فشار ریسک ها بر بازار سهام

کدخبر: ۱۶۰۷۳۷
شاخص بورس تهران که از ابتدای بهمن سه کانال را واگذار کرده، امروز نیز رشد اندکی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمان ترافیک گزارش‌های نخستین پیش‌بینی سود سال 96، فضای انتظاری در بازار سهام حاکم شود. اما انتظار می‌رود پس از اصلاح قیمتی اخیر و با توجه به بهبود وضعیت در برخی نمادهای شاخص‌ساز به‌ویژه در گروه‌های وابسته به قیمت‌های جهانی، تغییر روند مثبتی را در بازار سهام شاهد باشیم. البته در این مسیر، ریسک «رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی ترامپ» می‌تواند بر فضای عمومی بازار سهام اثرگذار باشد.
فشار ریسک ها بر بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، با وجود انتظار برای کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار با انتشار اولین پیش‌بینی شرکت‌ها اما باید در نظر داشت که همچنان ریسک‌های بعضا سنگینی در برابر رشد قیمت سهام قرار دارد. در این‌خصوص می‌توان به پیش‌خور شدن رشدهای آتی سودآوری در بسیاری از شرکت‌ها اشاره کرد. علاوه بر این همان‌طور که اشاره شد امید زیادی به رشد قیمتی در بازار جهانی وجود دارد. در این میان اثر سیاست‌های انقباضی چین در پایان هفته گذشته افت قیمت کالاها بود. همچنین نوسانات شاخص دلار نیز می‌تواند بر روند قیمتی کالاها اثرگذار باشد. با این حال پیش‌بینی موسسات جهانی به احتمال پایداری قیمت‌های جهانی در سطوح کنونی به‌خصوص در بخش فلزات اشاره دارد.

در حالی‌که احتمال افت نرخ دلار در شرایط کنونی نیز کاهش یافته است می‌توان انتظار اثر مثبت این عوامل در افزایش میزان سود خالص بازار با رشد سودآوری شرکت‌های کالایی را داشت. در این میان، شاید مهم‌ترین ریسک موجود سیاست‌های رئیس‌جمهوری جدید آمریکا باشد. نگرانی‌ها همچنان از برجام وجود دارد. هراس ریسک سیاسی یکی از عواملی بود که بر شدت دامنه رکود در سال‌های قبل افزود و برداشته شدن این ریسک از بازار عاملی برای بازگشت خوشبینی به بازار شد. در این شرایط هراس از این موضوع می‌تواند بر ایجاد فضای منفی در بازار اثرگذار باشد. البته در روزهای اخیر بیش از آنکه به سیاست‌های ترامپ اعتنا کند به ریزش قیمت در بازارهای جهانی توجه داشت.

موضوع مهم دیگر نرخ‌ سود اوراق در بازارهای رقیب است. بالا بودن نرخ سود در بازارهای رقیب می‌تواند مانعی در برابر رشد سهام باشد. پایین‌بودن نسبت قیمت به درآمد بازارهای کم‌ریسک‌تر در مقایسه با بازار سهام مانعی در برابر افزایش ارزش بازار سهام است. این موضوع نیز می‌تواند سدی در برابر حضور نقدینگی در سهام باشد. همچنین ارائه صورت‌های مالی محافظه‌کارانه از سوی مدیران شرکت‌ها نیز می‌تواند در تصمیم‌گیری عموم بازار اثرگذار باشد. زیرا تجربه نشان داده که تعدیل مثبتی که خود شرکت‌ها اعلام می‌کنند بسیار اثرگذارتر از برآوردهای کارشناسان در بازار است. دست پایین گرفتن سودهای برآوردی سال آینده می‌تواند در برابر رشد قیمت‌ها مقابله کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید