افزایش واردات نفت ترکیه از ایران

کدخبر: ۱۵۹۴۷۲
ترکیه مشتری اروپایی نفت ایران در دوران تحریم، پس از برجام نیز خرید نفت خود را از کشورمان افزایش داد و میانگین 11 ماهه واردات این کشور از ابتدای سال 2016 میلادی ( 12 دی 94 )تا پایان نوامبر (10 آذر 95) به ١٢٦ هزار بشکه در روز رسید.
افزایش واردات نفت ترکیه از ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ترکیه به عنوان کشور نیمه آسیایی- نیمه اروپایی در زمان تحریم از خریداران معدود نفت ایران بود که روزانه بین 60 تا 100 هزار بشکه نفت از ایران خریداری داشت، اما در پساتحریم، میزان واردات نفت این کشور افزایش یافت. 

پس از اجرای برجام و رفع تحریم، علاوه بر آغاز صادرات نفت به خریداران جدید اروپایی، میزان صدور نفت به خریداران سنتی نیز رو به افزایش گذاشت. 

اکنون، علاوه بر ترکیه، کشورهای جدیدی به فهرست خریداران نفت ایران در اروپا اضافه شده اند به گونه ای که میانگین صادرات روزانه نفت ایران به اروپا به حدود 710 هزار بشکه رسیده است. 

بر اساس گزارش ها، ایران در ماه نوامبر 2016 (آبان- آذر) روزانه به طور میانگین 710 هزار بشکه نفت به اروپا صادر کرد، کشورهای فرانسه، اسپانیا، یونان، ایتالیا، لهستان، ترکیه، رومانی و هلند از مشتریان شاخص نفت ایران در دوره مورد بررسی محسوب می شوند. 

وزارت نفت به نقل از خبرگزاری ترند آذربایجان، گزارش داده است: ١١ ماهه سال ٢٠١٦ میلادی، ایران در مجموع پنج میلیون و ٦٨٩ هزار و ٥٨١ تن نفت به ترکیه صادر کرده است. 

نهاد نظارت بر بازار انرژی ترکیه اعلام کرده است: رقم یاد شده، معادل ١٢٦ هزار و ٥٦ بشکه در روز است. 

پایان تحریم های از آغاز سال ٢٠١٦ میلادی، ایران با افزایش خیره کننده تولید و صادرات نفت خود توانست بسیاری از کارشناسان غربی را حیرت زده کند. 

به گزارش ایرنا، بررسی ها نشان می دهد که تاکنون حدود 15 شرکت اروپایی پس از اجرای برجام، اقدام به خرید نفت از ایران کرده اند. 

هم‌اکنون عمده خریداران اروپایی نفت ایران شامل شرکت‌های توتال فرانسه، ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا، انی ایتالیا و تاپراش ترکیه است که قراردادهای بلند مدت با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده‌اند. 

یک سال اخیر به طور میانگین روزانه 160 هزار بشکه نفت توسط توتال فرانسه، 60 هزار بشکه توسط هلنیک پترولیوم یونان،30 تا 65 هزار بشکه ازسوی ساراس، حدود 80 هزار بشکه توسط لوک اویل روسیه، 60 هزار بشکه از سوی «سپسا» اسپانیا و حدود 150 هزار بشکه نفت توسط «توپراش» ترکیه خریداری شده است که پیش‌بینی می‌شود این روند برای سال 2017 میلادی هم تمدید شود. 

شرکت ملی نفت ایران به تازگی قرارداد ١٠٠هزار بشکه‌ای فروش نفت با شرکت انی ایتالیا برای سال ٢٠١٧ میلادی امضا کرد که از ابتدای ژانویه (دی ماه) سال جدید میلادی این قرارداد هم عملیاتی شد. 

کنار قراردادهای بلندمدتی که به آنها اشاره شد، برخی شرکت های بزرگ نفتی اروپایی نیز اقدام به واردات نفت خام از ایران به صورت تک محموله کرده‌اند که شامل «او‌ام وی» اتریش، «انی» ایتالیا، «لوتوس» لهستان، «پی کی ان اورلن» لهستان، «‌ام او ال» مجارستان، «شل» و «بی‌پی» انگلیس، «ویتول» سوییس و «رپسول» اسپانیا است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید