شرایط اعتراض به قطع یارانه نقدی

کدخبر: ۱۵۹۱۷۱
تمام سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها قطع شده است می توانند نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کنند؛ همچنین قطع یارانه نقدی خانوارها پیش از اطلاع رسانی از طریق پیامک ممنوع است.
شرایط اعتراض به قطع یارانه نقدی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، به استناد تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت موظف شد یارانه نقدی خانوارهایی که سرپرست آنها دارای درآمد سالانه حداقل ۳۵ میلیون تومان باشد را حذف کند که بر همین اساس آیین نامه اجرایی این تبصره از شهریورماه امسال از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد.

بر اساس قانون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول شناسایی و بررسی نیازمندان دریافت یارانه شد؛ به همین ترتیب با به روز رسانی پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان عملیات شناسایی دارایی خانوارها از ابتدای ۹۴ بدون سرکشی به حساب‌های بانکی آغاز شده است.

قرار است از طریق پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان، دارایی‌های خانواده‌ها مانند املاک، خودرو، مسافرت های خارجی، اطلاعات مربوط به تسهیلات و همچنین اطلاعات درآمدی با استعلام از سازمان های تامین اجتماعی و بازنشستگی با کمترین درصد خطا تخمین زده شود. البته مسئولان وزارت رفاه معتقدند دارایی‌ خانوارها با ضریب خطای ۱۰ درصدی تخمین زده می‌شود و امکان ثبت اعتراض وجود دارد.

اما در حال حاضر چند دسته از خانوارها متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند؛ نخست، برخی خانوارهایی که یارانه آنها قطع شده و همچنین برخی خانوارهایی که در زمان ثبت نام دریافت یارانه نقدی نسبت به ورود و ثبت اطلاعات خود در سامانه اقدام نکردند و به نوعی جامانده‌ها از ثبت نام تلقی می‌شوند.

پیگیری‌های انجام شده از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاکی از آن است، تمام خانوارهایی که یارانه نقدی دریافت می‌کردند اما یارانه نقدی آنها از طرف دولت قطع شده است می‌توانند با ورود به سامانه اینترنتی www.yaraneh۱۰.ir و ثبت کدملی و شماره حساب سرپرست خانوار نسبت به اعلام اعتراض خود و ارائه دلایل استحقاق دریافت یارانه نقدی اقدام کنند.

سپس یک هفته تا ۱۰ روز پس از ثبت اطلاعات، کارشناسان مربوطه طی تماس با سرپرست خانوار نتیجه بررسی اعتراض را اعلام می‌کنند که آیا این خانواده مستحق دریافت یارانه نقدی هست یا خیر.

اما خانوارهایی که یا در سامانه دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکرده‌اند و یا از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند، نمی‌توانند در سامانه مذکور ثبت نام کنند بلکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها باید در خصوص این خانواده‌ها و اینکه آیا امکان ثبت نام برای این افراد فراهم خواهد شد یا خیر تصمیم گیری کند.

همچنین از حدود ۲۰ روز آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سرپرستان خانواری که پیش بینی می‌شود نیازمند دریافت یارانه نباشند با ارسال پیامک، حذف یارانه نقدی آنها را اعلام می کند و این خانوارها نیز می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند.

از طرفی وزارت رفاه با تهیه آیین نامه ای پیشنهاد افزایش یارانه نقدی نیازمندان متناسب با نیاز این خانواده‌ها را به دولت ارائه کرده است.

بر اساس قانون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است پیش از قطع یارانه نقدی خانوارها نسبت به اطلاع رسانی قبلی به سرپرستان خانوار اقدام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ تمام تجار و صاحبان مشاغل آزاد با درآمد سالانه حداقل ۳۵ میلیون تومان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی، پزشکان و دندانپزشکان مشمول حذف یارانه نقدی می‌شوند.

همچنین تمام کارکنان دولت، قوای سه گانه، شهرداری ها، کلیه موسسات عمومی و موسسات عمومی غیر دولتی، کلیه کارکنان نیروهای مسلح، بازنشستگان کشوری و لشگری، حقوق بگیران و مستمری بگیران مشمولان تامین اجتماعی و همه دریافت کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیر دولتی که درآمد سالانه آنها بیش از ۳۵ میلیون تومان باشد، از شمول دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد.

در این میان، حذف یارانه نقدی شامل تمام مدیران، اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت های دولتی و غیر دولتی وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی، تمام مدیران، اعضای هیئت مدیره، روسا و معاونان مناطق و شعب بانکها، بیمه ها و موسسات مالی و اعتباری و همچنین تمام کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از ۳۵ میلیون تومان باشد، نیز می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید