دکتر مسعود نیلی در «ششمین همایش سیاست های پولی» دنیای اقتصاد ابراز کرد

خطر از دست دادن تورم تک رقمی برای اقتصاد کشور

کدخبر: ۱۵۹۴۰۱
مشاور اقتصادی رییس جمهوری گفت: از سال 96 به بعد ضمن افزایش درآمد کشور، شاهد رشد خوبی خواهیم بود که می تواند مساله اشتغال را حل کند. مسعود نیلی ر در ششمین همایش «سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید» گروه رسانه ای دنیای اقتصاد در موسسه عالی بانکداری افزود: از سال آینده به بعد، درآمد کشور به نسبت سال های پیش در حال افزایش خواهد بود اما شکاف درآمدی ماندگاری را نیز رقم خواهد زد.
خطر از دست دادن تورم تک رقمی برای اقتصاد کشور

به گزارش اقتصادنیوز ، وی ادامه داد: اگر تورم تک رقمی را از دست دهیم، رشد اقتصادی در مسیر پایین حرکت خواهد کرد.

نیلی افزود: تورم تک رقمی با چالش حجم بالای نقدینگی از درون نظام بانکی ایران و نیز اصلاح نظام بانکی روبروست؛ لذا باید به اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم.

نیلی تاکید کرد: فشار دیگر، نقدینگی بودجه دولت است که باید با تاکید بر برون گرایی اقتصاد آن را اصلاح کنیم و اگر این کار انجام نشود و دوباره به تورم بالا برسیم، رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مشاور رییس جمهوری تاکید کرد: برونگرایی در اقتصاد می تواند نقدینگی بالا را به سمت کمک به عرضه اقتصاد هدایت کند و نگذارد تا حجم بالای نقدینگی تورم زایی بالایی داشته باشد.

وی با ارایه آماری از شاخص های اقتصاد کلان کشور از دهه 80 خورشیدی به بعد گفت: سرانه کشور به قیمت ثابت سال 1383، نشان می دهد تا سال 1386، روند به نسبت خوبی را شروع کرده بودیم؛ به گونه ای که رشدهای اقتصادی مناسبی حاکم بود، اما از سال 1386 به بعد، این روند با کاهش مواجه شده است.

مشاور اقتصادی رییس جمهوری افزود: پس از سال 1386، اقتصاد وارد دوره رشد پایین شد و نقطه شکست کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور از سال 1387 شروع شد و در سال 1391 به رشد منفی رسیدیم و این روند ادامه یافت. 

نیلی گفت: در فاصله سال های 1387 تا 1390 نیز، درآمدهای ارزی کشور 535 میلیارد دلار به قیمت ثابت سال 1394 بوده است؛ بنابراین مشکل منابع وجود نداشته که منجر به کاهش رشد شود.

رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی خاطرنشان ساخت: در دوران تحریمها، این رشد اقتصادی حتی منفی نیز شد اما بدون اینکه سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز داشته باشیم، رشد برای امسال و حتی سال96 حاصل خواهد شد، اما از سال آینده به بعد، این مهمترین پرسش پیش روی اقتصاد کشور است که کدامیک از برنامه ها در آینده اقتصاد ایران تحقق خواهد یافت.

وی، گفت: یک برنامه این است که مسیری را که در سال های پیش از 1387 داشتیم، ادامه داده و رشد متوسط 5.3 درصد را داشته باشیم؛ در سال 1404 کشور به رشد تولید ناخالص داخلی سرانه 11.5 درصدی نیاز دارد که در اقتصاد ما باید رخ دهد.

نیلی اظهار داشت: رشد تولید ناخالص سرانه حدود یک درصد و رشد اقتصادی 2 تا 2.5 درصد، بیشتر سازگار با مسیری است که ما از سال 1387 به بعد داشته ایم، البته این سناریوی خوبی برای آینده کشور نیست و اگر قرار باشد در این مسیر حرکت کنیم برای ما مساله ساز خواهد شد.

مشاور اقتصادی رییس جمهوری یادآورشد: در 15 سال گذشته، کشور با سه شوک مواجه بوده است؛ نخستین آن وفور درآمدهای نفتی است که در دهه 1380 رخ داد و باعث شد درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفتی کشور در یک دهه، 4.7 برابر رشد داشته است. شوک دوم تحریم و اثرات به جای مانده از آن است و البته شوک اخیر قیمت نفت در سال گذشته که 57 درصد درآمدهای نفتی کشور را در این سال نسبت به سال پیش از آن کاهش داد را نیز نباید فراموش کرد.

نیلی ادامه داد: سه شوک «وفور درآمدهای نفتی در نیمه دوم دهه 50، شوک سیاسی انقلاب اسلامی و پس از آن جنگ و در نهایت شوک کاهش قیمت نفت در فاصله سال های 1365 تا 1367 نیز مانند همین شوک های سه گانه یادشده است. البته شوک کاهش قیمت نفت در سال گذشته، اکنون در حال جذب شدن در اقتصاد است که باید آثار و شیوه چگونگی جذب آن را نیز بررسی کرد.

وی افزود: تا پیش از وفور درآمدهای نفتی نیمه دهه 50، رشد بدون نفت ما 10 درصد بوده که با رخ دادن شوک نفتی، رشد تولید ناخالص داخلی کوتاه مدت منجر شد و ما را به شوک دوم هدایت کرد؛ وقتی از سه شوک خارج شدیم، رشد تولید ناخالص داخلی را به 3.2 درصد بدون نفت رساند.

نیلی در ادامه به اصلاحات ساختاری برنامه سوم توسعه نیز اشاره کرد و گفت: منابع ارزی نفتی نیز به اندازه ای نبود که شوک ایجاد کند و پس از آن، وارد رونق درآمدهای نفتی شدیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید