جزئیاتی از طرح جدید تحریم آمریکا علیه ایران

کدخبر: ۱۶۰۲۷۹
بعد از چند روز جنجال رسانه ای و جو سازی پیرامون آزمایش موشکی ایران و در حالی که مایکل فلین مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ طی بیانه ای به ایران در خصوص این آزمایش های هشدار داد، اکنون برخی از رسانه ها خبر از آن داده اند که دولت ترامپ قصد دارد بر سر این جریان تحریم هایی جدید علیه ایران وضع کند.
جزئیاتی از طرح جدید تحریم آمریکا علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تابناک در حالی که هنوز بیش از یک روز از بیانیه مایکل فلین در مورد محکوم کردن ایران برای استفاده از حق مشروع خود در برنامه موشکی نگذشته است، رسانه های غربی به نقل از مقامات آگاه در دولت آمریکا خبر داده اند که ترامپ قصد دارد در اولین اقدام، تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کند.

بنا بر گفته این مقامات قرار است یک دو جین از شخصیت های ایران، چند شرکت و احتمالا چند نهاد و شرکت دولتی نیز در این تحریم های جدید آمریکا قرار داشته باشند. یکی از مقامات مرتبط و آگاه از این امر بیان کرده است که امروز – جمعه – قرار است لیست نهایی این شخصیت ها و شرکت ها منتشر شود. خبرگزاری رویترز بیان کرده است که در تحریم‌های جدید، 8 شرکت ایرانی به اتهام حمایت از تروریسم در لیست سیاه جای گرفته‌اند. همچنین 17 شرکت ایرانی هم به دلیل حمایت از برنامه ساخت موشک‌های بالستیک، تحریم خواهند شد.

منابع رویترز گفته‌اند که این تحریم‌های جدید هم مانند دیگر اقدامات چالشی ترامپ، با استفاده از ظرفیت قانونی «حکم اجرایی رئیس‌جمهور» اعمال خواهد شد و نیازی به طی شدن روال طولانی قانونگذاری کنگره برای آن وجود ندارد. همچنین گفته‌اند که اعمال این تحریم‌ها از پیش در دست بررسی بوده ولی آزمایش موشکی اخیر ایران، باعث شد که ترامپ تصمیم نهایی برای ابلاغ آنها را اتخاذ کند.

هنوز نه کاخ سفید و نه وزارت خارجه ایالات متحده در مورد این تحریم های جدید اظهار نظری نکرده و توضیحی ارائه نداده اند. دقیقا مشخص نیست که کدام یک از نهادها و شرکت های ایرانی قرار است در لیست تحریمی آمریکا قرار بگیرد. اما یکی از مقامات دولت آمریکا گفته است که این تحریم ها به گونه ای هستند که ارتباطی با برجام و توافق هسته ای نداشته و منجر به تضعیف این سند نخواهند شد.

این تحریم های جدید در ادامه اظهارات تحریک آمیز مقامات کاخ سفید از دو روز قبل و در پی آزمایش موشکی ایران است. قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب نیز از دولت ترامپ خواسته بودند که اقدام ایران را بی پاسخ نگذارد. شب گذشته دموکرات ها و جمهوری خواهان در کمتیه روابط خارجی سنا نیز به سایر قانونگذاران برای تشویق ترامپ به برخورد با ایران پیوستند.

این سناتورها در نامه ای خطاب به ترامپ بیان کردند: رهبران و مقامات ایران باید به اندازه کافی فشار را احساس کنند تا دست از اقدامات بی ثبات کننده و تحریک آمیز خود بردارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک