جنگ جهانی سوم « اقتصادی » است

کدخبر: ۱۵۷۷۸۸
سایت سیاست ایرانی نوشت: تلاقی قدرت روسیه و امریکا به حدی رسیده است که برخی از جنگ جهانی سوم یاد می کنند. سوریه «فعلا» گرانیگاه این تلاقی است. به هر جهت این دو کشور در آینده در سطوح دیگر نظام بین الملل دچار مشکل و چالش خواهند شد زیرا در دو گفتمان کاملا متضاد قرار دارند که غیریت را تحمل نمی کند.
جنگ جهانی سوم « اقتصادی » است

در این عرصه روسیه نگاهی امنیتی دارد و در این فضا سعی دارد تا خواسته هایش را برای بازگشت به جایگاه بین المللی پیشین به عنوان عنصر تصمیم ساز تثبیت کند. همزمان امریکا تمایلی ندارد که چنین اجازه ای به روسیه داده شود بنابراین در رویارویی با روسیه در حال حاضر با ابزار امنیتی ورود کرده است که البته تحریم های اقتصادی را چاشنی آن کرده است اما عمده تقابل این دو فعلا امنیتی است. فضایی که اگر چه از هر دو انرژی می گیرد و رویارویی را هر روز پر رنگ تر می سازد اما به جنگ بین دو کشور یا همان جنگ جهانی سوم نمی انجامد. زیرا هر دو کشور می دانند که در چنین شرایط جنگ جهانی یعنی چه.

IMG_7263

امریکا همزمان نگران چین نیز هست. به همین دلیل سعی دارد در آن حوزه جغرافیایی بیشترین فشارها را بر پکن وارد کند. واشنگتن برای این کار بیش از هر چیز از متحدانش استفاده می کند. این در حالی است که رویه و روش چین چندان امنیتی نیست بلکه بیش از هر چیز اقتصادی و سیاسی است.

چین پایه تقابل خود با امریکا را اقتصاد قرار داده است. اقتصادی که «زیربنا»یی ایجاد می کند تا سیاست بر محور آن بچرخد. در تازه ترین خبر آمده است که پکن فضاپیمای «شنجو ۱۱» را برای ماموریتی تازه به فضا پرتاب کرد.

دویچه وله از این رخداد با عنوان «گام تازه چین در راه تبدیل شدن به ابرقدرت فضایی» یاد کرد. این ششمین باری است که چین فضاپیمایی با سرنشین به فضا پرتاب می کند.

با این اوصاف امریکا در سطح کلان در دو جبهه می جنگد و اگر بخواهد فضای امنیتی را با روسیه گسترش دهد،‌ «جنگ ستارگان» چین به سراغ امریکا می آید و برعکس. این نشان می دهد که حوزه گفتمانی چین و روسیه در قبال امریکا در یک سو قرار دارد و از امریکا غیریتی ساخته است که این روند در طولانی مدت شکاف امنیتی – سیاسی بیشتری بین مسکو و پکن با واشنگتن ایجاد می کند.

بر این اساس چین و روسیه سطوح تقابلی خود را با امریکا افزایش می دهند تا از این طریق در محدودسازی قدرت آن به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنند. این مسئله ای است که امریکا نسبت به آن آگاهی پیدا کرده و به دنبال جلوگیری از آن است. اینکه امریکا موفق می شود تا جلوی این روند را بگیرد یا نه، به تصمیمات و عملکردهایش در اکنون و آینده بستگی دارد.این پرسش از سوی روسیه و چین پاسخ مشخصی دارد. به همین دلیل در راه خود ثابت قدم مانده اند.

اما یکی از مهمترین عرصه هایی که پکن و روسیه باید آن را در نظر بگیرند کاهش مشروعیت تصمیم سازی و عملکردی امریکا در حوزه رسانه هاست. امریکا تا کنون توانسته است عمده رقبای خود را در این حوزه شکست بدهد نه در فضای رئال.

جنگ اصلی بین گفتمان های متضاد شکل گرفته در حال حاضر در این حوزه وانموده است و در این فضا باید به مشروعیت زایی و نشروعیت زدایی دست زد. و اما مسئله مهم اینکه روسیه و چین  نیازمند ایجاد زنجیره ای از اتحادها و ائتلاف ها هستند که از موقعیت فکری آنها در سطح بین الملل حمایت کرده و پایگاه اجتماعی بسازد. زمینه ای که فراهم شده و تنها نیازمند بهره برداری است.

با این اوصاف امریکا جنگ جهانی سوم را پیش از شروع آن می بازد و زمینه برای تغییر ساخت و نظم بین الملل فراهم می شود. به این معنا که جنگ جهانی سوم «نظامی» نیست!

رضا حجت شمامی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید