رشد شاخص با موتور خودرویی ها

کدخبر: ۱۶۴۷۵۲
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با وجود انتظار اولیه نه‌چندان مثبت معامله‌گران با شرایط بهتری نسبت به روزهای قبل مواجه شد.
رشد شاخص با موتور خودرویی ها

به گزارش اقتصادنیوز ، در بازار دیروز هر چند تصور می‌شد به دلیل بروز تنش نظامی در سوریه و افزایش فعالیت‌های انتخاباتی بازار شرایط متعادلی را شاهد باشد اما با افزایش تقاضا در گروه خودرویی و تشکیل صف‌های خرید در نمادهای این گروه شاخص در نهایت با رشد 115واحدی مواجه شد.

سه نماد سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو بیشترین سهم را در رشد شاخص کل بورس تهران داشتند. به این ترتیب، نماگر بازار سهام به رقم 77 هزار و 805 واحد رسید. در شرایطی که از ابتدای سال عمدتا شاهد رشد قیمت‌ها در نمادهای کوچک بازار سهام هستیم، روز گذشته گروه خودرویی نیز همگام با کوچک‌ترها سبزپوش شد. امری که سبب شد شاخص کل بورس رشد بیشتری را در مقایسه با روزهای کم‌نوسان دو هفته ابتدایی (معاملاتی) سال تجربه کند. با این وجود همچنان اختلاف میان شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن قابل توجه است. دیروز شاخص کل 15/ 0 درصد و شاخص کل هم‌وزن بیش از یک درصد رشد را تجربه کردند. در محاسبه شاخص کل هم‌وزن همه نمادها مستقل از اندازه بازار خود اثرگذاری یکسانی دارند. بنابراین، رشد بیشتر این شاخص تاکید می‌کند که همچنان اقبال بازار به سمت نمادهای کوچک‌تر است. در میان صنایع بزرگ بورسی، شاخص گروه خودرو با افزایش حدود 4 درصدی بهترین عملکرد را از خود نشان داد. پس از آن نیز گروه محصولات فلزی، کاشی و سرامیک و سیمان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. این در حالی بود که گروه‌های بزرگی نظیر فلزی- معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها با افت شاخص‌های خود مواجه شدند. شاید بتوان مهم‌ترین دلیل این امر را افت قیمت‌های جهانی کالاها در روزهای پایانی هفته گذشته پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه عنوان کرد.

دیروز در بازار سرمایه همچنان شفاف‌سازی‌های متعدد از نمادهای دارای رشد قیمتی در بازار منتشر شد. نمادهای پلی اکریل اصفهان، قند قزوین، لیزینگ ایرانیان و مس باهنر اقدام به انتشار شفاف‌سازی کردند. در پلی اکریل ایران آخرین بار مدیرعامل این شرکت در نامه شفاف‌سازی اعلام کرده است که اخبار و اطلاعات مهمی که باعث تغییر گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت برای سال منتهی به 30 آذر 96 شود وجود نداشته و کماکان آخرین پیش‌بینی درآمد هر سهم معتبر است. در گروه پالایشگاهی دیروز همچنین پالایشگاه بندرعباس آمار تولید و فروش 9 ماهه و تولید سه ماه پایانی سال گذشته را اعلام کرد که طی 12 ماه سال قبل، بیش از 9/ 16 میلیون مترمکعب محصول تولید شده است. همچنین «شبندر» هم تولید بیش از 5/ 12 میلیون مترمکعبی 9 ماهه سال گذشته را به فروش رسانده است.

نامه‌ای مخالف با تغییر پرتفوی سهام عدالت

در همین حال دیروز، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس درباره خروج ۷ پالایشگاه از سبد «سهام عدالت» خبرداد. محمدرضا پورابراهیمی درگفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، از ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، درباره خروج 7 شرکت پالایشگاهی از پرتفوی سهام عدالت گفت: در این نامه از رئیس مجلس درخواست شده که مصوبه دولت از سوی هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین لغو شود، چرا که با ادامه چنین اتفاقاتی از سوی دولت درباره سهام عدالت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، افزود: جایگزینی شرکت‌های غیربورسی با بورسی که قیمت آن مشخص نشده و ارزش‌گذاری روی آن صورت نگرفته خلاف آیین نامه اجرایی توزیع سهام عدالت است.

پورابراهیمی با بیان اینکه خروج ٧ شرکت از پرتفوی سهام عدالت رویه نادرست و غلطی درکشور ایجاد می‌کند، افزود: دولت با این رویه نشان می‌دهد که می‌تواند هر اقدامی با پرتفوی سهام عدالت انجام دهد و هر شرکت توانمندی را خارج و هر شرکت غیرتوانمندی را به این پرتفو اضافه کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مجلس باهرگونه اقدامی که خلاف منافع مردم در «سهام عدالت» باشد، برخورد می‌کند؛ لذا مقرر شده رئیس مجلس این مصوبه را به هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین ارسال کرده و این مصوبه در آنجا بررسی شود، که به احتمال زیاد این مصوبه در هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مغایر قوانین شناخته شده و لغو می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به 356میلیارد تومان و در فرابورس به 140میلیارد تومان بالغ شد.

گزارش از همایون دارابی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید