پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس + جدول

کدخبر: ۱۵۷۲۱۵
صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین ابزارهای بازار سرمایه، همواره مورد توجه و بررسی جدی مخاطبان بازار سرمایه بوده‌اند. در سال‌های اخیر نیز اقبال عمومی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش یافته است. نشانه‌های این اقبال عمومی را می‌توان در افزایش حجم و ارزش معاملات این صندوق‌ها جست‌وجو کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، هر چند در گذشته ناشناخته ماندن صندوق‌های مزبور از جمله عوامل اصلی کم‌اقبالی به این روش سرمایه‌گذاری بود، اما به نظر می‌رسد این نهادها توانسته‌اند به تدریج سهم خود را در بین فعالان عرصه سرمایه‌گذاری باز کنند(هر چند همچنان ارزش سهام این صندوق‌ها نسبت به ارزش بازار بورس و فرابورس رقم پایینی است). حضور سهامداران غیرحرفه‌ای که عموما رفتارهای هیجانی دارند، یکی از معضلات مهم بورس تهران به شمار می‌رود. کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاران مبتدی باید به‌صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سهام شوند. شاهد مدعا آنکه حضور سهامداران مبتدی علاوه بر بر‌هم‌زدن فضای معاملات بازار، به ضرر خود این سهامداران نیز تمام شده است. بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در 9 ماه ابتدای سال عملکردی فراتر از عملکرد بورس تهران بوده است. دلایل این تفاوت را شاید بتوان در حرفه‌ای‌تر بودن تیم مدیریتی صندوق‌ها جست‌وجو کرد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در آغاز سال جاری در سطح 80 هزار و 219 واحدی قرار داشت. در انتهای آبان‌ماه شاخص به 79هزار و 279 واحد و در انتهای آذر به 80 هزار و 123 واحد رسید.به این ترتیب بازارسهام در 9 ماه ابتدای سال با زیان 1/ 0 درصدی مواجه بوده است. بازدهی این بازار در آذر ماه نیز حدود یک درصد ثبت شد. زیان بورس تهران در حالی در 9ماهه ابتدای سال رقم 1/ 0 درصدی را تجربه کرد که نگاهی به عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد بازدهی اکثر آنها در 9 ماه نخست سال جاری و همچنین در ماه آذر بسیار بالاتر از عملکرد شاخص بوده است. به‌طوری که از بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنها سه صندوق از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهامی و شاخصی با زیان مواجه بوده‌اند.

بر‌اساس گزارش شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت، بازدهی صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری طی 9 ماه ابتدایی سال 95 مورد قبول ارزیابی شده است. بر همین اساس پربازده‌ترین صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری «مشترک مختلط»، «قابل معامله سهامی و شاخصی»، «مشترک در سهام»، «قابل معامله مختلط و با درآمد ثابت» و «مشترک با درآمد ثابت» طی دوره مذکور مورد بررسی معرفی شدند. «صندوق آسمان خاورمیانه شرکت سبدگردان آسمان»، «صندوق آتیه درخشان مس شرکت تامین سرمایه آرمان»، «صندوق ایساتیس شرکت کارگزاری ایساتیس پویا»، «صندوق اعتماد آفرین پارسیان شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان» و «صندوق توسعه نیکی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی گستر»، به ترتیب در گروه صندوق‌های «مشترک مختلط»، «قابل معامله سهامی و شاخصی»، «مشترک در سهام»، «قابل معامله مختلط و با درآمد ثابت» و «مشترک با درآمد ثابت»، بالاترین رتبه را کسب کردند.

طی 9 ماه نخست سال 1395، در گروه صندوق‌های مشترک مختلط به ترتیب صندوق‌های آسمان خاورمیانه شرکت سبدگردان آسمان، نیکوکاری کشتی ورزش ملی شرکت سبدگردان کاریزما و تجربه ایرانیان شرکت کارگزاری بانک آینده، بالاترین بازدهی را به خود اختصاص دادند. در گروه صندوق‌های قابل معامله در سهام نیز بالاترین بازده را به ترتیب صندوق‌های قابل معامله آتیه درخشان مس شرکت تامین سرمایه آرمان، قابل معامله آسمان آرمانی سهام شرکت سبدگردان آسمان به ثبت رسانده‌اند.همچنین در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در سهام، رتبه اول تا سوم نصیب صندوق‌های ایساتیس شرکت کارگزاری ایساتیس پویا، نیکان پارس شرکت کارگزاری پارس نمودگر و بانک اقتصاد نوین شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین شد.

همچنین صندوق‌های قابل‌معامله اعتماد‌آفرین پارسیان شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، آرمان آتی کوثر شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی و گنجینه آینده روشن شرکت کارگزاری بانک آینده، پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله مختلط و بادرآمد ثابت در 9 ماهه نخست سال جاری هستند. در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با درآمد ثابت نیز به ترتیب صندوق‌های توسعه سرمایه نیکی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی گستر، امین آشنا ایرانیان شرکت کارگزاری سهم آشنا و ارزش آفرین گلرنگ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، بالاترین بازده 9 ماه نخست سال‌جاری را کسب کرده‌اند. از نکات جالب توجه عملکرد صندوق‌ها از ابتدای فروردین تا انتهای آذر می‌توان به عملکرد صندوق‌ها با درآمد ثابت اشاره کرد. مطابق اطلاعات موجود در جدول مشاهده می‌شود، بازدهی 5 صندوق با درآمد ثابت فعال در بازار سرمایه در این بازه زمانی بین 18 تا 23 درصد بوده است. همچنین 5 صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در سهام نیز بازدهی بین 16 تا 42 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند که با توجه به مقایسه با عملکرد نماگر اصلی بازار سهام، بازدهی قابل توجهی به شمار می‌رود.

1085314_3e394301-5c6f-46d1-b9bd-57b42e47be63

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید