رشد کم جان شاخص بورس

کدخبر: ۱۵۹۳۱۵
شاخص کل بورس امروز (دوشنبه) با 45 واحد رشد در جایگاه 79 هزار و 263 واحدی ایستاد. شاخص کل بورس همچنان در کانال 79 هزار واحدی در نوسان است و افت و خیزهای اندک و کم رمقی را تجربه می کند.
رشد کم جان شاخص بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات امروز، بیش از 821 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش بیش از یک هزار و 687 میلیارد ریال در 46 هزار و 757 نوبت خرید و فروش شد.
بیشتر شاخص های بازار سرمایه امروز رشد کردند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 15 واحد، شاخص کل (هم وزن) 57 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) 45 واحد، شاخص آزاد شناور 111 واحد، شاخص بازار اول 63 واحد و شاخص 30شرکت برتر یک واحد بالا رفت. شاخص بازار دوم امروز 75 واحد افت کرد.
نمادهای معدنی و فلزی در معاملات امروز از بیشترین تاثیرگذاری مثبت بر شاخص برخوردار بودند، اما نمادهای پالایشگاهی و خودرویی با تاثیر منفی، مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
نمادهای فملی (ملی صنایع مس) و فخوز (فولاد خوزستان) بر شاخص تاثیر مثبت داشتند، اما نمادهای خودرو (ایران خودرو)، بترانس (ایران ترانسفو)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، فارس (هلدینگ خلیج فارس) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بر جای گذاشتند.
سرمایه گذاری صنعت بیمه، حق تقدم توکافولاد، قند نیشابور، نیرو ترانس و معادن بافق در معاملات امروز از بیشترین رشد قیمت برخوردار بودند.
بیشترین کاهش قیمت نیز به حق تقدم گروه صنایع بهشهر ایران، حق تقدم کارخانجات قند قزوین، حق تقدم پارس خودرو، حق تقدم سرمایه گذاری مسکن و حق تقدم فیبر ایران تعلق داشت.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با یک واحد افزایش به جایگاه 840 واحدی رسید.
در معاملات امروز، بیش از 184 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و 337 میلیارد ریال در 36 هزار و 479 نوبت خرید و فروش شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، «ولی نادی قمی» کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت معاملات بازار سرمایه گفت: توجه بودجه سال 96 به بازار سرمایه، عرضه منطقی اوراق بدهی و ایجاد شرایط مثبت اقتصاد کلان می تواند عامل رشد بازار سرمایه باشد.
وی با بیان این که شرکت های بورسی و فرابورسی سه ماهه سوم امسال، نسبت به مدت مشابه پارسال یا فصل دوم سال جاری، روندی صعودی داشته اند، افزود: افزایش محدود نرخ دلار، نخستین عامل رشد قیمت شرکت ها است، قیمت دلار در سه ماهه سوم با افزایش روبرو شد که افزایش ارزش شرکت ها را به دنبال داشت.
این کارشناس بازار سرمایه دومین عامل عملکرد مثبت ناشران بورسی را رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) اعلام کرد و بیان داشت: افزایش قیمت مواد معدنی و خام در بازارهای جهانی باعث شد عملکرد شرکت ها در بورس و فرابورس نسبت به دوره های قبل بهتر شود.
وی به وضعیت صنایع مختلف بورسی اشاره کرد و و افزود: قیمت جهانی سیمان و همچنین توافق بین صنایع سیمانی، قیمت محصولات آنها را در بازار ایران افزایش داد و در نتیجه وضعیت سیمانی ها در این فصل کمی بهتر از فصل های دیگر شد.
این کارشناس بازار سرمایه درباره چشم انداز بازار سرمایه در ماه های آتی گفت: به نظر می رسد در روزهای باقی مانده امسال، نرخ دلار در کانال 38 هزار ریالی ثابت بماند و تغییرات چندانی را شاهد نباشیم.
وی یادآور شد: بنابراین، رشد احتمالی بازار سرمایه تا پایان امسال، دیگر ناشی از شرایط نرخ ارز و دلار نخواهد بود.
نادی قمی افزود: افزایش قیمت جهانی مواد معدنی و خام مانند فولاد، متانول، اوره تحث تاثیر یک سری عواملی بوده که آن عوامل دیگر وجود ندارد و بنابراین احتمال ثبات یا حتی کاهش قیمت کامودیتی ها وجود دارد، در نتیجه باید برای رشد بازار سرمایه در روزهای آتی به دنبال عوامل دیگری باشیم.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید