بانک مرکزی ضوابط گشایش اعتبار اسنادی مدت را اعلام کرد

کدخبر: ۱۵۸۵۰۹
بانک مرکزی ضوابط گشایش اعتبار اسنادی مدت دار حداکثر معادل 50 میلیون دلار را به بانک ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد.
بانک مرکزی ضوابط گشایش اعتبار اسنادی مدت را اعلام کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ایرنا، این ابلاغیه در اجرای بند 10 ابلاغیه ارزی معاون اول رییس جمهوری و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی صادر شده است.در بند 10 ابلاغیه معاون اول رییس جمهوری آمده است: «استفاده از اعتبارات یوزانس* حداکثر به مبلغ 50 میلیون دلار در هر مورد برای واردات، تکمیل و تجهیز خطوط تولید واحدهای اقتصادی موجود تا سقف سه سال (در صورتی که به تشخیص بانک توجیه مالی داشته باشد) مجاز است».


یوزانس نوعی اعتبار اسنادی است که در آن خریدار کالا یا خدمات مبلغ پرداختی را به صورت نسیه به فروشنده کالا پرداخت می‌کند و هنگامی که فروشنده کالا (ذینفع اعتبار اسنادی) نسبت به حمل کالا اقدام و اسناد را بدون مغایرت به بانک ذیربط ارایه می کند از تاریخ ارایه سند و پس از پایان یوزانس، مبلغ کالای خودرا از بانک مربوطه دریافت خواهد کرد.


با توجه به گشایش‌های حاصله از برجام درخصوص ایجاد روابط بانکی و استقرار روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی که امکان گشایش اعتبارات اسنادی برای واردات کالاها فراهم شده است و با توجه به اینکه اعتبارات اسنادی مکانیسم متعارف و متداول و امن‌ترین ابزار در بانکداری بین‌المللی برای تسویه و پرداخت قراردادهای خرید خارجی بوده و پیش از تحریم‌ها در کشور ما به طور گسترده از این ابزار استفاده می شد، این بخشنامه صادر و به بانک ها ابلاغ شده است.


در این بخشنامه آمده است: گشایش اعتباراسنادی مدت دار حداکثر معادل 50 میلیون دلار فقط برای هر واحد تولیدی موجود، بابت واردات کالا به سرزمین اصلی به منظور تکمیل و تجهیز خطوط تولید تا سقف سه سال با رعایت ضوابط و مجموعه مقررات ارزی و به ویژه بند 15 از قسمت «الف» بخش اول مجموعه مذکور به شرح ذیل امکان‌پذیر خواهد بود:


1‏‏‏‏‏- اخذ و ارایه مجوز وزارتخانه ذیربط مبنی‌ بر انجام واردات به منظور تکمیل و تجهیز خطوط تولید واحدهای اقتصادی و همچنین بلامانع بودن امکان استفاده از اعتبار اسنادی مدتدار حداکثر سه ساله الزامی است.
2‏‏‏‏‏- رعایت دستورالعمل‌های صادره در زمینه بررسی وضعیت مالی و اعتباری متقاضی و سقف فردی و بخشی تعهدات ایجادی الزامی بوده و گشایش اعتبار اسنادی مربوطه منوط به توجیه مالی واردات مورد نظر به تشخیص و ارزیابی آن بانک خواهد بود.
3‏- دریافت حداقل 10 درصد مبلغ اعتبار در زمان گشایش اعتبار، 10 درصد به هنگام معامله اسناد و مابقی در زمان سررسید پرداخت.
تبصره 1 - درخصوص اعتبارات اسنادی با سررسیدپرداخت بیش از 2 سال و حداکثر تا سه سال، ملاک تامین ارز بابت بقیه مبلغ اسناد در تاریخ سررسید پرداخت، نوع ارز تعرفه کالای موضوع ثبت سفارش در تاریخ مذکور (سررسید پرداخت) خواهد بود. بدیهی است در صورت تغییر تعرفه به ارز متقاضی، تامین ارز مربوطه باید از محل ارز متقاضی صورت پذیرد.
تبصره 2 - درصدهای مذکور حداقل‌های دریافتی بوده و بانک باید در زمان گشایش اعتبار اسنادی و در طول دوره با توجه به وضعیت اعتباری مشتری وثیقه و پوشش‌های لازم و کافی را اخذ کند. وثیقه های ماخوذه از مشتریان باید سهل البیع، بلامعارض و از درجه نقدینگی بالایی برخوردار باشد.
4‏‏‏‏‏- اخذ تعهد کتبی از متقاضی درخصوص پذیرش نوسانات نرخ ارز و تغییرات نوع نرخ ارز و نیز قبول همه مسئولیت‌های مترتبه بابت اعتبارات اسنادی مربوطه الزامی است.
5‏‏‏‏‏- گشایش اعتبار اسنادی در چارچوب این دستورالعمل (با لحاظ کردن مدت غیرفعال بودن آن) حداکثر با سررسید یک‌ساله امکان‌پذیر خواهد بود. تمدید دربازه زمانی مذکور درصورت انقضاء ثبت‌سفارش، منوط به تمدید ثبت‌سفارش نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ اصلاحیه گواهی ثبت آماری با ملاک قرار دادن نوع نرخ ارز مندرج در ثبت سفارش صورت خواهد پذیرفت.
6‏‏‏‏‏- انجام پیش پرداخت به ذینفع در قالب اعتبارات اسنادی یادشده، حداکثر به میزان 10 درصد مبلغ اعتبار اسنادی با تأمین مبلغ مربوطه (علاوه بر پیش دریافت مأخوذه) در مقابل ضمانتنامه بدون قید و شرط معتبر بانکی امکان‌پذیر خواهد بود.‏
7‏‏‏- کاهش سررسید پرداخت اعتبار اسنادی مفتوحه منوط به اخذ تاییدیه از این بانک است.
8‏‏‏‏- اخذ گواهی ثبت آماری از اداره نظارت ارز این بانک و نیز ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه مدیریت تعهدات ارزی کشور (سمتاک) الزامی است.
9‏‏‏‏- در صورت عدم تامین معادل ریالی و یا ارزی توسط متقاضی، دریافت هزینه، خسارت های احتمالی و وجه التزام تاخیر تأدیه دین در چارچوب قرارداد منعقده و با رعایت دستورالعمل‌های صادره توسط ادارات ذیربط این بانک خواهد بود.‏‏‏‏

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید