شرط انسداد حساب بانکی ارگانهایی که به بورس اطلاعات نمی‌دهند

کدخبر: ۱۶۲۳۴۵
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اجازه دادستان منجر به انسداد حسابهای بانکی شرکتها و مجموعه هایی خواهد شد که اطلاعات شفاف به سازمان بورس نمی دهند.
شرط انسداد حساب بانکی ارگانهایی که به بورس اطلاعات نمی‌دهند

به گزارش مهر، شاپور محمدی در همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی(IFRS) و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی گفت: یکی از مهمترین ذی نفعان اجرای IFRS بازارهای سرمایه دنیا است، اگرچه به شفافیت کل اقتصاد هم کمک می کند، ولی ذی نفع اصلی آن بورس است که به خاطر همین، با کمک خوب سازمان حسابرسی، سازمان بورس و اوراق بهادار توانست از سال ۹۲ اجرای این استانداردها را به صورت اختیاری به شرکتها ابلاغ کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اکنون با ابلاغیه سازمان بورس، ۲۷ شرکت، ۲۳ بیمه و ۲۷ بانک و در مجموع ۶۷ شرکت بورسی ملزم به اجرای IFRS برای صورتهای مالی سال ۹۵ هستند. نکته مهم این است که در بنیاد IFRS نهادهای ناظر مختلفی حضور دارند که از جمله سازمان خدمات مالی ژاپن، کمیسیون مالی اروپا و کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا اشاره کرد؛ البته کشورهای مختلف از قاره های مختلف می توانند در این بنیاد حضور داشته باشند که بر این اساس سازمان حسابرسی نیز این امکان را در آینده برای ایران ایجاد خواهد کرد که در بنیاد IFRS نظرات خود را بیان کند.

وی در تشریح ویژگی های اجرای IFRS تصریح کرد: برای ما مهم است که قیمتی که برای سهم ارایه می شود، به ارزش واقعی نزدیک تر باشد؛ این در حالی است که مهمترین تاکید همگان علاوه بر شفافیت و کارایی عملیاتی، منصفانه بودن معاملات بسیار مهم است، اگر در صف خرید و فروش سفارشش جابجا شود، خلاف عملکرد منصفانه باشد. البته باید در چیزی که می خریم و به قیمتی که می خریم، شفاف و کارا بودن تبلور داشته باشد.

به گفته محمدی، نمی توان به نیاز خارجی ها برای بررسی صورتهای مالی بنگاههای اقتصادی ایران بی توجه بود، به خصوص اینکه ایران جزو قدرتهای بزرگ دنیا است و لازم دارد که شرکتهایش بین المللی شده و در بازارهای بین المللی فعال شوند، پس صورتهای مالی مبتنی بر این استانداردها می تواند یاری رسان دستیابی به این اهداف باشد.

وی اظهار داشت: شرکتهای چند ملیتی با IFRS بهتر نمود می یابند، این در حالی است که اگر شرکتهای بزرگ بورسی ایران بخواهند وارد صحنه های بین المللی شوند باید این الزامات را رعایت کنند، اساسا رعایت استانداردهای IFRS همه بحث شفافیت نیست، البته باید توجه داشت که این کارها نیاز به ضرورتهای بسیاری دارد؛ در غیر این صورت اگر کار آسانی بود، گذشتگان آن را انجام می دادند و نوبت به ما نمی رسید.

محمدی گفت: IFRS جهتگیری صحیحی است که باید مورد توجه جامعه قرار گیرد، بر این اساس بانکها، بیمه ها اگر مواردی وجود دارد که اجرای این استانداردها را برای آنها مواجه به موانعی خواهد کرد، سازمان بورس انعطاف پذیر است. بانکها و بیمه ها اگر توانستند نظر سازمان حسابرسی را تامین کنند، ما حرفی نداریم ممکن است بگوییم فلان بند را یکسال یا دو سال دیگر اجرایی کنیم؛ اما همه باید این استانداردها را رعایت کنند و گزارشهای مالی خود را بر اساس این استانداردها رعایت کنند.

وی افزود: صورتهای مالی تلفیقی یک راهکار مناسبی است که کمک می کند موانع اجرا را کمتر کند. در این میان باید توجه داشت که حسابرسان در بورس رتبه بندی دارند و هر موسسه حسابرسی متناسب با رتبه خود، در بورس کار می گیرد و حتما هم نظارت بر روی آنها صورت می گیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بازار سرمایه بیش از ده ها هزار صورت مالی تهیه شده و نزدیک به ۶۰۰ شرکت حضور دارند که سالانه ۴ صورت مالی می دهند که عدد تقریبی هم هست. بنابراین سالانه بیش از دو هزار صورت مالی تهیه می شود که همه قابل اتکا هستند، البته ممکن است که برخی اشکالات هم وجود داشته باشد، اما این چند مورد را به حساب همه حسابرسان و حسابداران نمی گذاریم.

وی افزود: اصلاحاتی که گفته می شود، مورد توجه سازمان حسابرسی است و پیشنهادی هم سازمان حسابرسی به وزیر اقتصاد در این رابطه داده است که در آینده امیدواریم حل و فصل شود. در این میان سازمان بورس خود را موظف به اجرای ماده ۶ قانون اصل ۴۴ می داند که نهادهای دولتی و غیردولتی باید صورتهای مالی خود را افشا کند، بر این اساس، حدود ۳۰۰ گزارش کاغذی در اختیار ما است و ۳۰ شرکت و موسسه دولتی و غیردولتی از بازار سرمایه توکن دریافت کرده اند تا صورتهای مالی خود را آپدیت کنند.

محمدی گفت: بحث افشای اطلاعات نهادهای غیردولتی و خیریه ها در دستور کار سازمان بورس است که نامه ای هم به سازمان ثبت شرکتها ارسال شده تا از ثبت صورتجلسات شرکتهایی که اطلاعات به بورس ارایه نکرده اند، خودداری کند. ما ملاحظه ای در این رابطه نداریم و باید صورتهای مالی افشا شود و این کار را هم دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه حسابهای بانکی این شرکتها با اجازه دادستان باید بسته شود، خاطرنشان کرد: سازمان بورس به ادغام داوطلبانه موسسات حسابرسی علاقمند است و اگر بتواند تشویقی صورت دهد، این کار را انجام می دهد ولی ادغام اجباری در دستور کار ما نیست.

گفتنی است، با توجه به رشد تجارت اقتصاد بین المللی و تنیدگی اقتصادها، نیاز به یک زبان مشترک وجود دارد که بر اساس تدوین و تنظیم صورتهای مالی شرکتها شکل می گیرد. استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی(IFRS) نقش یک زبان مشترک را ایفا می کند و با پذیرش این استاندارد، شرکتها صورتهای مالی خود را شفاف خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید