کارشناس روس: ایران برنده بین المللی برجام است

کدخبر: ۱۵۷۷۰۲
ولادیمیر ساژین کارشناس ارشد روس گفت: در آستانه یک ساله شدن اجرای برجام، ایران با ظفرمندی از این توافق بهره های بزرگ اقتصادی و سیاسی بین المللی گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ساژین در مصاحبه با پایگاه رادیو روسی اسپوتنیک گفت: سال 2016 برای ایران سال رسیدن به چندین پیروزی بود.

وی افزود: 16 ژانویه برجام به مرحله اجرا گذاشته شد و پیاده کردن آن در حکم برداشتن تحریم های اقتصادی و پولی است که پیشتر علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده بود. 

تحلیلگر روس ادامه داد: ایران ظفرمندانه با توافق هسته ای به صحنه اقتصادی و سیاسی جهانی بازگشت. همکاری با سامانه بانکی جهانی سوئیفت از سر گرفته شد و سپس بازرگانان خارجی و ایرانی امکان یافتند، روابط پولی خود را احیا و بازسازی کنند.

فعالیت ایران در خارج از کشور از سر گرفته شد و حسن روحانی رئیس جمهوری این کشور تنها در طول 10 روز پس از آغاز اجرای برجام برای بازسازی مواضع ایران در صحنه سیاسی و اقتصادی اقدام های گسترده ای انجام داد. 

سفر موفق شی جین پینگ رهبر چین از تهران که 17 توافقنامه در آن امضا و برنامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی 25 ساله دو کشور نیز بررسی شد، یکی از این دستاوردها است.

از سوی دیگر، تهران و پکن قصد دارند در 10 سال آینده ارزش مبادلات بازرگانی و روابط اقتصادی دو کشور را از 51/8 میلیارد دلار کنونی تا 600 میلیارد دلار افزایش دهند. 

همچنین سفر ماه ژانویه روحانی به رم، واتیکان و پاریس برای ایران پرباربود. در ایتالیا 17 موافقتنامه در امور بهداشت، حمل و نقل،کشاورزی و نیرو به ارزش 18/4 میلیارد دلار امضا شد.

بازدید روحانی از فرانسه نیز اهمیت کمتری نداشت، زیرا مبلغ قراردادها در رشته‌های متفاوت به 16/4 میلیارد دلار رسید. 

همزمان حصول توافق ها میان ایران ایر بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران و ایرباس شرکت هواپیماسازی اروپا برای خرید 118 فروند هواپیمای غیرنظامی خبرساز بود که آخر سال 2016 نیز به قرارداد تبدیل شد. 

ساژین کارشناس روس افزوده است: سال 2016 ایران بدون تأمل توان تجاری، اقتصادی و سیاسی خود در صحنه بین‌المللی را بازسازی کرد که پیشتر بر اثر تحریم ها ضرر دید و برای این کار به چین و اتحادیه اروپا توجه کرد.

از سوی دیگر، میزان گردش کالا در بازرگانی ایران با کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ژاپن، ترکیه و دیگران به مراتب افزایش نشان می دهد و بدون شک این فرایند ادامه خواهد یافت. 

سال گذشته میلادی درآمد ایران از فروش نفت تقریباً 90 درصد بیشتر شد. اکنون میزان استخراج نیز حدود 3/7 تا 3/9 میلیون بشکه در روز است و صادرات هم روزانه به 2،5 میلیون بشکه افزایش یافته که فراتر از زمان تحریم ها است و اگر قیمت های کنونی حفظ شود، تهران بیش از 21 میلیارد دلار درآمد ارزی خواهد داشت.

مقام های ایرانی با دوراندیشی بخش اصلی این درآمد را برای گسترش فناوری های پیشرفته هزینه می‌کنند، زیرا می خواهند وابستگی اقتصادی به نفت را کاهش دهند. 

پتروشیمی یکی از حوزه های رو به توسعه است. ظرفیت‌های این رشته فقط در سال گذشته 20 درصد افزایش یافته و شرکت هایی از آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، هلند، کره جنوبی، ژاپن و حتی آمریکا حاضرند در این بخش از صنعت ایران سهم بگیرند. 

دولت ایران که می خواهد تا سه سال دیگر 185 میلیارد دلار سرمایه گذاری را در نفت و گاز و پتروشیمی جذب کند، همچنین موفق شده میزان تورم سالانه 40 درصدی در سال های 2012 و 2013 را به حدود 7،5 درصد کاهش دهد. 

تولید ناخالص ملی ایران که شاخص بسیار مهمی است نیز از ماه مارس تا سپتامبر 2016 در مقایسه با همین دوره از سال پیش از آن 7/4 درصد بیشتر شده که بالاترین آهنگ رشد اقتصادی کشور از سال‌های 2001 — 2003 است. 

کارشناس روس گفت: همین دوره یک میلیون و 445 هزار فرصت کاری در ایران ایجاد شد، البته موانعی هست تا موفقیت ناشی از رشد اقتصادی سبب بهروزی افراد معمولی شود. کارشناسان ایرانی می‌گویند برای احیای توان خرید ملت سه تا چهار سال زمان لازم است. اکنون مردم از رویکردهای سیاسی حسن روحانی رئیس جمهوری کشور پشتیبانی می کنند و نتایج انتخابات سال 2016 مجلس شورای اسلامی و خبرگان نیز این مساله را ثابت کرد.

ساژین ادامه داد: دولت روحانی سال گذشته میلادی در سیاست خارجی نیز موفقیت‌های چشمگیری داشت و اعتبار و حیثیت تهران را در صحنه بین‌المللی بالا برد. 

کارشناس روس در ادامه به رشد فراگیر روابط تهران و مسکو در سال 2016 نیز اشاره کرد و افزود: گسترش و تعمیق همکاری های سیاسی، تجاری و اقتصادی بین روسیه و ایران شکل گرفته که انگیزه‌های آن نتایج دیدارها و مذاکرات تلفنی رئیسان جمهوری دو کشور است.

از سوی دیگر، اکنون در مسکو و تهران با امیدواری بزرگ منتظر انجام سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه در ماه جاری میلادی (ژانویه) هستند که بدون شک موضوع سوریه نیز در آن بررسی می شود، زیرا دو کشور همکاری و اتحاد زیادی در این زمینه دارند.

سال گذشته نیز روسیه، ایران و ترکیه در تمایل مشترک معطوف به پایان دادن به هرج و مرج در سوریه همسو شدند. 

در بخش روابط دوجانبه نیز ماه دسامبر 2016 (آذرماه) سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های در تهران برنامه ها و طرح های مشترک ایران و روسیه در عرصه های نیرو، صنایع، کشاورزی، کنترل دامپزشکی، همکاری های بانکی، حمل و نقل، آمورزش و پرورش، جنگلداری و فضا را بررسی کرد. 

شمار نمایندگان روسیه در نشست های (کمیسیون مشترک و همایش اقتصادی) تهران 600 نفر از 200 شرکت روسی بود که تاکنون سابقه نداشته است.

در مذاکرات همچنین اعلام شد که ارزش مبادلات بازرگانی بین دو کشور 80 درصد افزایش یافته و تقریباً به سالانه دو میلیارد دلار رسیده است که باز هم با توان واقعی طرفین مطابقت ندارد. 

در جریان نشست این کمیسیون، سند توافق 2،5 میلیارد دلاری ساخت چهار واحد نیروگاه حرارتی بندرعباس و برقی کردن راه آهن گرمسار- اینچه برون هم امضا و در عرصه همکاری های اطلاع رسانی نیز توافق های جدیدی حاصل شد. 

از سوی دیگر، در دوره کنونی شرکت های بزرگی مانند «تکنوپروم اکسپورت»، «راه آهن»، «زاروبژنفت»، «اینتر رائو» و «سیلویه ماشین» برای حضور در بازار ایران تلاش می کنند و «گازپروم»، «روس نفت»، «روس ستی»، «روس گیدرو»، «گازپروم نفت» و «نواتک» هم چگونگی روند سرمایه‌گذاری در ایران را مطالعه می کنند. 

ماه دسامبر سال 2016 هم پارلمان روسیه توافق نامه با ایران در باره مساعدت و امنیت متقابل سرمایه‌گذاری های دو کشور را تصویب کرد. 

ساژین ادامه داد: مهدی سنایی سفیر روسیه در ایران که برای پیشرفت مناسبات فراگیر دو کشور کارهای زیادی انجام داده نیز اعلام کرده، « همکاری ها در سطحی عالی و در رشته‌های گوناگون با جدیت تمام گسترش می یابد، … گفت وگوهای سیاسی جریان دارد و روابط تهران و مسکو از جنبه های راهبردی برخوردار است». 

تحلیلگر روس در پایان نوشته است: با توجه به این شرایط و افق ها، امیدواریم همه نقشه ها و پروژه های طرح ریزی شده در مسکو و تهران برای پیشرفت و بهینه سازی مناسبات دوجانبه تحقق یابد و سال پایان یافته 2016 می‌تواند مبدأ حرکت در این راه با هدف صعود مناسبات باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید