ساختمان پلاسکو در ساعت 11:15 دقیقه 30 دی ماه فرو ریخت

تازه‌ترین جزئیات از حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو

کدخبر: ۱۵۹۰۱۵
ساختمان تجاری پلاسکو به دلیل حجم گسترده آتش و فرسودگی فرو ریخت. شهردار تهران با نیمه‌تمام گذاردن سفر خود به قم مدیریت بحران را در اختیار دارد. حجت‌الاسلام روحانی به وزیر کشور دستور داده تا علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود. این آتش‌سوزی از طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو آغاز شد و خوشبختانه با حضور به موقوع عوامل امدادی و پلیس، ساختمان تخلیه شد و ساعت 11:30 با توجه به گسترش آتش‌سوزی، پاساژ پلاسکو فروریخت.
تازه‌ترین جزئیات از حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو

مدیرعامل هلال احمر تهران تاکید کرد که تا این لحظه هیچ علایمی از سوی دستگاه‌های زنده‌یاب مبنی بر نشانه‌های علایم حیات در زیر آوار پلاسکو، دریافت نشده است.

 

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران آخرین وضعیت آواربرداری در محل حادثه پلاسکو را تشریح و اعلام کرد: برابر پیش بینی‌ها در مجموع حداکثر 25 نفر در زیر آوار مانده‌اند.

 

وزیر اطلاعات اعلام کرد که هر نوع احتمالی درباره حادثه پلاسکو را رصد و بررسی کرده‌ایم و تا کنون به هیچ مورد مشکوکی نرسیده‌ایم.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: از سال ۱۳۴۱ ساختمان پلاسکو مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما هرگز از شهرداری گواهی پایان کار دریافت نکرد. این ساختمان مطابق استانداردهای خارجی زمان خود احداث شد ولی طبیعتا به لحاظ ایمنی مشکلاتی داشت.

 

پژمان پشمی زاده - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص علت عدم پلمپ کردن ساختمان پلاسکو به جهت عدم رعایت موازین ایمنی توسط شهرداری تهران، گفت: شهرداری این اختیار را ندارد.

 

حسن عباسی -سخنگوی اورژانس تهران با اشاره به اینکه تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به 145 نفر افزایش یافته است، اظهار داشت: البته بیشتر این مصدومان علی الخصوص از صبح امروز نیروهای آتش نشان و امدادی هستند زیرا مردم عادی حضوری در محل حادثه ندارند.

 

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از ارائه تسهیلات ۳۰۰ میلیونی به واحدهای خسارت‌دیده پلاسکو خبر داد.

 

دکتر مهرداد علی بخشی جانشین رئیس سازمان پزشکی قانونی از انتقال اجساد سه تن از آتش نشانان شهید در حادثه پلاسکو به مرکز پزشکی قانونی خبر داد و گفت: نخستین شهید آتش نشان که پیکرش به محل پزشکی قانونی در کهریزک منتقل شد، آتش نشانی بود که در بیمارستان جان خود را از دست داد. حوالی ساعت 5 صبح امروز پیکر نخستین آتش نشان که از زیر آوار خارج شده بود به پزشکی قانونی انتقال داده شد و آنطور که من اطلاع دارم پیکر یکی دیگر از این اجساد نیز در راه انتقال به مرکز پزشکی قانونی استان تهران در کهریزک است.

 

جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی در جمع خبرنگاران با تأیید خبر خارج کردن دومین جسد از زیر آوار ساختمان پلاسکو گفت: این جسد از جبهه شمالی آوارهای ساختمان پلاسکو خارج شده است. این در حالیست که مهدی چمران در جمع خبرنگاران پیکرهای خارج شده را چهار پیکر عنوان کرده بود.

 

با وجود ابلاغ رسمی مبنی بر تخلیه پاساژ کویتی‌ها، کسبه این مجتمع از تخلیه اجناس و کالاها خودداری می‌کنند.

 

ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو با اعلام اینکه  ١٦ آتش‌نشان قطعا شهید شده‌اندگفت: تخمین زده می‌شود در مجموع حداکثر پیکر ٢٥ نفر شامل پیکر شهدای آتش نشان و کسانی که خانواده آنها به نیروی انتظامی مراجعه کرده‌ و اعلام مفقودی کرده‌اند، زیر آوار پلاسکو محبوس هستند.

 

دادستانی دستور تخریب ساختمان پشتی پاساژ پلاسکو را نیز صادر کرد . مقرر شد تا در صورت خطرساز بودن، این ساختمان از سوی عوامل اجرایی حاضر در محل تخریب شود. هم اکنون عوامل در حال بررسی فنی این موضوع هستند تا در صورت نیاز  آن را در ساعات آینده تخریب کنند.

 

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران با حضور در محل حادثه پلاسکو تعداد آتش‌نشانان مفقود حادثه مذکور را 15 نفر اعلام کرد و گفت: پیکر دو نفر خارج شده حال آنکه زمان دقیقی برای پایان عملیات نمی‌توانیم اعلام کنیم.

 

خبرگزاری مهر گزارش داد، دستگاههای زنده یاب فرکانس هایی را صادر کرده اند که نشان از زنده بودن ۴ نفر در زیر آوار دارد. ملکی سخنگوی آتش نشانی با تایید خبر فرکانس یابی دستگاههای زنده یاب گفت: امیدواریم همکارنمان زنده باشند. فاز جدید امداد رسانی و آوار برداری در سایت حادثه پلاسکو کلید خورد. 

 

فرمانده عملیات آواربرداری در روز سوم حادثه پلاسکو با تکذیب یافت شدن 4 جسد گفت که تاکنون تنها یک جسد از زیر آوار بیرون آورده شده است.

 

با کشف دو کپسول مربوط به آتش‌نشان‌های مفقودی، عملیات آواربرداری مکانیزه در جبهه جنوبی برای دقایقی متوقف شده است. آتش‌نشان‌ها به صورت دستی در حال کندوکاو هستند.

 

ساجدی‌نیا: تا کنون کسی به پلیس آگاهی تهران مراجعه نکرده است. اگر خانواده‌ای نزدیکانش در محدوده پلاسکو مفقود شده یا از سرنوشت آن خبری ندارند به پلیس آگاهی تهران واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

 

رئیس کل بیمه مرکزی: تنها ۱۶۰ واحد از ۶۰۰ واحد موجود در ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه قرار داشتند و متأسفانه بقیه هیچ‌گونه بیمه‌ای ندارند.

 

دادستانی تهران دستور تخلیه پاساژ کویتی ها را صادر کرده است تا در صورت لزوم عملیات تخریب انجام شود.

 

تاکنون چهار پیکر از زیر آوار پلاسکو کشف و خارج شده که با احتساب یک آتش‌نشانی که روز گذشته در بیمارستان درگذشت، می‌توان گفت که شمار قربانیان رسمی ساختمان پلاسکو تا این لحظه 5 تن است.

 

حوالی بامداد امروز در پارکینگ ساختمان پاساژ کویتی‌ها که پیش از این تونلی زده شده بود که گفته می‌شود از آن صدایی به گوش رسیده است که این امر احتمال زنده ماندن فرد یا افرادی در زیر آوار را قوت بخشیده است.

 

بر اساس آمارهای مرکز اورژانس کشور که در حال بروزسانی است، کل مصدومان تحت پوشش تکنسینهای اورژانس تهران 114 نفر و تعداد افراد آسیب دیده که در محل درمان شدند 77نفر اعلام شده است.همچنین بنا بر گزارش این مرکز کل افراد منتقل شده به بیمارستان 37 نفر می باشد که در حال حاضر فقط 5 نفر از مصدومان انتقالی در بیمارستان بستری بوده و بقیه مرخص شده‌اند.همچنین یکی از آتش نشانان فعال در امداد رسانی ساختمان پلاسکو به نام بهنام میرزاخانی بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی شهید شد. 

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری صبح شنبه با حضور در محل حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکوی تهران، از نزدیک در جریان روند اقدامات انجام شده برای آواربرداری و نجات حادثه دیدگان قرار گرفت.

 

در حالی که بیش از  40 ساعت از ریزش ساختمان پلاسکوی تهران می گذرد، عملیات آواربرداری در حالی ادامه دارد که از دقایقی پیش بارش باران نیز آغاز شده است. بارش باران احتمالا سرعت کار را کم می کند.

 

چهار اکیپ از مهندسان نقشه‌برداری با در اختیار داشتن تجهیزات لازم جهت ارزیابی تغییرات سازه‌های مجاور پلاسکو در اطراف این ساختمان مخروبه مستقر شده‌اند. این مهندسان به استفاده از دوربین های ویژه هر گونه لرزش و انحراف ساختمان های مجاور محل آواربرداری را رصد کرده و اطلاع رسانی می کنند.

 

حوالی ساعت 1:30 دقیقه بامداد ساختمان ضلع شمال غربی پلاسکو نیز اتش گرفت که با تلاش نیروهای اتش نشانی اطفا شد.

 

در حدود ساعت یک بامداد شنبه دوم بهمن، پیکر دومین آتش‌نشان حادثه ساختمان پلاسکو از زیر آوار پیدا شد. تلاش برای پیدا کردن اجساد سایر جانباختگان ادامه دارد. 

 

سخنگوی آتش نشانی تایید کرد که اولین پیکر از شهدای آتش نشان کشف شده و از زیر آوار بیرون آورده شد.

 

قوه قضاییه حتما هیات امنای ساختمان پلاسکو را احضار خواهد کرد علی فاضل رییس اصناف کشور اینرا گفت و ادامه داد: کسبه حاضر در پلاسکو مالک نبودند و اخطارها نباید به مستاجر داده شود بلکه باید مستقیما به مالک اعلام شود به این ترتیب هیات امنای ساختمان نمی‌توانستند در این زمینه مداخله‌ای داشته باشند.

 

بنابر اظهارات شهردار تهران   آواربرداری کامل «پلاسکو» پنج تا شش روز زمان می‌برد  وی همچنین گفت: ما همه ظرفیت‌هایی را که برای دسترسی به طبقات نیاز داشتیم آماده کرده و همه اقدامات ممکن را انجام دادیم و حتی به نمای زیرین ساختمان هم دسترسی یافتیم اما آهن‌آلات بسیار متراکم هستند و از آنجایی که عمدتاً وسایل پارچه‌ای و لباس در آنجا وجود دارد تا هوا به آنجا می‌رسد آتش بلند می‌شود به طوری که درجه حرارت در نمای زیرین بالای 200 درجه است اما با این حال همه تلاش‌ها را انجام می‌دهیم و همه اقدامات را دنبال می‌کنیم. آهن‌آلات یک ساختمان 17 طبقه را می‌خواهیم جمع کنیم و فکر می‌کنم حداقل زمان برای رسیدن به نتیجه، پنج تا شش روز دیگر است.

 

بخشهایی از ساختمان مجاور مجتمع پلاسکو دقایقی پیش توسط آتش‌نشانی برای امدادرسانی بهتر به آتش‌نشانان زیر آوار مانده تخریب شد. این ساختمان در ضلع شرقی پلاسکو مستقر بود. دادستان تهران دیروز مجوز لازم برای تخریب احتمالی ساختمان های مجاور برای امدادرسانی بهتر را صادر کرده بود.

 

تسنیم نوشت: صبح امروز امدادگران هلال‌احمر، آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌های امداد و نجات با امید به یافتن آتش‌نشانان محبوس شده در زیر آوار کار خود را با قوت بیشتری ادامه دادند، ولی تا این لحظه که پاسی از شب گذشته هیچ نشانی از آتش‌نشانان محبوس به دست نیامد و نا امیدی تا جایی پیش رفت که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی احتمال زنده ماندن آتش‌نشانان زیر آوار مانده را نزدیک به صفر دانست و حتی عنوان کرد که حرارت بسیار بالای زیر آوار شاید امیدوار بودن به سالم ماندن بدن‌های آتش‌نشانان محبوس شده را کم‌رنگ کند. 

 

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات از وصل مجدد خطوطی که در محدوده پاساژ پلاسکو قطع شده بودند خبر داد. محمدرضا بیدخام با اعلام این خبر گفت: در مجموع حدود ۳۵۰۰ خط به دلیل قطعی برق با اختلال مواجه شده بودند که از ساعات اولیه صبح امروز امور مربوط به وصل مجدد آنها انجام شد.

 

تیم‌های جست‌وجو حین آواربرداری با پیکر دو تن از آتش‌نشانان روبه‌رو شدند که نیمی از بدن آنها از زیر آوار خارج شده و با توجه به تاکیدی که برای سالم خارج شدن اجساد وجود دارد، دستگاه‌های امدادی در تلاشند تا بدون کمترین آسیب‌دیدگی پیکر این افراد را از زیر آوار خارج کنند.

 

به گزارش خبرنگار مستقر ایسنا در محل حادثه، بیش از 25 درصد آوار پلاسکو برداشت شده و عملیات آوار برداری همچنان ادامه دارد.

 

نوربخش ، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز از تشکیل کمیته‌ای در تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری و بیمه بیکاری آسیب دیدگان ساختمان پلاسکو  خبر داد. وی افزود: با این اتفاق 580 کارگاه تخریب  و  بیش از4000 کارگر و تعدادی از آتش نشانان که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند آسیب دیده‌اند که مسوول پرداخت مستمری و هزینه درمان و بیمه بیکاری شان بر عهده سازمان تامین اجتماعی است.

 

در پی شهادت تعداد از ماموران آتش نشان در جریان امداد رسانی به مردم در ساختمان پلاسکو، هیئت دولت فردا (شنبه ) را عزای عمومی اعلام کرد. 

 

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: با توجه به شرایط موجود احتمال زنده ماندن افراد محبوس زیر آوار نزدیک به صفر است و حتی با حرارت بسیار زیاد زیر آور امکان دسترسی به بدن‌های سالم نیز بعید است.

 

نیروهای آتش‌نشانی در حال تلاش هستند تا از قسمت‌های مختلف از جمله کانال فاضلاب خود را به زیر ساختمان پلاسکو برسانند، اما هنوز خبری از موفقیت آنها در دست نیست. بتن‌آرمه‌ها تبدیل به مانعی بر سر راه آتش‌نشانان شده است و برداشتن آنها کار بسیاری سختی است. نیروهای برشکار در حفر تونل آتش‌نشانان را همراهی می‌کنند تا بتوانند بتن آرمه‌ها را برش دهند.

 

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از مشخص شدن محل حدودی گروهی از آتش نشانان گرفتار شده در زیر آوار ساختمان پلاسکو خبر داد. وی افزود: متأسفانه علی رغم یافتن محل حدودی این گروه، هنوز دسترسی به این منطقه فراهم نشده و امدادگران در تلاشند تا هرچه سریعتر به این نقطه دسترسی یابند.

 

جسد دو تن از آتش‌نشانان گرفتار زیر آوار ساختمان پلاسکو که روز گذشته (پنجشنبه) ۳۰ دی امسال بر اثر شدن آتش‌سوزی فروریخت، مشخص شد.  اما هنوز امدادرسانان موفق به بیرون کشیدن اجساد آنها نشدند و آواربرداری برای بیرون کشیدن اجساد این دو تن ادامه دارد.

 

حمید شاه‌منصوری ،مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۲ تهران گفت: احتمال تعطیلی دو مدرسه دخترانه که در محدوده ساختمان پلاسکو قرار دارند برای شنبه ۲ بهمن وجود دارد و نظر نهایی درباره این مسئله تا عصر امروز اعلام می‌شود.

 

رییس اورژانس کشور از افزایش تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به 84 نفر خبر داد و گفت: تاکنون 33 نفر به مراکز درمانی منتقل و 51 نفر در محل حادثه و سرپایی درمان شدند. وی اظهار داشت: از 33 نفر مصدومی که به مراکز درمانی انتقال یافتند، 10 نفر بستری هستند که یک نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مطهری بستری شده است و 23 نفر از آنها پس از انجام اقدامات درمانی لازم، ترخیص شده اند.

 

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به اینکه بیرون آوردن هیچ آتش نشانی تایید نمی‌شود، از مشکل دود به عنوان مخل آواربرداری نام برد. پیرحسین کولیوند درباره بیرون اوردن یک آتش نشان از آوار پلاسکو اظهار داشت: بیرون آوردن هیچ آتش نشانی تایید نمی‌شود و فقط یک آتش نشان داوطلب در حین کمک رسانی دچار مشکل تنفسی شد که اقدام اکسیژن رسانی به وی در حال انجام است. سرپرست اورژانس کشور همچنین به مشکل آواربرداری اشاره کرد و گفت: هم اکنون فرایند برش در مناطق مختلف آوارها در حال اجام است ولی بیشترین مشکل مربوط به دود است که مخل آوار برداری شده است.

 

حجت الاسلام و‌المسلمین تقوی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور در دو بیمارستان محل بستری آتشنشانان مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو از آنان عیادت کرد.

 

وزیر کشور که در محل حادثه حریق ساختمان پلاسکو حضور یافته می‌گوید« آتش خفته در طبقات زیرین این ساختمان که فروربخته وجود دارد و شاید با کوچکترین فشار، شاهد انفجار باشیم.»

 

رئیس اورژانس کشور از به شهادت رسیدن آتش‌نشان مصدومی که روز گذشته در جریان اطفای حریق ساختمان پلاسکو به بیمارستان منتقل شده بود، خبر داد.

 

هنوز دسترسی نیروهای امداد و نجات به افراد محبوس در طبقات زیرین ساختمان پلاسکو رخ نداده و سناریوهای طراحی شده برای نقب زدن و حفر تونل از ساختمان‌های مجاور به طبقه زیرین این ساختمان اثربخش نبوده است.

 

تاکنون هنوز هیچ جسدی از زیر آوار بیرون کشیده نشده و اطلاع درستی از مفقودشدن آتش‌نشان‌ها در دست نیست.

 

با گذشت نزدیک به 23 ساعت از ریزش ساختمان پلاسکو هنوز‌ آواربرداری نمای چندصدتنی این ساختمان به اتمام نرسیده و برداشته شدن چند سازه بزرگ فلزی نما در ساعات اولیه امروز امیدها را زنده کرده است.

 

مدیرعامل بیمه ایران اعلام کرد که از 560 واحد تجاری ساختمان پلاسکو ، 100 واحد تحت پوشش بیمه آتش سوزی بیمه ایران بودند که البته این بیمه مربوط به اموال است نه ملک. روند پرداخت خسارات از شنبه آغاز می شود.

 

سردار حسین ساجدی‌نیا در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به حضور پلیس در اطراف ساختمان به منظور محافظت از اموال و دارایی‌‌های کسبه پاساژ پلاسکو اظهار داشت: پلیس از ساعات اولیه این اتفاق در محل حادثه حضور یافت و با توجه به فراهم کردن مکانی برای نگهداری اموال و گاوصندوق‌های کسبه این پاساژ، از اموال مغازه‌داران این محل حراست خواهد کرد و نگرانی وجود ندارد. فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ افزود: با توجه به اینکه یک شعبه بانک در این ساختمان وجود دارد هماهنگی‌های لازم برای حفاظت از اموال این بانک با حراست بانک مذکور به عمل آمده است.

 

پلیس دیپلماتیک ناجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نشده و تمام اتفاقات تحت کنترل است. وقوع حادثه حریق پلاسکو مقابل سفارتخاته ترکیه و در حوالی سفارت انگلیس رخ داده بود و امشب نیز وقوع یک فقره حریق در حوالی سفارت روسیه گزارش و پس از ساعتی مهار شد.

 

شهردار تهران تصریح کرد: به دنبال اقدامات انجام شده و پس از تخلیه ساختمان و مهار آتش، طبقه دهم این ساختمان دچار انفجار شد که باعث آسیب به سازه ساختمان پلاسکو و فرو ریختن آن شد.

 

سخنگوی آتش نشانی برای اولین بار درگذشت تعدادی از آتش نشانان را تایید کرد. اما از ذکر تعداد خودداری کرده و گفت هنوز پیکری از زیر آوار بیرون آورده نشده است.

 

13 تیم از سگ های زنده یاب در محل حادثه فعال هستند.

 

ملکی سخنگوی آتش نشانی در گفتگو با صدا و سیما: به غیر از آتش نشانان، مردمی هم که به هشدارها توجه نکرده بودند زیر آوار هستند.

 

رئیس کمیته عمران شورای شهر: آتش‌نشانان و  امداد گران با استفاده از پارکینگ بازار بزرگ کویتی‌های استانبول در صدد حفر چاه برای رسیدن به محبوس شدگان کف ساختمان پلاسکو هستند. پس از حفر این تونل، دستگاه‌های زنده‌یاب به محل حادثه و دقیقا زیر پاساژ پلاسکو منتقل می‌شوند تا محل دقیق محبوس شدگان مشخص و نسبت به نجات آنها اقدام شود.

 

تسنیم نوشت :  آتش نشان مصدوم: سه نفر در طبقه دهم پلاسکو محبوس شدیم.موقع ریزش ساختمان با یکی از همکارانم به جرثقیل آتش‌نشانی آویزان شدیم و همکار سوم شهید شد.

 

عصر ایران دقایقی پیش گزارش داد  آتش نشانان ، هر بخشی از آوارهای پلاسکو را که باز می کنند، شراره های آتش از آن بیرون می زند. با این حال، تلاش برای یافتن افرادی که احتمالا زنده مانده اند ادامه دارد.

 

قالیباف ، شهردار تهران جان باختن بیش از 20 آتش نشان در جریان فرو ریختن ساختمان پلاسکو را تایید کرد. یادآوری می شود که عملیات آواربرداری ادامه داشته و آمار تلفات نهایی نیست.

 

اقبال شاکری درباره آخرین جزییات نجات محبوس شدگان ساختمان پلاسکو، با بیان اینکه نجاتگران و امدادگران توانستند با حفر تونلی به زیرزمین پاساژ دسترسی یابند، گفت: در حال حاضر امدادگران و آتش‌نشانان به زیرزمین پاساژ پلاسکو که احتمال می‌رود تعدادی از افراد در آن محبوس شده باشند، دسترسی پیدا کرده‌اند.

 

اتحادیه پوشاک با صدور اطلاعیه درباره حادثه پلاسکو اعلام کرد :هرگونه برآوردى از خسارات وارده فعلاً غیر ممکن است و تلاش ما این است تا خسارتهاى جانى و مالى وارده به ساختمان، سرقفلى ها، اجناس، اسناد، وجوه نقد و ... در کوتاه ترین زمان برآورد شود.

 

دادستانی تهران گفت: به شهرداری اجازه دادیم برای خروج آتش نشانان از زیر آوار در صورت نیاز برخی ساختمان‌های اطراف را تخریب کنند تا بتوانند به ساختمان ورود کنند و افراد حبس شده در آوار را نجات دهند.

به گزارش ایسنا، جعفری دولت آبادی دادستانی تهران با حضور در محل حادثه وقوع آتش سوزی ساختمان پلاسکو اظهار کرد: در جلسه ستاد بحران آقای قالیباف شهردار تهران گزارشی از وضعیت فعلی حادثه ارائه دادند.

وی افزود: همه مسئولین تاکید داشتند که امدادرسانی باید تسریع بشود. از مردم خواهش می‌کنیم منطقه را ترک کنند تا عملیات امدادرسانی به سرعت انجام شود.

 

رئیس‌جمهوری در پی وقوع حادثه ساختمان پلاسکوی تهران در توییتر خود پیامی منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، متن پیام حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در پی وقوع حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان تجاری پلاسکو تهران در شبکه اجتماعی توییتر به شرح زیر است:

«حادثه ساختمان پلاسکو تهران مایه تاسف و تاثر گردید. دستور به وزیر کشور: رسیدگی فوری به مجروحان، جبران خسارات آسیب دیدگان و بررسی دلایل حادثه»

 

سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به وقوع حادثه آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو تهران گفت: آوار ناشی از تخریب سازه ساختمان پلاسکو به دلیل ناپایداری، ممکن است هر لحظه بر سر مردم حاضر در محل، ریزش کند.

مجتبی خالدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: تعداد مصدومان هنوز همان 70 نفر است و گزارشی از تلفات جانی و یا خارج شدن جسد از زیرآور به اورژانس نرسیده است.

وی گفت: نگرانی اصلی اورژانس این است که سازه آوار ساختمان پلاسکو ناپایدار و لغزان است و هر لحظه ممکن است بر سر مردمی که درمحل تجمع کرده اند، ریزش کند.

خالدی افزود: وسعت آوار ساختمان تخریب شده پلاسکو بسیار زیاد است و تا وسط خیابان جمهوری آمده و هرآن ممکن است گسترش یابد.

وی ادامه داد: تردد مردم در اطراف محل حادثه زیاد است و افراد زیادی بدون اینکه بتوانند کمکی بکنند در محل حضور دارند.

خالدی گفت: تلاش ماموران دستگاههای مختلف این است که محدوده ساختمان در خیابان فردوسی و ضلع جنوبی ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری را از حضور مردم تخلیه کنند.

 

حضور دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) برای کمک به حادثه دیدگان

یک مقام آگاه در ارتش اعلام کرد که 100 نفر از دانشجویان ورزیده دانشگاه افسری امام علی(ع) نیروی زمینی ارتش به فرماندهی جانشین این دانشگاه برای کمک به روند امدادرسانی به حادثه دیدگان به محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو اعزام شدند.

این مقام آگاه ادامه داد:همچنین بخشی از امکانات مهندسی نیروی زمینی ارتش اعم از لودر، بولدزوز، بیل مکانیکی، جرثقیل و نظایر آن بنا به اعلام نیاز و درخواست ستاد مدیریت بحران در حال اعزام به محل حادثه است.

 

شبکه خبر به نقل از یکی از حاضران در محل گزارش داد که تعدادی از آتش نشانان گرفتار شده در آوار زنده هستند. همچنین روزنامه ایران نیز در کانال خبری خود گزارش داد که تعدادی از آتش نشانان گرفتار شده در موتورخانه ساختمان پلاسکو تماس گرفته و از سلامت خود خبر داده اند.

 

۴۰۰ واحد تجاری در ساختمان پلاسکو وجود داشت و برآورد اولیه از خسارت مالی وارده بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان است.

 

خبرگزاری ایرنا گزارش دادبرآورد می شود بین 30 تا 50 نفر زیر آوار باشند.

 در تازه‌ترین اطلاعات ارائه شده از حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، موسوی رئیس اورژانس تهران از افزایش آمار مصدومان به 70 نفر خبر داد و گفت که  47 نفر درمان سرپایی شدند

برپایه این گزارش، هم‌ اکنون تلاش‌ها برای نجات افرادی که زیر آمار مانده‌اند ادامه دارد.

تازه‌ترین جزئیات از حادثه پلاسکو

رئیس‌پلیس پایتخت با تشریح جزئیات حادثه حریق ساختمان پلاسکو را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، سردار حسین ساجدی‌نیا در بازدید از محل ریزش ساختمان پلاسکو با تشریح از وضعیت موجود اظهار داشت: ساعت 7:30 دقیقه صبح امروز وقوع حریف به نیروهای امدادی و انتظامی گزارش شد و نیروهای انتظامی، آتش‌نشانی و اورژانس سریعا وارد محل شده و اقدامات لازم را انجام دادند.

رئیس پلیس پایتخت گفت: این آتش‌سوزی از طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو آغاز شد و خوشبختانه با حضور به موقوع عوامل امدادی و پلیس، ساختمان تخلیه شد و ساعت 11:30 با توجه به گسترش آتش‌سوزی، پاساژ پلاسکو فروریخت.

وی در خصوص تعداد افراد زیر آوار مانده در این سانحه افزود: مقامات مسئو در آتش‌نشانی تهران عنوان داشتند که متاسفانه تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی زیر آوار گرفتار شدند و متاسفانه براساس همین گزارش  یکی دو نفر از کسبه نیز در ساختمان گرفتارند.

سردار ساجدی‌نیا در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص گرفتار شدن 2 خبرنگار زیر آوار این ساختمان گفت: هنوز نمی‌توان این گزارش‌ها را تایید کرد و ما نیز منتظر بررسی دقیق این موضوع هستیم.

وی با اشاره به حضور به موقع پلیس راهور در محل حادثه و باز بودن معابر منتهی به این محل برای خودروهای امدادی گفت: در حال حاضر ترافیک در اطراف محل وقوع حادثه نسبتا سنگین است ولی محور کمک‌رسانی و تردد خودروهای سنگین از جمله لودر و بولدوزر کاملا باز است و تا این لحظه نیز هیچ مشکلی برای تردد این خودروها به وجود نیامده است.

سردار ساجدی‌نیا خاطرنشان کرد: از ساعات اولیه وقوع این حادثه ستاد بحران با حضور شهرداری، استانداری، فرمانداری و نیروهای انتظامی تشکیل شده است و پیگیری‌های لازم برای آواربرداری در حال انجام است.

وی از شهروندان تهرانی خواست تا با همکاری با نیروهای امدادی و پلیس از حضور در محل حادثه جدا خودداری کنند چرا که حضور مردم در محل باعث اختلال در امدادرسانی به مصدومان این حادثه خواهد شد.

سردار ساجدی‌نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر سگ‌های زنده‌یاب دستگاه‌های امدادی در محل حاضر شدند تا اقدامات لازم برای بیرون آوردن افراد گیر افتاده در زیر آوار را انجام دهند.

به گفته وی آواربرداری احتمالا امروز و فردا در محل حادثه ادامه دارد و لازم است مردم همکاری بیشتری با عوامل پلیس و راهور داشته باشند.

* بسیج تمام توان دولت برای نجات گرفتار شدگان زیر آوار

جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در گفت‌وگویی تلویزیونی با ابراز تاسف از وقوع این حادثه گفت: تمام توان دولت برای آواربرداری و نجات گرفتار شدگان در ریزش ساختمان بسیج شده است.

وی گفت: بخش درمان نیز آمادگی‌های لازم را برای کمک به حادثه‌دیدگان دارد.

وی افزود: امیدواریم بعد از عبور از این حادثه، این‌گونه موارد و موضوعات مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد تا دیگر دچار این‌گونه حوادث نشویم.

همچنین قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که تمام بیمارستا‌ن‌های محدوده محل حادثه در آماده‌باش کامل هستند. تاکنون نیز 23 نفر به بیمارستان‌ منتقل شده و فقط حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

*آغاز آوار برداری

عملیات آوار برداری شروع شد.

 

تعداد سه دستگاه جرثقیل برای مهار آوار وارد عمل شدند.

*حضور معاون اول رئیس جمهوری در محل حادثه

معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافت.

*وزیر کشور عازم تهران شد

وزیر کشور که صبح امروز به استان لرستان رفته بود، در پی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و دستور رئیس‌جمهور به وی سفرش را نیمه‌کاره گذاشت و به تهران بازگشت.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور که مطابق برنامه قبلی از صبح امروز برای بررسی روند پیشرفت اقتصاد مقاومتی به استان لرستان سفر کرده، در پی صدور دستور رئیس‌جمهور به وزیر کشور برای رسیدگی به حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو، سفر به استان لرستان را نیمه تمام گذاشت و عازم تهران شد.

* تماس از زیر آوار

برپایه این گزارش به نقل از اطلاعات دریافتی تعدادی از آتش نشان ها از موتورخانه ساختمان پلاسکو تماس گرفتند و خبر سلامت خود را ارائه کردند.

در همین حال رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: چند منبع خبری به من گفتند که یک تا 3 نفر از نیروهای امدادی گرفتار شده در ساختمان پلاسکو پیامک دادند و عنوان کردند که در موتورخانه این ساختمان پناه گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در حاشیه بازدید خود از محل حادثه حریق ساختمان پلاسکو اظهار داشت: لحظات پیش به اتفاق شهردار تهران و آقای شریف‌زاده که فرماندهی میدان را برعهده دارد از جبهه‌هایی مختلف بازدید کردیم و طبق گزارش شده 25 نفر از نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل شده‌اند، تا زمان آواربرداری آمار دقیق محبوس‌شدگان مشخص نیست.

وی گفت: در حال حاضر سگ‌های زنده‌یاب و تجهیزات الکترونیکی جدید برای شناسایی افراد زنده زیر آوار به محل آورده شده است.

شاکری در پایان با اعلام خبر خوش زنده بودن یک تا 3 نفر از آتش‌نشانان زیر آوار مانده گفت: چند منبع خبری به من گفتند که یک تا 3 نفر از نیروهای امدادی گرفتار شده در ساختمان پلاسکو پیامک دادند و عنوان کردند که در موتورخانه این ساختمان پناه گرفته‌اند.

همچنین یکی از شاهدان عینی این حادثه که با کمک نردبان آتش‌نشانی از صحنه خارج شده است گفت: شدت آتش‌سوزی بسیار زیاد بود. مردم و مالکان و کسبه از طبقات مختلف تخلیه شدند و تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی در ساختمان باقی مانده بودند.

وی گفت: این ساختمان گاز شهری ندارد و شاید استفاده از وسایل گرمایشی عامل وقوع این آتش‌سوزی بوده است.

خبرهای خوش قالیباف

قالیباف که مدیریت بحران را در اختیار گرفته است. در گفت‌وگویی گفت که کسی از مالکان و مردم در این حادثه گرفتار نشده‌اند و حدود 20 تا 25 نفر از نیروهای آتش‌نشانی فقط در این حادثه گرفتار شده‌اند که تلاش‌ها برای نجات آن‌ها ادامه دارد.

وی گفت: پیش از وقوع ریزش کلیه افراد حاضر در طبقات تخلیه شده‌اند و حتی برخی از مغازه‌ها و اتاق‌ها هم بازرسی شده بود تا از نبود فردی در ساختمان اطمینان حاصل شود.

وی گفت که این حادثه حدود ساعت 7 و 59 دقیقه اطلاع‌رسانی شد و در مدت 2 دقیقه نیروهای آتش‌نشانی در محل حاضر شده‌اند.

قالیباف از مردم خواست تا به شایعات توجه نکنند و افزود: آتش‌نشانان مردم و مغازه داران را به طور کامل خارج کردند، در زمان آتش سوزی، برخی با نردبان های نجات، از ساختمان خارج شدند.

وی افزود: از مالکان و صاحبان پاساژ کسی درون ساختمان نبوده و البته  ممکن است نهایتا یکی دو نفر باشند، بین 20 تا 25 نفر از پرسنل آتش نشانی گرفتار شده‌اند.نیروهای نجات آتش نشانی در حال نجات هستند.

*دستور روحانی به  به وزیر کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری با ابراز تاسف و تاثر از حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شد، به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت ، علل حادثه و مسوولیت حادثه بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

متن دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور

حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شده است، مایه تأسف و تأثر گردید. مقتضی است در اسرع وقت،‌علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود و نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

*قالیباف در کانون بحران

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا» محمدباقر قالیباف شهردار تهران که به تازگی از سفر نیمه‌تمام قم بازگشته است، با حضور در کانون حادثه مدیریت بحران را بر عهده دارد.

 تشکیل کمیته بحران در کانون حادثه

کولیوند رئیس اورژانس کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»، از تشکیل کمیته بحران در یکی از اتوبوس‌ آمبولانس‌های اورژانس حاضر در کانون حادثه امروز پلاسکو خبر داد و گفت : کمیته بحران متشکل از استاندار، مسئولان اورژانس ، فرماندار‌، رئیس ناجا و رئیس پلیس راهور شکل گرفته و همچنین ستاد بحران ارتش نیز در این کمیته حضور دارد.

تاکنون در جریان این حادثه 65 نفر مصدوم شده‌اند که 45 نفر مصدوم از این حادثه به صورت سرپایی مداوا شده اما 20 نفر مصدوم دیگر به بیمارستان‌های اطراف منطقه منتقل شده‌اند.

وی افزود: به دلیل مهار کامل حادثه و افزایش امنیت بیشتر گاز این منطقه به طور کامل قطع شده است.

* تمدید مدت زمان طرح ترافیک امروز در تهران

محمد رضا زمردیان مشاور اطلاع رسانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، با اشاره به تمدید زمان طرح ترافیک، اظهار کرد: با توجه به حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری زمان طرح ترافیک تهران امروز (پنج شنبه 30 دی)  تا ساعت 17 تمدید شد.

وی از عموم شهروندان خواست تا از تردد در محدوده این حادقه حتی الامکان خودداری کنند تا خودروهای امدادی بتوانند با سهولت به محل حادثه اعزام شوند.

* اطلاعاتی درباره وضعیت بیمه ساختمان پلاسکو

ابهاماتی درباره بیمه ساختمان پلاسکو که ساعتی قبل به دلیل آتش سوزی فرو ریخت، وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ساختمان 54 ساله پلاسکو صبح امروز دچار حریق شد و ساعتی قبل فروریخت؛ ریزش این ساختمان که مرکز تولید و پخش پوشاک مردانه بود مشکلاتی را برای کسبه محل ایجاد کرده است.

مهمترین موضوعی که همزمان با اتش سوزی و ریزش ساختمان های تجاری برای کسبه و مالکان از اهمیت برخوردار می شود، بیمه و جبران خسارت است. بیمه ابهام بزرگی است که در مورد ساختمان پلاسکو وجود دارد.

خبرنگار تسنیم همزمان با فروریختن پلاسکو با مسئولان بیمه مرکزی تماس گرفت؛ هر چند تا این لحظه خبرنگار ما موفق به تماس با رئیس کل بیمه مرکزی نشده است ولی مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی در ارتباط با بیمه بودن یا نبودن ساختمان پلاسکو گفت: ابعاد این حادثه بسیار بالاست و برای ارزیابی خسارت باید تا شنبه صبر کرد.

وی اما این را گفت که احتمالاً ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه البرز قرار دارد.

مدیر بیمه‌های آتش سوزی شرکت بیمه البرز هم در این باره اعلام کرد که طبق بررسی‌های اولیه 11 واحد صنفی ساختمان پلاسکو دارای پوشش بیمه‌ای این شرکت بوده‌اند.

گزارش های دریافتی خبرنگار تسنیم از جزئیات پوشش بیمه ای ساختمان پلاسکو حکایت از آن دارد که مغازه های داخل ساختمان پلاسکو تحت پوشش شرکت های مختلف بیمه ای از جمله بیمه ایران قرار دارد.

البته تماس خبرنگار ما با بیمه ایران نیز حاکی از این خبر است که مدیرعامل بیمه ایران در محل حادثه آتش_سوزی بزرگ و فرو ریختن ساختمان پلاسکو  حضور پیدا کرده است.

مدیرعامل بیمه ایران به خبرنگار تسنیم اعلام کرد: از ساعات نخستین اعلام حریق ساختمان پلاسکو تهران، مدیر بیمه های آتش سوزی و جمعی از کارشناسان بیمه ایران در محل حادثه حاضر بوده اند و فرآیند بررسی میزان خسارت به آن دسته از واحدهای ساختمان پلاسکو که تحت پوشش بیمه ایران هستند بلافاصله آغاز شد.

 حضور نیروی زمینی ارتش در منطقه حادثه

یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش در محل ساختمان پلاسکو حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش برای کمک به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو، در محل این ساختمان حضور یافته‌اند.

این نیروها، با تجهیزات لازم در محل حضور یافته‌اند.

*آماده باش بیمارستان‌های تهران

هم‌اکنون بیمارستان‌های منطقه به حالت آماده باش در آمده است.

پلیس راهور نیز اعلام کرد که از خیابان جمهوری به سمت شرق و از خیابان خیام به سمت شمال و از محدوده بهارستان به سمت عرب فقط خودروهای اورزانس و امدادی حق تردد دارند.

‎پلیس اورژانس و آتش نشانی از مردم درخواست کرده اند از ازدحام در محل آتش سوزی ساختمان پلاسکو خودداری کنند.

 مجموعه ساختمان تجاری پلاسکو براثر وسعت حریق فرو ریخت.تعداد مصدومان تاکنون 37 نفر اعلام شده است. تاکنون بیش از 200 نفر به محل حادثه اعزام شده‌اند.

این ساختمان به سمت خود فروریخته است. نگرانی درباره وضعیت آتش‌نشانان مستقر در این ساختمان وجود دارد.

برپایه این گزارش،‌ هجوم گسترده مردم برای کمک‌رسانی مشکلاتی را برای عملیات نجات به وجود آمده است.

* آغاز عملیات آواربرداری در پلاسکو

سخنگوی آتش نشانی در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت:مطمئنا کسانی زیر آوار هستند. قطعا تعدادی از آتش‌نشانان در این ساختمان هستند، اما آماری از افراد محبوس در ساختمان نداریم.

احتمال این که دوباره آتش سوزی ادامه یابد را رد کرد و گفت که آتش را کاملا مهار کرده‌ایم البته تا ساعات آینده در آماده باش خواهیم بود . عملیات آوار برداری را در دستور کار داریم.

وی گفت که معلوم نیست چند نفر زیر آوار گرفتار شده اند، هیچ اطلاعاتی نداریم و آمار 30 نفر کشته تائید نمی شود.

به گفته وی در حال حاضر در این منطقه گرد و غبار وجود دارد و آتش از بین رفته است اما نیروهای اطفای حریق آماده هستند تا در صورت بروز سانحه، جلوی آن را بگیرند.اولویت نیز فعلا اطفای حریق نیست.

وی افزود: خدا را شکر ساختمان عمودی ریخت در غیر این صورت بیشتر نیروهای امدادی و مردم حاضر در صحنه آسیب میدیدند.

 

20 نفر که عمده انها آتش نشان هستند به مراکز درمانی منتقل شدند.امیدواریم اواربرداری به گونه ای صورت گیرد که اتش نشانان را زنده به مراکز درمانی منتقل کنیم

* تاکنون جنازه‌ای خارج نشده است

معاون عملیات اورژانس تهران گفت که تاکنون هیچ جنازه ای از داخل ساختمان پلاسکو خارج نشده است.

* آمار احتمالی از گرفتاران در پلاسکو

بنابر اعلام برخی مسئولان حاضر در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، 30 مامور آتش نشانی، 2 خبرنگار و تعدای مغازه‌دار زیر آوار گرفتار شدند.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم،بنابر اعلام برخی مسئولان حاضر در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، 30 مامور آتش نشانی، 2 خبرنگار و تعدای مغازه‌دار زیر آوار گرفتار شده‌اند.

*تخلیه سفارت‌های آلمان و انگلیس و ترکیه

محسن همدانی معاون امنیتی استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، گفت: قبل از اینکه ساختمان پلاسکو فرو بریزد در حوالی ساعت 10 صبح از سفارتخانه‌های آلمان، انگلیس و ترکیه که در مجاورت این ساختمان قرار دارند، خواستیم که ساختمان‌های‌شان را تخلیه کنند که تخلیه هم انجام شد.

وی افزود: مدیریت صحنه بر عهده مدیریت بحران شهرداری تهران است و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از میزان خسارات جانی در دست نیست.

* آمار مصدومان افزایش یافت

کولیوند رئیس اورژانس کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» گفت که 45 مصدوم تاکنون گزارش شده است . مصدومان به بیمارستان‌‌های سینا، پارس، بانک‌ملی و نفت منتقل شده‌اند.

وی افزود: تعداد 57 آمبولانس، 10 موتور آمبولانس و 14 اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، ملک مدیریت بحران منطقه 12 در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: نیروهای آتش‌نشانی برای ورود به ساختمان تلاش می‌کنند.

وی گفت که ساختمان‌های اطراف ساختمان نیز خسارات جدی دیده‌اند.

به گفته وی نیروهای پلیس منطقه را کاملا تحت کنترل دارند اما ازدحام مردم مانع از سرعت عمل است.

همچنین موسوی رئیس اورژانس تهران  در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که 37 نفر مصدوم شده اند و تنها 7 نفر بستری شده اند و 30 مصدوم هم سرپایی درمان شده اندو

* تلاش پلیس برای کنترل مردم

تقلای نیروهای پلیس برای کنترل منطقه فروریخت ساختمان پلاسکو و خیابان‌های منتهی به محل وقوع حادثه ادامه دارد.

*تخلیه سفارت‌خانه‌های اطراف پلاسکو

تازه‌ترین گزارش‌های دریافتی حاکی است که دو سفارتخانه ای  که در اطراف مجتمع پلاسکو وجود داشت تخلیه شده اند.همچنین شائبه امنیتی بودن حادثه پلاسکو از سوی استانداری تهران تکذیب شد.

تیم استانداری تهران وارد عمل شده است

 

*سفر قالیباف به قم نیمه تمام ماند

شهردار تهران که برای دیدار با مراجع تقلید به قم سفر کرده بود در حال بازگشت به تهران است.

محمد باقرقالیباف که امروز برای دیدار با مراجع تقلید به شهر قم سفر کرده بود، پس از دیدار با آیت الله علوی گرگانی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله نوری همدانی، برنامه های عصر سفر خود را کنسل کرد و راهی تهران شد.

علت نیمه تمام ماندن سفر قالیباف به قم، وقوع حریق در ساختمان پلاسکو است.

شهردار تهران هم اکنون به محل حادثه رسیده است.

*صدور مجوز  پرواز هلیکوپترهای امدادی

مجوز پرواز هلیکوپترهای امدادی نیز صادر شده است.

 

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، گفت که  بخشی از ضلع شمالی ساختمان پلاسکو به دلیل فرسودگی فرو ریخته است. هنوز اطلاعاتی از مصدومان یا فوتی‌های این ریزش در دست نیست .

تلاش آتش‌نشانان 10 ایستگاه آتش‌نشانی برای اطفای حریق و لکه‌گیری‌ها ادامه دارد.

برپایه این گزارش، روند عملیات آتش‌نشانان ادامه دارد و آتش از ساعاتی قبل تحت کنترل آتش‌نشانان درآمده است.

به گفته سخنگوی آتش‌نشانی تهران، با مهار دامنه آتش،‌خطر سرایت به مکانهای دیگر وجود ندارد همچنین تا به این لحظه مورد مصدومیت و فوتی نداشتیم.

هم‌اکنون ده‌ها نفر توسط آتش‌نشانان با استفاده از امکانات لازم و نردبان هیدرولیکی نجات یافته‌اند و عملیات ادامه دارد.

برپایه این گزارش، در پی اعلام آتش‌سوزی به سامانه 125، با اعزام آتش نشانان 8 ایستگاه به همراه 3 خودرو نردبان و تشک نجات به محل آتش سوزی ساختمان پلاسکو، کار اطفاء حریق آغاز شده است. آتش‌سوزی از طبقه نهم به بالای مجتمع تجاری پلاسکو رخ داده است.

این ساختمان مرکز توزیع پوشاک در تهران است و پیش از این هم دچار حریق شده بود.

درباره دلایل این آتش سوزی هنوز خبری مخابره نشده است.

مردم از اطراف پلاسکو دور شوند

در این رابطه پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه آمارهای مصدومان همچنان همان آمار 38 نفر است عنوان کرد: مشکل کنونی که هم‌اکنون در روند انتقال مصدومان و امدادرسانی داریم ازدحام بیش از حد جمعیت در اطراف ساختمان پلاسکو است. بنابراین از مردم تقاضا داریم هرچه سریع‌تر برای تسهیل در امدادرسانی از اطراف ساختمان پلاسکو فاصله بگیرند.

سرپرست اورژانس کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعدادی از آتش‌نشانان زیر آوار ساختمان دچار حریق پلاسکو گرفتار شدند که امدادرسانی به آنان در حال انجام است.

تشکیل کمیته اضطراری مدیریت بحران در محل حادثه

کمیته‌ای متشکل از نیروهای امدادی، اورژانس و مدیریت بحران با عنوان کمیته اضطراری مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو هم‌اکنون در محل حادثه تشکیل و شروع به فعالیت کرد.

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور با تایید این خبر عنوان کرد: این کمیته برای بررسی، ارزیابی و اقدامات لازم جهت مدیریت بحران آتش‌سوزی و فروریختگی ساختمان پلاسکو هم‌اکنون در یکی از اتوبوس‌آمبولانس‌های اورژانس شروع به کار کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید