ساخت و ساز پیشتاز حوادث مرگبار حین کار

کدخبر: ۱۵۸۶۶۸
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می گوید، سالیانه یک هزار و 500 نفر جان خود را بر اثر حوادث ناشی از کار از دست می‌دهند که متاسفانه 60 درصد این حادثه‌ها در فرآیندهای تولید ساختمان است.
ساخت و ساز پیشتاز حوادث مرگبار حین کار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، حامد مظاهریان افزود: آمار حوادث ناشی از کار در ایران رقم غیرقابل قبولی است و تلاش‌های مضاعفی باید صورت بگیرد تا این آمار کاهش پیدا کند. یکی از راهکارهایی که در این زمینه باید مدنظر قرار بگیرد، بکارنگرفتن افراد بدون صلاحیت در فرآیند ساختمانی است.

این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: براساس قانون نظام ‌مهندسی ساختمان، تنها افراد با صلاحیت حق دخالت در حوزه ساخت و ساز دارند زیرا تولید ساختمان نسبت به سایر صنوف پیچیدگی های زیادی دارد.

معاون وزیر راه وشهرسازی یادآورشد: مجموعه وزارت راه و شهرسازی و همچنین جامعه مهندسی انتظار دارند در حوزه ساخت و ساز نیز مانند سایر تخصص‌ها، همچون طبابت، در تعمیرات و سایر تخصص‌ها نیز متخصصان واقعی فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه تنها افراد متخصص که در زمینه کاری تجربه دارند و صلاحیت آنها به طور رسمی تایید شده است، باید در حوزه ساخت و ساز فعال شوند، گفت: در صنعت ساختمان متاسفانه ما همچنان شاهد فعالیت افراد بدون صلاحیت هستیم، در حالی که جامعه مهندسی آمادگی برای ایفای نقش خود دارد و شهرداری‌ها از توجه به قانون و جلوگیری از حضور افراد بدون صلاحیت، خودداری می‌کنند.

وی ادامه داد: باید به این سمت حرکت کنیم که در تولید ساختمان، پیمانکار ساخت، مهندس واجد شرایط باشد و حتی کارگر ساختمانی نیز باید کارگر ماهری باشد که قبلا صلاحیت‌اش را وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی به رسمیت شناخته باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر به این سمت حرکت کنیم که دست‌اندرکاران ساخت، واجد صلاحیت باشند آن وقت می‌توان تضمین کرد که شاهد کاهش حوادث ناشی از کار در ساختمان باشیم.

وی در مورد پیگیری حوادث ساختمانی ناشی از گودبرداری‌ها و ساخت و سازهای بی‌ ضابطه و همچنین رعایت نشدن نکات فنی و مهندسی، گفت: پیگیری حوادث‌ ساختمانی از طریق مباحث مقررات ملی ساختمان و ترویج آن باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید