‌ای را در بازار‌های بین‌المللی نفت ایجاد کرده است؛ اما این تعادل می‌تواند با کوچک‌ترین کاتالیزوری به هم بخورد. در این میان شاید نزدیک‌ترین کاتالیزور، مذاکرات هسته‌ای ایران باشد.

در حال حاضر بازار منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران قبل از ضرب‌الاجل تعیین شده 30 ژوئن است. توافق می‌تواند رقمی در حدود یک میلیون بشکه به صادرات نفت ایران بیفزاید.

اما دسترسی ایران به توافق کمی سخت به نظر می‌رسد و حتی با ورود جان کری به وین در روز جمعه، گمانه‌زنی‌ها حکایت از ادامه یافتن مذاکرات، پس از 30 ژوئن دارد.

مایکل کوهن، مسئول بخش بازار انرژی بارکلیز می‌گوید: اگر دسترسی به توافق با ایران میسر نشود و یا دست کم تا ماه سپتامبر به تعویق افتد، به نظر می‌رسد پس از آن بازگشت بخشی از ذخایر نفت ایران به بازار نفت تاخیر بیشتری خواهد داشت.

در صورتی که ایران به توافق دست‌‌یابد این کشور می تواند رقمی در حدود 30 تا 40 میلیون بشکه نفتی که در نفتکش‌هایی بر روی دریا ذخیر کرده است را وارد بازار کند از این رو دستیابی به توافق می‌تواند قیمت نفت را چندین دلار کاهش دهد.

کوهن می‌گوید: این میزان نفت مقدار قابل توجهی است و هر اتفاقی در مورد مذاکرات هسته‌ای می‌تواند بازار را از شرایط و روند فعلی خارج کند.

در همین حال بازار با عرضه میزان قابل توجهی از نفت مواجه است به طوری که حتی بمب‌گذاری و کشتار در مسجد شیعیان در کویت نیز تاثیر اندکی بر افزایش قیمت نفت داشته است.

افزایش عرضه میزان نفت در کنار کاهش تقاضای برخی از مصرف‌کنندگان منجر شده است قیمت نفت در حوالی 60 دلار به ازای هر بشکه تثبیت شود. اگر چه برخی از استراتژیست‌ها روند قیمت نفت را در ادامه سال افزایشی می‌دانند اما برخی دیگر بازگشت قیمت نفت و رسیدن به سطح 50 دلار به ازای هر بشکه را پیش‌بینی می‌کنند.

سیتی‌گروپ پیش‌بینی می‌کند: متوسط قیمت نفت خام آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در سطح 61 دلار در هر بشکه ثبت خواهد شد. همچنین این قیمت برای سه ماهه چهارم سال جاری میلادی به سطح 54 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد. آنها در مورد قیمت نفت برنت نیز پیش‌بینی کرده‌اند قیمت این نوع از ماده خام در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی در سطح 68 دلار در هر بشکه باشد و در سه ماهه چهارم به طور میانگین در سطح 63 دلار در بشکه معامله شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید