رکوردشکنی هند در واردات نفت ایران

کدخبر: ۱۵۸۴۵۳
هند در واردات نفت از ایران از ماه آوریل تا دسامبر 2016 (فروردین تا دی ماه امسال) با خرید روزانه 530 هزار بشکه در روز، رکورد تازه‌ای از واردات نفت از تهران پس از برجام برجا گذاشت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع رهگیری کشتیرانی بین‌المللی و بنیاد تامسون اعلام کرد که هند با افزایش 7/ 4 درصدی واردات نفتی از ایران، به‌طور کل در سال گذشته (2016) چهار میلیون و 300 هزار بشکه نفت از این کشور وارد کرده که با این میزان خرید رکورد پیشین را شکسته است. رویترز با اعلام اینکه واردات نفت هند از ایران از آوریل تا دسامبر گذشته نزدیک به 125 درصد رشد داشته است، افزود: این افزایش واردات که به سبب از سرگیری خرید نفت برخی پالایشگاه‌های هند از ایران اتفاق افتاده است، موجب شد که ایران در سال 2016 به چهارمین صادرکننده نفت به هند تبدیل شود. این درحالی است که ایران در سال 2015 یازدهمین صادرکننده نفت به هند بود و تا قبل از اعمال تحریم‌های نفتی غرب علیه ایران به سبب برنامه‌های هسته‌ای تهران، دومین صادرکننده نفت به هند به شمار می‌رفت.

در واقع پالایشگاه‌های هند در سال 2015 بیشتر به دلیل اعمال تحریم‌های غرب از یکسو و اعمال محدودیت‌های بانکی برای پرداخت هزینه نفت وارداتی و همچنین مشکلات بیمه کشتیرانی تانکرهای نفتی، واردات نفت خود از ایران را به نصف کاهش داده بودند. اما از سال گذشته (2016) به این سو و با شروع زمزمه‌های لغو تحریم‌های غرب علیه ایران بعد از برجام، چهار پالایشگاه بزرگ نفت آن کشور از جمله «ریلاینس اینداستریز»، «هندوستان پترولیوم»، «بهارات پترولیوم» و نیز «اچ‌پی‌سی‌ال انرژی» واردات نفت خود از ایران را از سر گرفتند. رویترز افزود: با توجه به داده‌های دولتی و با در نظر گرفتن آمار صادرات نفت ایران به هند، صادرات نفت این کشور به شبه قاره هند از سال مالی 2001 تا 2002 تاکنون بی‌سابقه بوده و در سال 2016 نیز رکورد چند سال اخیر بعد تحریم‌ها را شکست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید