مجوزهای کاغذی صادرات بی اعتبار می شود

کدخبر: ۱۵۸۶۴۸
تا چند روز دیگر سامانه گمرک روی مجوزهای کاغذی بسته شده و تنها مجوزهای الکترونیکی صادرات معتبر خواهند بود.
مجوزهای کاغذی صادرات بی اعتبار می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این موضوع در سمینار صدور مجوزهای الکترونیکی جهت رویه صادرات در پنجره واحد تجارت فرامرزی که با حضور نمایندگان ۲۰ وزارتخانه و سازمان مجوزدهنده برگزار شده بود، مطرح شد.

غلامی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک در این باره اعلام کرده است که در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، حذف مجوزهای کاغذی، افزایش شفافیت، کاهش هزینه و زمان تجارت و حمایت همه‌جانبه از تولید و صادرات، مقرر شد در روزهای آتی قفل سیستمی انجام ‌شود تا تمامی مجوزهای قانونی صرفا به صورت الکترونیکی ارائه شود.

به گفته وی، با اقدامات مؤثری که در ۱۰ ماهه گذشته در حوزه رویه‌های مربوط به صادرات از جمله ورود موقت، خروج موقت، استرداد حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی به کار رفته در تولید و تسهیلاتی که به صادرات فراورده‌های نفتی و پتروشیمی ارائه شده می‌توان به یقین اعلام کرد که بسیاری از هزینه‌های پیگیری و مراجعه حضوری مکرر برای اخذ مجوزها و بروکراسی‌های مربوطه از سازمان‌های تخصصی کاهش پیدا کرده است.

همچنین زمان انجام تشریفات کالا به شدت کاهش پیدا خواهد کرد، از طرفی دقت و صحت انجام تشریفات گمرکی و اخذ مجوزها تضمین می‌شود.

غلامی همچنین گفته است: باید تلاش کنیم هزینه تمام شده کالای صادراتی را کاهش دهیم تا امکان رقابت با کالای مشابه رقبای خارجی را داشته باشیم و قدم مثبتی در راستای توسعه صادرات برداریم.

گفته می‌شود گمرک ایران در نظر دارد در روزهای آینده مجوزهای صادرات را صرفا به صورت الکترونیکی از دستگاه‌های همجوار دریافت کند. این در حالی است که در حال حاضر در بحث واردات مجوزها به صورت سیستمی و الکترونیکی از سازمان‌های همکار دریافت می‌شود.

قرار بر این است که سامانه صدور مجوزها از دسترس خارج و صرفا مجوزهای صادرات از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی اخذ شود.

به گزارش ایسنا، پیش از این صدور مجوزها در رویه واردات الکترونیکی شده بود و البته در رویه صادرات نیز برخی سازمان‌ها مجوزها را به صورت الکترونیکی در سامانه به گمرک ارائه می‌کردند که با قفل شدن سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی روی مجوزهای کاغذی، در روزهای آتی تمامی مجوزهای قانونی صادرات صرفا به صورت الکترونیکی دریافت خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید