خیز چینی ها برای ورود به بازار ساخت و ساز ایران

کدخبر: ۱۶۲۳۷۷
حضور بیش از ۴۰ شرکت چینی فعال در عرصه ساخت و ساز در نمایشگاه بین المللی تهران نشان از نیم نگاه صنعت ساختمان این کشور برای حضور در بازار پسابرجامی ایران دارد.
خیز چینی ها برای ورود به بازار ساخت و ساز ایران

به گزارش ایسنا، ۵۷ شرکت خارجی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نما، سازه و تکنولوژی های نوین صنعت ساختمان (ایران بیلدکس) که طی روزهای ششم تا نهم اسفندماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می شود حضور یافته اند که از این تعداد بیش از ۴۰ شرکت چینی هستند و عنوان می کنند با توجه به احتمال رونق بازار مسکن آمادگی دارند در زمینه های فروش محصولات، مهندسی و تبادل تکنولوژی با ایران فعالیت کنند.

صنعت ساختمان چین یکی از ۱۱ بخش مهم خدمات ۲۵۰ میلیون نفری این کشور است. چینی ها در صنعت ساختمان پیشرفت قابل توجهی داشته اند و در زمینه های فروش محصولات و صادرات خدمات مهندسی، بسیاری از بازارهای جهان را قبضه کرده اند. با این حال به نظر می رسد فروشندگان کالاها و مهندسان ساختمانی چین برای ورود به بازار ایران با رقبای ایرانی مواجهند که در سالهای اخیر حرفهایی برای گفتن دارند. ایران هم اکنون در زمینه صادرات کالا و خدمات ساختمانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، سوریه، افغانستان و کشورهای آسیای میانه فعالیت دارد و کالاهای ایرانی در عرصه های جهانی قابل رقابت هستند. این کار را برای شرکتهای چینی مشکل کرده است.

غرفه داران چینی که در اولین روز با تعداد بازدیدهای کم مواجه شدند بیان کردند که فعلا نمی توانند برآوردی از بازار ایران داشته باشند و روند پیشرفت کارشان در ایران قدم به قدم خواهد بود. بعضی شرکتهای حاضر در نمایشگاه امید چندانی به بازار ایران ندارند. اما برخی دیگر عنوان می کنند حاضرند در فرآیند دوسویه فروش کالا و تبادل دوسویه تکنولوژی با ایران همکاری کنند.

یک مرد میانسال چینی که در زمینه تولید ورقه های آلومینیومی فعالیت دارد، می گوید بیش از ۲۰ سال در کمپانی های تولیدکننده ورقه های استیل، میلگرد و شمش استیل کار کرده است، درباره نمایشگاه ایران گفت: احساس می کنم ایران توان این را دارد که محصولات ما وارد این کشور شود. می دانیم بازار مسکن در ایران فعلا در رکود قرار دارد؛ زیرا قبل از اینکه به ایران بیاییم از برخی افراد راجع به بازار ایران سوال کردیم و اینکه یک سری مشتری ها در ایران درخواست محصولات ما را داشتند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بازار ایران را امتحان کنیم.

او درخصوص برنامه های آینده اش در ایران اظهار کرد که با توجه به اینکه امروز اولین روز نمایشگاه است من هنوز هیچ ایده ای برای اینکه بدانم فعالیتم را تا چه حد می توانم در ایران گسترش بدهم ندارم ولی روند پیشرفت ما قدم به قدم است و اگر ببینیم که در این بازار موفق هستیم شاید به ادامه فعالیت ترغیب شویم.

خانم "چا وز هو" نیز که در زمینه ساخت ماکتهای ایرانی فعالیت می کند، درخصوص نمایشگاه ایران بیلدکس به ایسنا گفت که طبیعتا در روز اول انتظار جمعیتی زیادی را نداشتیم به همین دلیل امیدواریم روزهای بعد افراد بیشتری به نمایشگاه بیایند. اگر استقبال کم باشد من بهتر است کالاهای خود را به صورت مستقیم به ایران عرضه کنیم، تا اینکه بخواهیم آنها را در معرض نمایش قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارند فقط محصول بفروشند یا تکنولوژی را هم به ایران منتقل می کنند، اظهار کرد که برای ما بیشتر این مهم است که بتوانیم محصولاتمان را بفروشیم و اینکه بخواهیم تکنولوژی را انتقال دهیم چندان اهمیت ندارد.

هو درباره اینکه به نظر شما آینده همکاری ایران و چین در بخش ساخت و ساز چگونه خواهد بود؟ گفت: کیفیت محصولات چین بالا است اما به نظر می رسد فعالان بخش ساخت و ساز در ایران بیشتر ترجیح می دهند که از کالاهای ایرانی استفاده کنند، به همین دلیل فکر می کنم سطح همکاریها در آینده نزدیک در همین حد باقی بماند اما در بلندمدت قطعا همکاریها بیشتر خواهد شد.

در جریان افتتاح نمایشگاه متوجه شدیم بعد از برجام تعداد شرکتهای خارجی که تمایل دارند با ایران همکاری کنند در تمام نمایشگاه‌ها از جمله صنعت ساختمان نسبت به قبل بیشتر شده است. قائم مقام شرکت نمایشگاههای بین المللی ایران با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: سیاست ما این است که حضور خارجی ها برای معرفی تکنولوژی های نوین باشد، نه صرفا ورود برای فروش کالاهای مصرفی و نهایی. در سال ۱۳۹۶ هم پیش بینی می شود حضور شرکتهای خارجی در بخش معرفی تکنولوژی گسترش پیدا کند.

سیاوش امیرمکری افزود: با توجه به اینکه پیش بینی می شود سال آینده شاهد رونق بخش معاملات مسکن باشیم ان شاءالله صنعت ساختمان بتواند در سال ۱۳۹۶ فعالیتهای تولیدی بیشتری داشته باشد و فعالان این بخش از فرصت پیش رو استفاده کنند.

همچنین حسن محتشم، رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران پیش بینی کرد دولت در سال آینده برای رونق بخشی به اقتصاد، در سیاست‌های قبلی تجدیدنظر می کند و اصراری بر تک رقمی بودن نرخ تورم نخواهد داشت. برای رونق بخشی در اقتصاد کلان هم باید از بخش مسکن شروع کند؛ زیرا به دلیل وابستگی صنایع داخلی به بخش مسکن، اگر این بخش تقویت شود می تواند مقدمه ای برای رونق بخشی به اقتصاد باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید