پایان نیاز کشور به واردات گاز از ترکمنستان

کدخبر: ۱۶۰۳۱۴
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: دیگر نیازی به واردات گاز از کشور ترکمنستان نداریم و رابطه ما با ترکمنستان مبتنی به نیاز یا برطرف کردن نیاز نخواهد بود بلکه مبتنی بر همکاری تجاری خواهد بود.
پایان نیاز کشور به واردات گاز از ترکمنستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم ، حمیدرضا عراقی ظهر امروز در حاشیه جلسه اضطراری مدیریت بحران استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آمدن ما به استان‌های شمالی به این جهت بود که یکی از مناطقی که تقریبا بحث گازرسانی در آنجا مشکلات خاص خودش را داشته گلستان و مازندران بود که با وجود سرمای شدید سراسر کشور خوشبختانه با رعایت مردم و صرفه‌جویی انجام شده،  مشکلی ایجاد نشد.

وی افزود: اما در چند روز آینده به علت سرمای شدیدی که در سراسر کشور وجود دارد خواهش ما این است که مشترکان مصارف خانگی رعایت و صرفه‌جویی کنند و 2 درجه بخاری‌ها و شوفاژها را کم کنند تا بتوانیم گاز پایدار برای همه مردم داشته باشیم.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: براساس آمار موجود کاملا مصرف گاز خانگی استان‌های مازندران و گلستان در مقایسه با دیگر استان‌های کشور در زمان سرما به علت سرمای خاص شمال بیشتر است و این می‌طلبد که رعایت بیشتری برای صرفه‌جویی شود.

وی گفت: شاید یکی از علت‌های این مصرف بالا ساختمان‌ها باشد که از استانداردهای مورد نظر برخوردار نیست و در این ساختمان‌ها طراحی انرژی نشده است.

عراقی اظهار کرد: در هر صورت به علت جبران این محدودیت‌ها یکی از مهم‌ترین راه حل هایی که به نظر می‌آید صرفه‌جویی در گاز منازل است تا در چند روز سرد آینده با افت فشار روبه‌رو نشویم و از چند روز آینده زمستان تمام می‌شود.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در گلستان و مازندران با رعایت خود مردم می‌توانیم زمستان را بدون حادثه و قطع گاز پشت سر بگذاریم.

وی افزود: گاز یک جریان طبیعی دارد که تاکنون بحث سهیمه‌بندی مطرح نبوده اما چیزی که برای گلستان در نظر گرفته شده بود و استانداری به ما گفته بود 9 میلیون مترمکعب است که در حاضر 10.5 میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.

عراقی گفت: به ازای هر مشترک در 24 ساعت باید 18 میلیون مترمکعب مصرف شود که در حال حاضر در گلستان 21 تا 22 مصرف شده است.

وی تصریح کرد: به علت اینکه اهمیت زیادی برای عدم قطع گاز منازل دادیم بعضی از صنایع ما در سطح کشور به خصوص در گلستان قطع شده که باید به سوخت جایگزین داشته باشند.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: ادارات دولتی را گفتیم رعایت کنند و در برخی موارد که رعایت نکردند پنج شنبه و جمعه قطع کردیم.

وی درباره علت تعطیلی مدارس هم گفت: این چند روز روند سرما بگذرد ما مشکلی برای تامین گاز نداریم و گاز جایگاه‌های سی ان جی ما هم که برای چند روز قطع شده، دوشنبه هفته آینده برطرف می‌شود.

عراقی افزود: در بیمارستان‌ها هم اگر سوخت سهم داشته باشند طبیعتا از گاز طبیعی استفاده نمی‌کنیم اما اگر سیستم سوخت دوم نداشته باشند حتما قطع نخواهند شد.

وی درباره برطرف کردن مشکل قرارداد ایران و ترکمنستان و افت فشار در استان‌های شمالی گفت: ما دیگر مشکل خاصی نداریم و این دو سه روز سرما هم که سپری شود از لحاظ نیاز کشور ما به گاز ترکمنستان منتفی شده اما اینکه در آینده با آنها همکاری داشته باشیم، بستگی به سیاست‌های دولت‌های دو کشور دارد اما به هر صورت رابطه ما با ترکمنستان مبتنی به نیاز یا رفع نیاز نخواهد بود بلکه مبتنی بر همکاری تجاری خواهد بود.

عراقی در خصوص وارد عمل شدن ترکمنستان برای مذاکرات با ایران هم گفت: ما اصراری برای تامین گاز کشور از ترکمنستان نداریم اما با آنها قرارداد داریم حساب و کتاب هم داریم بدهی و بستانکاری و جرایم داریم همه اینها را در مذاکره برطرف می‌کنیم و در آینده هم همکاری خواهیم داشت اما براساس نیاز و برطرف کردن نیاز نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید