مرجع نرخ ارز ؛ عوامل روانی یا مراکز آماری؟

کدخبر: ۱۵۷۳۱۹
افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته سبب شد در فضای مجازی و برخی رسانه ها به نقل از برخی مسئولان اخباری غیر واقعی منتشر شود که چه بسا حتی در مواقعی منافع ملی کشور را به مخاطره بیندازد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، هفته های گذشته قیمت دلار بین 38 هزار تا 42 هزار ریال نوسان داشت. اگرچه در گذشته نیز بارها شاهد تغییر شدید نرخ ارز بوده ایم اما موضوع جالب، انتشار برخی نقل قول های منتسب به مسئولان و نهادهای بین المللی مانند بانک جهانی بود.
در فضای مجازی آمده بود بانک جهانی اعلام کرده است اقتصاد ایران با دلار 50 هزار ریالی ورشکسته می‌شود و برای جلب مخاطب، این ادعا را مطرح کرده بود که بانک جهانی پیش‌بینی کرده بود آذرماه قیمت دلار در ایران، به 41 هزار ریال می رسد.
این اخبار در حالی در فضای مجازی دست به دست می شود که براساس آخرین گزارش بانک جهانی درباره روند اقتصاد ایران در سال 2016، چشم‌اندازی باثبات از این روند پیش‌بینی شده بود. 
نکته دیگر اینکه هرچند نهادهای بین المللی به طور دوره ای گزارش‌های تخصصی از وضعیت اقتصادی کشورها منتشر می کنند و گاهی برای بهبود وضعیت، رهنمودهایی را ارایه می کنند اما به مسائلی که از آنها سوءاستفاده سیاسی صورت گیرد مانند اصطلاح نامفهوم ورشکستگی اقتصاد ملی، ورود نمی کنند.
از سوی دیگر، برخی رسانه ها دیشب به نقل از یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی شدند «محمد نهاوندیان» رییس دفتر رییس جمهوری، نرخ 70 هزار ریالی دلار را مناسب اقتصاد ایران می داند.
با این همه، نهاوندیان افزایش مقطعی ارزش دلار را ناشی از عوامل روانی اعلام کرد و گفت: بالا رفتن نرخ دلار در برابر ریال در چند هفته گذشته، توجیه اقتصادی ندارد و با برطرف شدن عوامل روانی و سیاسی، قیمت آن کاهش می یابد.
وی نرخ هفت درصدی تورم و کاهش پیوسته آن و همچنین نرخ هفت درصدی رشد اقتصادی کشور را یادآوری کرد و افزود: این شاخص ها نشان می دهد دلیل واقعی برای افزایش نرخ دلار در ایران وجود ندارد.
رییس دفتر رییس جمهوری در تشریح دلایل افزایش کوتاه مدت نرخ دلار در هفته گذشته گفت: افزایش کوتاه مدتی که شاهد آن بودیم بخشی در پی افزایش ارزش دلار برابر ارزهای دیگر به دلیل عامل روانی ناشی از انتخابات آمریکا و مسائل اتحادیه اروپا بود و بخشی نیز به سبب برخی عوامل روانی و سیاسی داخلی مانند پیش بینی های غیرواقعی از افزایش تقاضا به سبب سفرهای موسمی یا سوداگری ارزی برخی عوامل دست اندرکار رخ داد.
وی افزود: جای تاسف است که سخنران محترمی در یک تریبون عمومی مطلب نادرستی را در موضوع حساسی مانند نرخ ارز، بدون هیچگونه مستندی به مسوولی نسبت دهد و تاسف‌بارتر آنکه برخی سایت‌ها بدون هیچ‌گونه تحقیق و تبیینی آن را نشر دهند و بعضی نیز از سر ذوق، آن را تیتر کنند.
«محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت، نیز افزایش نرخ ارز در روزهای گشذته را ناشی از عوامل روانی دانست و گفت: در روزهای آینده شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: دولت به هیچ وجه به سبب تامین ریال مورد نیاز خود، نرخ دلار را افزایش نمی‌دهد. از نظر دولت بسیار مهم است که پول ملی کشور تقویت شود.
در این زمینه «ولی الله سیف» رییس کل بانک مرکزی، تاکید کرد افزایش تقاضا فصلی بود و به نظر می رسد به اوج خود رسید و از چند روز گذشته روند کاهش نرخ ارز آغاز شده است که با دقت نظر و اقدام های بانک مرکزی این روند ادامه می یابد.
در حالی که مراجع اصلی آماری کشور از غیر واقعی بودن نرخ ارز سخن می گویند چرا برخی به انتشار نادرست نظرهایی دست می زنند که واقعیت ندارد؟ آیا در شرایط کنونی با رفع تحریم ها، افزایش صادرات نفت و کاهش تورم به جای اینکه یار مسئولان باشیم باید باری بر دوش آنها شویم؟ چنین اقدام هایی با چه انگیزه و هدفی دنبال می شود؟
دولت یازدهم همواره از انتقاد سازنده استقبال کرده و آن را برای کشور سودمند می داند اما انتساب برخی اخبار غیرواقعی را که هدفی جز التهاب آفرینی در شرایط اقتصادی کشور ندارد، نمی پذیرد.
از سوی دیگر همه فعالان اقتصادی و افرادی که در فضای کسب و کار فعالیت دارند، باید در شرایط کنونی اخبار را از مراجع معتبر پیگیری و هدف و سیاستگذاری خود را بر این اساس ترسیم کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید