مذاکره با فاینانسور بریتانیایی برای تامین اعتبار خرید هواپیما

کدخبر: ۱۶۷۷۹۳
ایران در حال مذاکره با آژانس اعتبار صادرات انگلیس برای تسهیل فاینانس هواپیماهای خریداری شده ایران ایر از ایرباس و بوئینگ است.
مذاکره با فاینانسور بریتانیایی برای تامین اعتبار خرید هواپیما

به گزارش مهر، خبرگزاری رویترز به نقل از قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت که ایران در حال مذاکره با آژانس اعتبار صادرات انگلیس است تا فرایند فاینانس هواپیماهای خریداری شده توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر را تسهیل کند.

اصغر فخریه کاشان به رویترز گفت: آژانس اعتبار صادرات انگلیس موافقت ضمنی خود را برای تامین مالی برخی از ایرباس های ساخته شده در انگلیس ، فرانسه ، آلمان و اسپانیا اعلام کرده است .

او همچنین اضاافه کرد این آژانس همچنین پیشنهاد داده است تامین مالی برخی از جت های رقیب آمریکایی ایرباس یعنی بویینگ را هم به عهده بگیرد .

فخریه کاشان به رویترز گفت ما پیشنهاداتی را از UKEF(آژانس اعتبار صادرات انگلیس) دریافت کردیم  و در حال حاضر ایران مشغول بررسی این پیشنهادات است .

دو منبع آگاه از صنعت هوایی هم که نخواستند اسامی آنها فاش شود در جریان بودن این مذاکرات را تایید کردند.

UKEF و شرکت ایرباس و بوئینگ از پاسخگویی در این زمینه امتناع کردند.

وقتی برخی کشور های دنیا می‌خواهند آیتم هایی بسیار گران قیمتی مثل هواپیما را از شرکت های اروپایی و ایالات متحده خریداری کنند و بانک های این کشور ها  امکان سرمایه گذاری در این زمینه را ندارند، به مراجعی روی میاورند تا به وسیله اعتبار صادرات یا تضمین وام معامله خود را انجام دهند .

حدود 6 درصد از تحویل هواپیماها در جهان به چنین ساپورت هایی وابسته است و به این شکل برخی از ریسک هایی را که بانک ها در وام دادن پول به خطوط هوایی کم اعتبار تقبل می کنند از میان برداشته می شود و به این شکل به گردش چرخ معامله کمک می شود.

ایران ایر قصد دارد بیش از ۱۸۰ فروند هواپیمای مسافربری از ایرباس و بوئینگ خریداری کند. قرارداد خرید این هواپیماها بدنبال اجرایی شدن توافق هسته ای میان ایران و قدرت‌های جهان در ژانویه سال ۲۰۱۶ امضا شد و تاکنون ایران ایر تنها سه فروند ایرباس تحویل گرفته که گفته می شود پول آنها را به صورت نقد پرداخت کرده است.

برای اینکه صادرات بوئینگ بتواند تحت حمایت آژانس اعتبار صادرات انگلیس قرار بگیرد باید در آنها از موتورهای انگلیسی رولس رویس استفاده شود. اما هواپیماهای بوئینگ سفارش داده شده توسط ایران همگی موتورهای ساخت شرکت جنرال الکتریک آمریکا یا شریک فرانسوی اش، سفران، را خواهند داشت .

آژانس اعتبار صادرات انگلستان در گذشته اعلام کرده که به منظور در نظر گرفتن زنجیره های جهانی تولید نیازمند این است که  انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد . افرادی که قبلا با این آژانس سر و کار داشته اند میگویند امکان این وجود دارد که به جز موتور؛ تجهیزات انگلیسی دیگر خریداری شده توسط بویینگ را هم شامل این طرح نماید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید