آیا سهامدارن به بازار ارز کوچ می کنند؟

کدخبر: ۱۵۶۶۵۲
یک کارشناس بازار سهام با بیان اینکه کوچ معامله‌گران بازار سهام به بازار ارز بعید است، عنوان کرد: در حالی دورنمای صعودی بازار قابل انتظار است که زمان و شیب آن متفاوت خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس ، نوید خاندوزی کارشناس گفت: نوسانی شدن بازار ارز ناشی از متغیرهای تاثیر گذار بر نرخ‌های برابری درهم و تاثیر آن بر دلار و همچنین متغیرهای شاخص دلار  در کنار تمایل بانک مرکزی برای افزایش قیمت‌ها است.

وی با اشاره به تاکید بانک مرکزی مبنی بر تعیین نرخ دلار در بازار ارز گفت: در این بین متغیر های فصلی تاثیر گذار در آستانه تعطیلات ژانویه سال میلادی جدید امکان نوسان مقطعی ارز را فراهم کرده است.

این کارشناس افزود: همه این متغیرها اما باعث نشده تا با وجود افزایش نرخ دلار به بیش از 4000 تومان ، نقدینگی معامله گران بازار سهام از تالار شیشه‌ای به سمت بازار ارز آزاد کوچ کند، به ویژه آنکه با توجه به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، گرچه تا حدی که برای درآمد و مخارج دولت منفعت داشته باشد، اما بازار ارز نوسان خواهد کرد.

مدیر سرمایه گذاری بیمه کوثر با بیان اینکه بازار سهام تا زمان مشخص شدن بودجه سال آینده شرکت‌ها و صنایع بورسی منتظر خواهد ماند، گفت: با توجه به جهت گیری نزخ دلار در کانال 4000 تومانی و تاثیر آن بر روند فروش اغلب شرکت‌های بورسی، بطور قطع شیب حرکتی بازار سهام صعودی خواهد بود، اما زمان این اتفاق متفاوت خواهد بود.

به باور وی چنانچه دولت همچون رویه های سابق تلاشی برای مانور نماگرهای بورسی تا قبل از انتخابات داشته باشد، قدر مسلم شیب صعود بازار سهام بسیار تند خواهد بود، اما اگر سیاست های مالی همچنان مبتنی بر نرخ 25 درصدی سود بانکی بدون ریسک باشد، بطور حتم این شیب صعودی برای بازار سهام کند خواهد بود. چرا که با توجه به متوسط نسبت قیمت بر درآمد بالای 7 مرتبه ای بازار سهام نمی توان با وجود چنین نرخ هایی به روند بازار سهام شتاب داد.

خاندوزی با این عنوان که در هیچ جای دنیا نرخ سود بانکی 4 برابر نرخ تورم نیست ، گفت: نرخ سود بانکی هم اکنون حتی مورد انتقاد دولتمردان و بانک ها نیز است، اما بانک ها به دلیل رقابت بر سر حفظ سپرده ها و در عین حال اقدام دولت برای انتشار انواع اوراق بدهی و خزانه اسلامی با نرخ سود بدون ریسک بالا در عمل باعث شده، تا به وضعیت کنونی دامن زده شود و رشد صعودی بازار سهام را با کندی مواجه کند.

این کارشناس بازار سرمایه دلیل درجا زدن قیمت ها در بازار سهام را ناشی از تداوم سیاست های سخت‌گیرانه انقباضی دولت دانست و گفت: اگر چه توقف طولانی نمادهای معاملاتی پر تقاضا به قفل شدن نقدینگی عده‌ای از بورس بازان در بازار سهام و عدم گردش این منابع در کلیت معاملات شده، اما دلیل اصلی بی روح شدن معاملات بازار سهام کنار کشیدن حقوقی ها و بازیگران اصلی بازار سهام از طرف تقاضا و گرایش به سمت عرضه در تالار شیشه‌ای است.

وی افزود: حقوقی های بزرگ به دلیل نرخ بالای اوراق بدهی و سیاست های انقباضی دولت وارد بازی سهام نمی شوند و همواره در طرف عرضه بازار فعال هستند، بنابراین پول های بزرگ به طرف تقاضا در بازار سهام گرایش نمی‌یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید