طرح اشتغال «کاج» آغاز به کار کرد

کدخبر: ۱۶۷۴۸۴
علی ربیعی درنشست خبری تشریح برنامه های اشتغال دولت وآموزش های مهارتی ، رفاه وتعاون که با حضور معاونان و مشاوران وی درمحل وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی برگزارشد افزود : طرح کاج در سال 95 در4 استان کشور اجرایی ،آزمایش و سامانه آن طراحی شد و دربهمن همان سال وبا حضوررئیس جمهوردرجلسه شورایعالی اشتغال این طرح تصویب شد.
طرح اشتغال «کاج» آغاز به کار کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی وی ادامه داد : اساس طرح بر این مبنا خواهد بود که دریک قسمت به ویژه در صنوف افرادی هستند که حاضرند به صنوف بروند و آموزش ببینید و سازمان فنی و حرفه ای از این دسته از افراد ثبت نام می کند. وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی اضافه کرد : کارفرمایان و صاحبان صنوفی که مایل هستند از این دسته از افراد استفاده کنند به سایت مراجعه خواهند کرد و این افراد با پرداخت بیمه حوادث از طرف دولت به آن کارگاه معرفی خواهند شد . 

دکترربیعی تصریح کرد : پیش بینی ما این است که 100هزارنفراز این نوع آموزش استقبال خواهند کرد . درطرح بعدی که زیرمجموعه طرح کاج است ما یک سوم حداقل دستمزد فارغ التحصیل به اضافه بیمه حوادث را به او پرداخت خواهیم کرد ، ما بقی دستمزد توسط کارفرما پرداخت خواهد شد و بخشی از دستمزد و حقوق کارورز توسط دولت پرداخت خواهد شد . 

وی تاکید کرد : این طرح درسال های 94 و 95 دراستان ها به صورت موفقیت آمیزی اجراشد و مطالعات ما نشان می دهد که حدود 80 درصد از این افراد در همان کارگاه یا کارخانه ماندند و مشغول به کارشدند و تعدادی نیز به منظور ایجاد شغل وخویش فرماشدن به آن کارگاه های مراجعه کرده بودند و تعدادی دیگر به دلایل مختلف از جمله نارضایتی شامل میزان دستمزد یا کار دراین مرحله از بازارکارخارج شدند . 

دکترربیعی یاد آورشد : 240میلیارد تومان بودجه برای کارورزی جوانان اختصاص داده شد ودادن حق بیمه تامین اجتماعی جوانان زیرمجموعه طرح کاج قراردارد و براساس آن افراد با ملاحظاتی از قبیل این که حتما باید آموزش فنی و حرفه ای داشته باشند ، دارابودن گواهی مهارتی از فنی و حرفه ای ازشرایط معرفی به کارگاه هاست و درطرح کارورزی قبلی 4الی 6 ماه و درطرح جدید تا یک سال نیز قابلیت ادامه خواهد بود و پرداخت بیمه کارفرمایی در آن نیز در حال مطالعه است . امیدواریم در تولیدی های مورد نیازبتوانیم زمان این طرح را ادامه دارنماییم . 

وی اظهارکرد : این طرح مغایربا دادن پول به فرد است یعنی اگر شما بخواهید به هر فرد بیکار 200هزارتومان یا بیشتر به فرد بیکار پول بدهید که شغل ایجاد شود این امر نوعی برش ناشیانه از این طرح است. اما در این طرح به کارگاه تولیدی و تبدیل به حقوق فرد خواهد شد . 

وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی تاکید کرد : کارانه با یارانه متفاوت است و پیش بینی می کنیم درصورتی که اعلام کنیم هر فرد بیکارمراجعه کند  برای دریافت 250هزارتومان استقبال از طرح فقط 3میلیون و 200هزارنفر نخواهند بود.  بلکه ما پیش بینی می کنیم که بیش از 20میلیون نفراز طرح کاج استقبال خواهند کرد و درصورتی که بخواهید این ها را محدود کنید دلیلی ندارید افراد 15 سال به بالا را محدود کنید ؟ وقتی زنان ر خانه دار وارد این طرح می شوند نباید آن ها را محدود کرد ، این امربحثی متفاوت است که در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دنبال می شود . به این ترتیب که سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ثبت نام می کند و گواهینامه می دهدوکارگاه ها و تولیدی که درخواست دارند به آنان معرفی می شوند و پول در اختیار کارفرما قرار می گیرد .  

دکترربیعی افزود : برای طرح توسعه کسب و کار اشتغال پایداریا اشتغال فراگیر، 20هزارمیلیارد تومان تهسیلات  تا کنون منابع مالی با همکاری خوب بانک مرکزی پیش بینی شده است که جای قدردانی دارد .نحوه ارائه این تسهیلات متفاوت خواهد بود و به سنت سابق داده نخواهد شد چون ما معتقدیم ارئه تسهیلات و دادن پول شغل پایدارایجاد نمی کند. 

وی گفت : اینکه  در برخی سایتها گفته می شود گزارش بیکاری محرمانه شد صحیح نیست . در همین رابطه با رئیس مجلس شورای اسلامی مذاکره انجام شد و پس از ارائه گزارش به مجلس همین عدد بیکاری ارائه شده در نشست امروز به مجلس نیز ارائه شد و هیچ گزارش محرمانه ای وجود ندارد .  امسال برای شهرهای زیر10هزارنفر ، روستاها و عشایر در قالب طرح توسعه کسب و کارتوسعه اشتغال پایدار اجرا خواهد شد . با مجلس  نیز درمورد آن مذاکره کردیم و پس ازتشکیل کمیته مشترکی میان مرکزپژوهش و کمیسیون اجتماعی مجلس مطالعه و طرح آن آماده و در مجلس مجدد مطرح  می شود . 

وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی اظهار امیدواری کرد که درکنارتثبیت شغل و شغل های ناشی از رشد جاری کشور بتوان نیازهای اشتغال را به شکل بسیار جدی پاسخ داد .

دکترربیعی از اعلام آمادگی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشوردرجهت ایجاد اشتغال خبرداد و گفت : از سایت مهارت ایرانیان ، متصل به سایت کاریابی ها امروز رونمایی می شود.  شیوه کار آن به این صورت است که افراد جویای کار مهارت خود را در سایت اعلام می کنند وسازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورمهارت افراد را تایید خواهند کرد و افراد گواهی مهارت خود را از این طریق به کارفرمایان ارائه می دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید