رتبه جهانی ایران در توسعه دولت الکترونیک

کدخبر: ۱۶۲۳۸۰
آمارهای اخیر بین‌المللی گویای آن است که در حوزه دولت الکترونیکی حداقل ۱۰۰ کشور جهان قبل از ایران قرار دارند.
رتبه جهانی ایران در توسعه دولت الکترونیک

به گزارش ایسنا، اجرای طرح دولت الکترونیکی در سال‌های گذشته جزو برنامه‌های مهم دولت تلقی شده است. با این وجود همچنان در این حوزه جای بسیاری برای کار وجود دارد و آمارهای بین‌المللی گویای وضعیت نه چندان مطلوب ایران در این حوزه است.

براساس داده‌های اعلام شده برای سال ۲۰۱۶ میلادی، کشورهای انگلیس، اتریش، کره، سنگاپور، فنلاند و سوئد به ترتیب با شاخص‌های ۰.۹۲، ۰.۹۱، ۰.۸۹، ۰.۸۸، ۰.۸۸ و ۰.۸۷ بالاترین میزان شاخص دولت الکترونیکی را در سطح جهانی به خود اختصاص داده‌اند.

طبق این آمارها ایران با شاخص ۰.۴۶ رتبه ۱۰۶ جهانی را به خود اختصاص داده که این رتبه در قیاس با سال ۲۰۱۴ یک رتبه تنزل نیز داشته است.

اما براساس استانداردهای بین‌الملل برای خدمات دولت الکترونیک سه شاخص خدمات آنلاین، زیرساخت‌های مخابراتی و سرمایه انسانی تعریف شده است. در شرایطی که مقدار شاخص خدمات آنلاین در سال ۲۰۰۴ برای ایران ۰.۱۶ بوده در سال ۲۰۱۴ این رقم به ۰.۳۷ رسیده و در سال ۲۰۱۶ بار دیگر تا مرز ۰.۳۳ کاهش یافته است که این رقم از میانگین جهانی ۰.۱۳ کمتر است.

در حوزه زیرساخت‌های مخابراتی نیز در سال ۲۰۰۴ برای ایران رقمی معادل ۰.۰۹ ثبت شده بود که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۰.۲۹ رسیده و در سال ۲۰۱۶ تا ۰.۳۵ پیشرفت کرد که البته همچنان این رقم با میانگین جهانی ۰.۰۲ فاصله دارد.

در خصوص سرمایه انسانی نیز در سال ۲۰۰۴ ایران رقمی معادل ۰.۷۷ را احصاء کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۰.۶۸ کاهش یافت و در سال ۲۰۱۶ با کمی افزایش به ۰.۷۱ رسید که البته این رقم از میانگین جهانی ۰.۰۷ بالاتر است.

اما اگر بخواهیم وضعیت ایران و دولت الکترونیکی در آن را در سطح منطقه بررسی کنیم نیز رتبه ۱۷ به کشور اختصاص می‌یابد. بدین ترتیب رژیم اشغالگر قدس در حالی که رتبه ۲۰ دنیا را به خود اختصاص داده در سطح منطقه اولین جایگاه را دارد و پس از آن کشورهای بحرین و امارات متحده در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند که رتبه‌های جهانی آنها نیز به ترتیب ۲۴ و ۲۹ است.

همچنین در حالی که شاخص خدمات آنلاین ایران در سال ۲۰۰۴، ۰.۱۶ بوده در سال ۲۰۱۴ این رقم به ۰.۳۷ و در سال ۲۰۱۶ به ۰.۳۳ رسیده که از مقدار میانگین منطقه ۰.۱۸ کمتر است.

در حوزه زیرساخت‌های مخابراتی نیز میانگین ایران در قیاس با منطقه ۰.۰۵ پایین‌تر بوده و در حوزه سرمایه‌های انسانی شاخص ایران از میانگین منطقه ۰.۰۵ بیشتر است.

کشورهای رژیم اشغالگر قدس، بحرین، امارات متحده عربی، قزاقستان، کویت، عربستان سعودی، قطر، آذربایجان، گرجستان، عمان، ترکیه، لبنان، ازبکستان، ارمنستان، اردون و قرقیزستان به ترتیب ۱۶ کشور منطقه هستند که در زمینه دولت الکترونیک پیش از ایران قرار گرفته‌اند، اما پس از ایران کشورهای مصر، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، پاکستان، افغانستان و یمن رتبه‌های ۱۸ تا ۲۵ منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید