اما و اگرهای قرارداد خودرویی با فرانسوی ها

کدخبر: ۱۶۰۴۰۰
یک عضو کمیسون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه شرکت پژو-سیتروئن هم زمان با دو خودروساز ایران وارد مشارکت شده که این مسئله تشدیدکننده انحصار است، گفت: قرارداد منتشر شده محرمانه تلقی شده و آن را منتشر نکرده‌اند که این امر بسیار مبهم و مشکوک است.
اما و اگرهای قرارداد خودرویی با فرانسوی ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم ، محمدعلی پور مختار، در خصوص گزارش منتشره توسط وزارت صنعت و اعلام رقم 150 میلیون یورو (168 میلیارد تومان) برای سرمایه گذاری و واگذاری 50 درصد از سهام سایپا کاشان به پژو-سیتروئن، اظهارداشت: براساس اخباری که به من رسیده قیمت واقعی سایپا کاشان بسیار بیشتر از این رقم است اما به کمتر از نصف قیمت به پژو-سیتروئن واگذار شده است.

وی با اعلام اینکه این واگذاری محل ایراد بوده و حتماً این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد ، افزود: دستگاه‌های نظارتی هم باید به این موضوع ورود پیدا کنند. قرارداد منتشر شده محرمانه تلقی شده و آن را منتشر نکرده‌اند و این قرارداد برای ما بسیار مبهم و مشکوک است. چرا قراردادی نباید برای مردم منتشر شود، حتی اگر به مردم اعتقادی ندارند حداقل در اختیار نمایندگان باید بگذارند که مشخص شود ما چه تعهداتی و طرف مقابل چه تعهداتی داده است و در مقابل چه امتیازات بزرگی را داده ایم و چه امتیازاتی را دریافت کرده‌ایم.

این عضو کمیسون حقوقی وقضایی مجلس تصریح کرد: سوابق اروپایی‌ها و به ویژه فرانسوی‌ها نشان می‌دهد آنها هیچ گاه حاضر به دادن دانش و تکنولوژی در بخش خودرو یا سایر حوزه ها نبوده‌اند. به همین دلیل نگرانی ما این است که سایپا کاشان را به یک مرکز مونتاژ خودرو های فرانسوی تبدیل کنند و در نهایت برای کشور چیزی از جهت علمی و توانمندی هایی که باید استفاده نماییم از آن باقی نماند.

وی در خصوص اقدامات مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به قراردادهای خارجی خودروسازان، گفت: مجلس پیگیر این مسئله هست و امیدوارم که کمیسون اصل 90 این مسئله را پیگیری نماید.

پورمختار در پاسخ به این پرسش که شرکت پژو-سیتروئن هم زمان با دو خودروساز ایران وارد مشارکت شده و محصولات هر دو قرار ا ست که در یک بازه قیمتی (50-90 میلیون) عرضه شود، این از نظر شما انحصار را تشدید نمی کند؟، اظهارداشت: بله این مسئله تشدید کننده انحصار است. پژو و سیتروئن به ظاهر دو شرکت مختلف هستند ولی در واقع آنها سالهاست که یک شرکت واحد ایجاد کرده‌اند و در واقع هر دو خودرو سازان ما با یک شرکت وارد قرارداد شده‌اند. و این نوعی دور زدن مقررات و تشدید انحصار است و باید برداشته شود. 

این عضو کمیسون حقوقی وقضایی مجلس، تصریح کرد: پژو جزو اولین شرکت‌هایی بود که با اعمال تحریم‌ها از ایران خارج شد و ایران خودرو را تنها گذاشت. ما به تجربه دیدیم که فرانسوی ها به دنبال فروش کالاهای خود در بازار ایران هستند و بنا ندارند که تکنولوژی و دستاوردهای خود را در اختیار ما قراردهند. البته امیدوارم این گونه نباشد و مسئولین در مقابل امتیازات خوبی که به فرانسوی ها واگذار شده امتیازات مثبتی را هم برای صنعت خودروی کشور کسب کرده باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید