جزئیات عیدی و پاداش مستمری‌بگیران و بازنشستگان

کدخبر: ۱۵۹۳۰۲
در حالی که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم موضوع عیدی و پاداش آخر سال به دغدغه کارمندان،کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران تبدیل شده و جزییات افزایش آن را با وسواس پیگیری می‌کنند.
جزئیات عیدی و پاداش مستمری‌بگیران و بازنشستگان

‌به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مبلغ عیدی مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی همه ساله توسط هیات وزیران مشخص و به طور معمول بهمن ماه اعلام می‌شود که به محض ابلاغ، سازمان تامین اجتماعی آن را به حساب مستمری بگیران واریز می‌کند.

خبر مرتبط
خبر مهم درباره واریز عیدی و پاداش کارگران/ زمان مشخص شد

اقتصادنیوز: رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بر لزوم پرداخت عیدی و پاداش کارگران تا قبل از پایان سال تاکید کرد و گفت: کارفرمایان با حقوق بهمن ماه عیدی را به دست کارگرانشان برسانند.

سال گذشته سازمان تامین اجتماعی با تامین اعتبار و منابع مورد نیاز موفق شد عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را در نیمه نخست اسفندماه به حساب آنها واریز کند که به گفته نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت آن ۱۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرد؛ بر همین اساس مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی همانند کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری ۶۸۸ هزار تومان تعیین شد.

درباره رقم عیدی کارکنان دولت نیز هرچند هنوز رقمی اعلام نشده ولی بر اساس پیش‌بینی‌ها عیدی کارمندان امسال ۷۷۰ هزار تومان است که البته مبلغ قطعی آن باید به تصویب هیات وزیران برسد و احتمال زیاد در روزهای آینده مصوبه هیأت وزیران در مورد نحوه پرداخت عیدی کارکنان دولت، ‌ به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ خواهد شد.

آنچه مسلم است تصمیم گیری درباره رقم عیدی کارکنان دولت در مورد بازنشستگان کشوری نیز اعمال خواهد شد.

در مورد عیدی کارگران بیمه شده تامین اجتماعی نیز فرمولی که از سالهای گذشته تاکنون مبنای محاسبه قرار گرفته ماده واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی است که بر اساس آن، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

همچنین به موجب تبصره یک ماده واحده مذکور، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

 

بر این اساس حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود.

اسفندماه سال گذشته شورای عالی کار حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۱۳۹۵ را ۸۱۲ هزار تومان تعیین کرد و بر این اساس حداقل عیدی کارگران مشمول قانون کار با احتساب دو ماه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر عیدی دو میلیون و ۴۳۶ هزار تومان خواهد بود.

مقامات کارگری تاکید دارند با توجه به شرایط سخت زندگی و هزینه‌های بالای سبد معیشت خانوارهای کارگری، کارفرمایان تا قبل از پایان سال عیدی کارگران را پرداخت و ترتیبی اتخاذ کنند که دست کم بهمن ماه به دست آنها برسد تا هم قدرت خرید آنها در روزهای پایانی سال حفظ شود و هم ایام عید را با دلگرمی بیشتر در کنار خانواده سپری کنند.

پیشتر مدیر کل جبران خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که عیدی و پاداش پایان سال کارگران باید با حقوق بهمن و اسفند آنها پرداخت شود و کارفرمایان حق ندارند آن را به سال آینده موکول کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید