با افت 38 درصدی قیمت هر سهم

نماد بانک ملت در بورس تهران باز شد

کدخبر: ۱۵۹۳۶۶
نماد بانک ملت در بورس تهران بازگشایی شد تا سهام این بانک ۵ هزار میلیارد تومانی بعد از ۶ ماه و ۱۰ روز ، بدون محدودیت نوسان قیمت داد و ستد شود. هر سهم بانک ملت با 38 درصد افت و به قیمت 120 تومان روانه تابلو معاملات شد.
نماد بانک ملت در بورس تهران باز شد

به گزارش اقتصادنیوز  ، در حالی نماد بانک ملت به همراه بانک های صادرات و تجارت و پست بانک از 28 تیر سال جاری به دلیل برگزاری مجمع سالانه و سپس تکالیف بانک مرکزی و حاشیه های مربوط به صورت های مالی ، بسته مانده بود که باز شدن نماد این بانک بزرگ بورسی می تواند پیش درآمد باز شد بقیه نمادهای بانکی به حساب بیاید.

در این رابطه ، مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور پیغامی اعلام کرد: نماد معاملاتی شرکت بانک ملت پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی-مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه و ارائه اطلاعیه شفاف سازی در خصوص آخرین وضعیت شرکت،بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله می باشد.

بر اساس گزارش شفاف سازی آخرین وضعیت "وبملت" که روی سایت کدال آمده، با انتشار عملکرد 9 ماهه بانک ملت، این بانک با سرمایه 50 هزار میلیارد ریال پس از حدود 7 ماه ، آماده بازگشایی نماد شده  تا اولین بانک مشمول اصل 44 باشد که فردا به بورس باز می گردد.

مشاور مدیرعامل و سرپرست امور مالی شرکت بانک ملت در نامه ای به اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اطلاعات پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 براساس عملکرد واقعی دوره 6 ماهه، توضیحاتی به شرح زیر ارایه داد:

رویه این بانک در خصوص شناسایی سود مطالبات از دولت با فرض الزام تسویه سالانه و در صورت عدم تسویه، بدون اعطای تسهیلات جدید (معادل بدهی تسویه نشده) در ابتدای هر سال و با نرخ عقود مبادله ای همان سال بوده لذا درخصوص این بانک تنها نسبت به شناسایی سود مطالبات از دولت اقدام شده و در این خصوص وجه التزامی در حساب ها شناسایی و ثبت نمی شود.

همچنین در خصوص برنامه این بانک به منظور دستیابی به عدم وجود مازاد سود پرداختی به سپرده گذاران در پایان سال مالی 95، با توجه به رشد 6 ماهه اول تسهیلات و سپرده های هزینه زا به ترتیب به میزان 16.1 و 26.4 درصد این رشد برای سال جاری به ترتیب به میزان 19.2 و 8.2 درصد این نرخ برای 6 ماهه دوم 10.4 و 8.5 درصد پیش بینی می شود که در نتیجه این محاسبات که جزئیات آن در یادداشت 4 افشا شده است، پیش بینی می شود در پایان سال جاری مازاد سود پرداختی به سپرده گذاران وجود نخواهد داشت.

گفتنی است، یکی از دلایل وجود مازاد در عملکرد 6 ماهه، عدم شناسایی سود شرکت ها که در بودجه سالانه به میزان 6 هزار و 59 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که این مهم در عملکرد پایان سهم در بخش درآمدهای مشاع منظور خواهد شد.

خاطرنشان می شود: پیش از این رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از برنامه‌ریزی برای بازگشایی نماد یکی از بانک‌ها در هفته جاری خبر داده و اعلام کرده بود: نماد دو بانک دیگر نیز در هفته آینده بازگشایی خواهد شد.

بر اساس آنچه مدیر عامل بانک ملت هم در گفتگو با سنا توضیح داده، بانک مرکزی از این بانک خواسته بود که 3 هزار میلیارد تومان کسری ذخایر را در صورت های مالی خود اعمال کند؛ اما با توجه به ضرورت بازبینی در برخی اقلام ، تغییر در رقم ذخایر و تعدیل هایی که پیش از این به بانک تکلیف شده بود مورد پذیرش قرار گرفت و بر همین اساس اجازه کاهش در رقم کسری ذخایر و تعدیل ها داده شد.

به گفته هادی اخلاقی فیض آثار ، این تغییرات انجام شده و در اختیار سازمان بورس قرار گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید