زنگنه: 836 میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا داریم

کدخبر: ۱۵۵۵۷۴
836 میلیارد بشکه نفت درجا در مخازن ایران موجود است ولی بر اساس برآوردها، 28 درصد به عنوان ذخیره نهایی در نظر گرفته می‌شود.

زنگنه با تاکید بر ضرورت حضور قرارگاه خاتم(ص) در قراردادهای جدید نفتی گفت: این قرارگاه می‌تواند جایگاه مهمی در این زمینه داشته باشد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در همایش مدیران و مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به قراردادها جدید نفتی اظهار داشت: قرارگاه می‌تواند جایگاه مهمی در این زمینه داشته باشد.

وی افزود: سه خانواده اصلی در قراردادهای نفتی وجود دارد که شامل امتیازی، مشارکت در تولید و خدماتی می‌باشد؛ در قراردادهای امتیازی مالکیت مخزن و همه نفت تولیدی متعلق به سرمایه‌گذار است و آن شرکت به دولت مالیات می‌پردازد.

وزیر نفت با بیان اینکه قراردادهای امتیازی در کشورهای غربی و پیشرفته مرسوم است گفت: مشارکت در تولید نوع دیگر قراردادهاست که در آن، نفت متعلق به کشور میزبان است و شرکت سرمایه‌گذار تجهیزات موجود را در اختیار دارد و بخشی از نفت نیز به آن تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: در قراردادهای خدمتی، همه نفت تولیدی و تمام تجهیزات، متعلق به کشور میزبان است اما به ازای تمام هزینه‌ها، پولی به صورت متغیر یا ثابت به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود؛ قراردادهای گذشته ایران و همچنین موارد جدید در همین خانواده قرار می‌گیرند.

زنگنه با اشاره به قراردادهای مربوط به میادین مشترک در ایران گفت: 836 میلیارد بشکه نفت درجا در مخازن ایران موجود است ولی بر اساس برآوردها، 28 درصد به عنوان ذخیره نهایی در نظر گرفته می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه بر اساس نوع مخزن و فناوری‌های موجود، میزان بازیافت متغیر خواهد بود،  خاطرنشان کرد: مهم آن است که بتوانیم از 836 میلیارد بشکه نفت مقدار بیشتری برداشت کنیم، به عنوان مثال اگر میزان بازیافت را یک درصد افزایش دهیم، 8 میلیارد بشکه معادل 400 میلیارد دلار درآمد نصیب کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: 12 مخزن اصلی در ایران وجود دارد که تولید نفت ایران از آنها صورت می‌گیرد البته برخی از این میادین بیش از 80 سال مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و به تدریج رو به اتمام هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید