یارانه چگونه نقش «ضامن» وام را برای افراد ایفا می کند؟

کدخبر: ۱۶۸۵۸۴
یارانه نقدی گرچه رقمی بیش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیست اما براساس آنچه که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است حساب‌ بانکی یارانه‌ می‌تواند ضامن وام‌های خرد شود.
یارانه چگونه نقش «ضامن» وام را برای افراد ایفا می کند؟

به گزارش بانکداران 24، مشکل مردم در گرفتن وام‌ها‌ی خرد مشکلی نیست که مختص امروز و دیروز باشد بلکه مشکلی قدیمی است.اینکه جوانی که ازدواج کرده مدت‌ها‌ به دنبال وام ازدواج باشد یا فردی که می‌خواهد برای ایجاد یک شغل خانگی وام کوچکی بگیرد ماه‌ها‌ و یا چند سال به انتظار بنشیند موضوعی است که دغدغه دولت و مجلس نیز هست.اما نکته مهم فقط خود وام نیست بلکه وثایقی است که بانک‌ها‌ برای اعطای همین وام‌ها‌ی خرد در نظر می‌گیرند و همین موضوع مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

چند روز پیش بود که رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها‌ می‌توانند از ظرفیت حساب یارانه نقدی سرپرست خانوار برای تسهیل در پرداخت وام‌ها‌ی خرد استفاده کنند . ولی الله سیف عنوان کرد دستورالعمل ارائه کارت اعتباری به پشتوانه اینکه حساب یارانه نقدی به عنوان ضمانت مورد استفاده قرار بگیرد؛ صادر شده است.

حساب یارانه می‌تواند وثیقه وام‌های خرد شود

آرمان خالقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: بانک مرکزی در چند روز گذشته بخشنامه‌ای در ارتباط با بخشودگی جرائم سود وام‌های کمتر از 100 میلیون تومان را برای اجرا به بانک‌ها ابلاغ کرد. در ارتباط با وام‌های کمتر از 25 میلیون تومان نیز بانک مرکزی تسهیلاتی پیش بینی کرده است. خالقی گفت: اینکه حساب یارانه افراد پشتوانه وام‌های خرد باشد موضوعی است که برای دولت قابل اجرا است. در حال حاضر نیز یک کارمند یا بازنشسته دولت می‌تواند حقوق خود و یا مستمری‌اش را به عنوان وثیقه تسهیلات قرار دهد و حتی ضامن وام شخص دیگر شود چون به هر حال کارمندان دولت حقوق مستمری دارند و بانک‌ها می‌توانند در صورت پرداخت نشدن اقساط از حساب آنها برداشت کنند. وی افزود: اگر نگاه ما به یارانه این باشد که یارانه قرار است یک مقرری بلند مدت باشد آنگاه می‌تواند به عنوان پشتوانه وام‌های خرد قرار گیرد. فرض کنید یک خانواده سه نفره در‌ماه حدود 130 هزار تومان یارانه دریافت می‌کند چنانچه سرپرست این خانواده یک وام خرد دریافت کند آنگاه بانک می‌تواند با موافقت وام گیرنده اقساط وام را از همین حساب یارانه برداشت کند و یا حساب یارانه را به عنوان وثیقه بپذیرد. این کارشناس گفت: به نظرم دولت می‌تواند برای وام‌های خرد، حساب یارانه افراد را به عنوان وثیقه قبول کند. بانک‌ها هم می‌توانند برای وام‌هایی مثل وام ازدواج و یا وام‌هایی که به مشاغل کوچک می‌دهند از این راهکار استفاده کنند. وی افزود: یک راهکار دیگر هم در این خصوص می‌تواند این باشد که چند شخص به اتفاق هم حساب‌های یارانه‌ای شان را به عنوان وثیقه قرار داده و وام تجمیعی دریافت کنند. به هر حال باید دید که سیاست کلی کشور در ارتباط با بحث یارانه‌ها به کجا می‌خواهد برود. 

نفع مشترک تولیدکننده و مصرف‌کننده

از سوی دیگر، معصومه آقاپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: یکی از سیاست‌های کمیسیون اقتصادی مجلس که به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ابلاغ شده در ارتباط با وام‌های خرد بوده است. یکی از مشکلات اقتصاد کشور بالا بودن نقدینگی و در عین حال، طولانی‌شدن مدت سرمایه در گردش است که بیش از 12‌ماه شده است. بنابراین باید از ابزارهای پولی و مالی به شکل صحیحی استفاده کنیم. یکی از ابزارهای پولی که توسط بانک مرکزی اعمال می‌شود تحریک تقاضاست. بهترین راهکار برای تحریک تقاضای داخلی اعطای وام‌های خرد به خانواده‌های متوسط و ضعیف است و بهترین پشتوانه برای این گونه وام‌ها‌، همین حساب‌های یارانه‌ای مردم است که می‌تواند به عنوان اقساط وام‌ها در نظر گرفته شود. وی افزود: در راستای حمایت از کالاهای ایرانی، واردات بیش از 800 قلم کالا ممنوع شده است. قطعا این طرح می‌تواند موجب تشویق مردم به خرید کالاهای داخلی شود. درصورتی‌که این طرح اجرا شود تولید‌کنندگان فروش بهتری خواهند داشت و سرمایه در گردش آنها بهبود خواهد یافت. از طرف دیگر با اعطای این وام‌ها نیازهای مصرف‌کنندگان برطرف خواهد شد. آقاپور گفت: نکته مهم دیگر این است که باید قیمت تمام شده تولید کاهش یابد و برای رسیدن به این هدف باید از تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا در خطوط تولید کارخانه‌ها استفاده کرد. وام‌های کوتاه مدت باعث می‌شود که خط تولید برای تولیدکننده احیا شود و او بتواند بخشی از بدهی‌ها‌یش را پرداخت کند. بنابراین اعطای وام‌های خرد هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده است. 

انتقاد از سخت گیری بانک‌ها‌

یک عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سخت گیری بانک‌ها‌ در ارائه وام خرد گفت:یکی از اهداف ارائه وام‌ها‌ی خرد، کمک به رفع مشکلات اقتصادی اقشار ضعیف است. شهاب نادری در گفتگو با خانه ملت افزود: در جمهوری اسلامی باید بانک‌ها‌ به تمامی مردم خدمت مطلوب ارائه کنند اینکه مردم برای دریافت یک وام حدود 5 میلیونی با مسائل و مشکلات گوناگون روبرو شوند قابل قبول نیست. این نماینده مردم در مجلس دهم افزود:بسیاری از متقاضیان وام‌ها‌ی خرد، این تسهیلات را برای هزینه ازدواج، تامین ودیعه مسکن و درمان می‌خواهند بنابراین باید در ارائه وام تسریع شود.نادری با تاکید بر ضرورت اعمال نظارت بیشتر برای تسهیل ارائه وام‌ها‌ی خرد از سوی بانک مرکزی تصریح کرد:در حالی روند وصول معوقات کلان بانکی کند است که سخت گیری برای پرداخت یک وام حدود 5میلیون تومانی مردم را خسته می‌کند. وی با بیان اینکه بازنشستگان شایسته تکریم هستند، افزود:اینکه شنیده می‌شود بانک‌ها‌ ضمانت یک بازنشسته را برای پرداخت یک وام با میزان پایین، به دلیل اینکه سن او بالاتر از 65سال است را نمی‌پذیرند، جای تاسف دارد.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:در کمیسیون اقتصادی موضوع سخت‌گیری بانک‌ها‌ برای پذیرش ضامن وام بانکی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اقدامات لازم برای رسیدگی به این وضعیت صورت خواهد گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید