مقایسه 12 خودرو بازار ایران برای انتخاب بهتر + عکس

کدخبر: ۱۵۸۳۱۸
انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مطلب سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درباره خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند.
مقایسه 12 خودرو بازار ایران برای انتخاب بهتر + عکس

 

نیسان جوک یا رنو کپچر

این دو خودرو کراس اوور شهری هستند و در کلاسی قرار دارند که این روزها طرفداران زیادی دارد. نیسان جوک با موتوری پر‌حجم‌تر و البته قوی‌تر به بازار آمده است. خودرویی که با اختلافی فاحش در شتاب‌گیری حریف را جا می‌گذارد. شاید به جرات بتوان گفت که از نظر فنی جوک در این کلاس همه چیز را به سود خود تمام خواهد کرد. اما وقتی به طراحی برسیم جوک کمی در تنگنا قرار می‌گیرد. ظاهر این خودرو عام‌پسند نیست و برخی از افراد ترجیح می‌دهند به جای انتخاب خودرویی عجیب سوار بر دیگر همکلاسان آن شوند که طراحی ساده‌تری دارند. اما به هر حال این خودرو هم در زمینه امکانات و هم از نظر فنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کپچر ظاهری زیبا‌تر از جوک داشته و به دلیل آنکه زیر چتر خودروساز داخلی قرار دارد خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارد و البته قیمت مدل فول آن از قیمت نیمه‌فول جوک کمی ارزان‌تر است. نیسان نشان داده که در دراز‌مدت خودرویی کم‌استهلاک است. از نظر فضای داخلی هر دو خودرو شبیه هم هستند و برتری خاصی نسبت به هم ندارند. از این‌رو اگر خودرویی با خدمات پس از فروش گسترده، قیمت کمتر و البته ظاهری معقول‌تر می‌خواهید کپچر و اگر خودرویی با توان بالا و امکانات بیشتر می‌خواهید جوک بخرید.

 

 

 

ام‌وی‌ام 550 یا لیفان X50

این دو خودرو در یک کلاس نیستند؛ یکی سواری و دیگری در کلاس کراس اوورهای فوق کوچک است، اما در بازار ایران مدل دنده دستی آنها به یک قیمت عرضه می‌شود. موتور ام‌وی‌ام 550 پر حجم‌تر و البته قوی‌تر است و در شتاب‌گیری نیز وضعیت بهتری دارد. در مقابل مصرف سوخت لیفان کمتر از 550 بوده و البته کم استهلاک‌تر نیز هست. در سوی دیگر 550 با چهره‌ای زیبا و کابینی زیباتر در انتظار شماست. این در حالی است X50 نیز با طراحی ظاهری اسپرت‌تر خود می‌تواند توجه جوان‌ترها را به خودش جلب کند. مواد به کار رفته درون کابین هر دو خودرو سطح کیفی چندان بالایی ندارند اما طراحی کابین هر دو خودرو به‌روز بوده و حس داشتن یک خودرو مدرن را به خوبی منتقل می‌کند. در بحث سیستم تعلیق وضعیت لیفان X50 بهتر است. این در حالی است که صندلی‌های بهتر را باید در کابین ام‌وی‌ام 550 جست‌وجو کرد. خدمات پس از فروش لیفان گسترده‌تر است. این مساله در شهرستان‌های دور از مرکز بیشتر به چشم می‌آید. قطعات هر دو خودرو کمیاب است به خصوص قطعات 550 که کمیاب‌تر است. به‌طور کلی می‌توان دو خودرو را انتخاب‌های خوبی دانست اما اقبال در بازار خرید و فروش دست دوم به سوی خودروی X50 است.

 

 

 

 

 

رنو تلیسمان یا هیوندای سوناتا

دو خودرویی که با قیمت مشابه می‌توانند وسوسه خیلی‌ها را برانگیزند. یک طرف هیوندای سوناتا قرار دارد که سال‌هاست برای بازار شناخته شده است و در طرف دیگر رنو تلیسمان که هنوز یک تازه وارد به حساب می‌آید. مدل نیمه فول تلیسمان با مدل فول آپشن سوناتا هم قیمت است. پس اگر می‌خواهید زیر 200 میلیون پول بدهید و آپشن بیشتری داشته باشید سوناتا منطقی‌تر به نظر می‌رسد، اما اگر دوست دارید خودرویی جدید و کمتر دیده شده داشته باشید که رگه‌هایی از لوکس بودن هم در کابین آن هست به سراغ سوناتا بروید. از نظر شتاب و سرعت هیوندای سوناتا عملکرد بهتری دارد. اما در طراحی، کفه ترازو به سود تلیسمان سنگینی می‌کند. کابین هر دو خودرو کاملا راضی‌کننده است، اما در بحث لوکس بودن به خصوص در صندلی‌های عقب تلیسمان بهتر ظاهر شده است. از نظر کیفیت سواری این تلیسمان است که برنده از میدان بیرون می‌آید. در مقابل استهلاک کمتر را باید در هیوندای سوناتا جست‌وجو کنید. از نظر خدمات پس از فروش هم فعلا گستردگی هیوندای بهتر از رنو است. مضاف بر اینکه قطعات سوناتا هم فراوانی بیشتری در بازار دارند و هم قیمت کمتر.

ساینا سایپا یا سمند SE

دو خودروی تولید داخل که در یک کلاس نیستند اما از نظر قیمتی تقریبا در یک رده قرار می‌گیرند. این دو خودرو در دو شرکت بزرگ تولید می‌شوند این یعنی هر دو خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارند. سمند SE نمونه به حداقل رسیده سمند از نظر آپشن است و ساینا نیز در حقیقت نسل جدید تیباست که ظاهر آن کمی تغییر کرده، ولی موتور و گیربکس همان است. موتور سمند پر حجم‌تر است و البته قدرت بیشتری تولید می‌کند از این‌رو در مسیرهای سربالایی عملکرد خوبی دارد. اما ساینا نیز با موتوری کم مصرف و دارای قدرت قابل قبول، عملکرد خوبی دارد. هر دو خودرو با حداکثر سرنشین ضعیف نیستند اما سمند به واسطه بزرگ‌تر بودن اتاق فضای بیشتری برای سرنشینان در خود جای داده است. سمند خودرویی برای خانواده‌ها بوده اما کمی استهلاکش بالاتر از ساینا است. اگرچه هر دو خودرو از خدمات پس از فروش گسترده‌ای بهره می‌برند اما این خدمات پس از فروش نیز دردسر‌های خودش را دارد. کیفیت مواد به کار رفته در کابین سمند بالاتر از ساینا است، اما ساینا امکانات بیشتری را در خود جای داده است. همچنین ساینا از طراحی به روزتر و البته زیبا‌تری نسبت به سمند برخوردار است. به‌طور کلی هر دو خودرو را می‌توان انتخاب‌های خوبی دانست، اما اگر فضای زیاد و شتاب می‌خواهید سمند و اگر امکانات می‌خواهید، ساینا بخرید.

 

 

 

 

 

مزدا 3 یا هیوندای ولوستر

این دو خودرو در بازار ایران توانسته‌اند جایگاه خوبی به‌دست آورند. البته مزدا 3 در بازار بسیار موفق‌تر از ولوستر است که در حال حاضر نمونه هاچ بک آن به‌صورت صفر کیلومتر در بازار وجود ندارد. هر دو خودرو از نظر طراحی زیبا بوده و امکانات خوبی دارند. موتور مزدا پر‌حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر است. در شتاب‌گیری نیز به راحتی از پس ولوستر بر‌می‌آید، اما ولوستر خودرویی کم‌مصرف و البته کم استهلاک است که توانسته مشتریان خود را راضی نگه دارد. موتور توربو آن برای رانندگی‌های اسپرت کاملا جواب می‌دهد. این خودرو به دلیل طراحی خاص و اسپرتی که دارد در اوایل حضور خود نتوانست در بازار موفق باشد اما این روزها نمونه‌های دست دوم آنها پر اقبالند. فضای کابین هر دو خودرو مناسب است و البته صندلی‌های راحتی دارند اما قسمت عقب مزدا جای پای کافی برای سرنشینان قد بلند ندارد. خدمات پس از فروش هر دو خودرو مناسب است اما لوازم مزدا در بازار بیشتر یافت می‌شوند اگرچه قیمت بالاتری دارند. از نظر امکانات و آپشن، هیوندای ولوستر شرایط بهتری دارد. در مقابل کیفیت سواری مزدا 3 بر ولوستر برتری محسوسی دارد. این دو خودروی زیبا انتخابی کم مصرف و کم استهلاک هستند که در این میان ولوستر با داشتن سه در کمی خاص‌تر به نظر می‌رسد.

 

 

 

 

هوندا CRV یا کیا سورنتو

دو شاسی بلندی که وضعیت بازار متفاوتی با یکدیگر دارند. هوندا از آن دسته خودروهایی است که کمتر آن را در خیابان‌ها می‌بینیم و سورنتو در نسل جدید تحولی داشته که آن را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین‌ها در بازار کرده است. هر دو خودرو از موتورهایی کم‌حجم بهره می‌برند اما این سورنتو است که قدرت خروجی بالاتری دارد، اما هوندا به دلیل گیربکس سریع‌تر و وزن کمتر شتاب‌گیری بهتری دارد. این دو خودرو جزو بهترین‌های بازار در کلاس خودشان هستند، اما هوندا در بازار آمریکا یکی از پر فروش ترین‌ها بوده و انتخاب بی دردسر و مناسبی به حساب می‌آید. اما بازار ایران بازار آپشن گرایی است، از این‌رو وضعیت سورنتو بهتر است. البته خدمات پس از فروش هوندا نیز گستردگی کیا را ندارد. به هر ترتیب هوندا از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز در سطح خوبی قرار دارد. اتاق بزرگتر سورنتو سبب شده تا خانواده‌های پر جمعیت‌تر به سمت این خودرو بیایند همچنین مصرف سوخت هوندا پایین‌تر از سورنتو است که اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد. درون کابین نیز هر دو خودرو طراحی مناسب و کیفیت بالایی دارند اما در این زمینه می‌توان هوندا را با کیفیت‌تر دانست. هوندا خودرویی کاملا بی‌دردسر و اقتصادی محسوب می‌شود که می‌توان از لذت سواری آن بهره برد در مقابل سورنتو با آپشن‌های بیشتر و همچنین خصوصیات آفرود بهتر انتخابی برای طیف دیگری از بازار است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید