صادرات بیش از200 هزارتن خوراک دام به 11 کشور درپسابرجام

کدخبر: ۱۶۹۶۳۱
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران از صادرات انواع خوراک، دام ، طیور و آبزیان به میزان بیش از 200 هزار تن و به ارزش 68 میلیون دلار به 11 کشور مقصد در سال 2016 و پسابرجام خبر داد.
صادرات بیش از200 هزارتن خوراک دام به 11 کشور درپسابرجام

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران از صادرات انواع خوراک، دام ، طیور و آبزیان به میزان بیش از 200 هزار تن و به ارزش 68 میلیون دلار به 11 کشور مقصد در سال 2016 و پسابرجام خبر داد.

«مجید موافق قدیری» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره واردات انواع خوراک دام و طیور گفت: ایران در سال 2016 از 41 کشور دنیا انواع کنسانتره، مکمل و مواد افزودنی خوراک دام به میزان 55 هزار تن وارد کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از کشور امارات متحده عربی به عنوان مهمترین کشور صادرکننده مواد اولیه خوراک دام به ایران در سال 2016 نام برد و گفت: کشورهای آلمان، هلند و فرانسه در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی افزود: در سال 2016 کشورهای فرانسه، آلمان، چین و هلند به ترتیب با 16.5 ، 16.1 ، 10 و 10 درصد سهم از بزرگترین صادرکنندگان مواد افزودنی، کنسانتره و مکمل های دامی به ایران بوده اند که این سطح تعامل بالا از نشانه های بین المللی تر شدن صنعت خوراک دام ایران است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: کشورهای اسلواکی، آفریقای جنوبی و کانادا نیز کمترین صادرات این محصولات را به کشورمان در سال 2016 داشته اند.

به گفته موافق قدیری، بیشترین کاهش واردات خوراک دام وطیور ایران نسبت به سال 2015 از کشورهای تایلند و اندونزی بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه کشورمان 0.3 درصد ( سه دهم درصد) واردات کنسانتره و مکمل دامی جهان را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ایران در رتبه 66 دنیا در واردات انواع کنسانتره، مکمل و مواد افزودنی خوراک دام قرار دارد.

وی اظهارداشت: حجم کل واردات انواع مکمل، کنسانتره و مواد افزودنی خوراک دام ایران در سال 2016 حدود 55 هزار تن و صادرات انواع خوراک دام، طیور و آبزیان بیش از 200 هزار تن بوده است.

موافق قدیری ارزش واردات این اقلام را در سال 2016 حدود 65 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: ارزش این حجم از واردات نسبت به 5 سال گذشته 4 درصد رشد و نسبت به سال 2015 حدود 16 درصد رشد داشته است. 

این فعال اقتصادی یکی از دلایل این افزایش رشد را رونق نسبی کسب و کار و افزایش مناسبات تجاری کشور با جهان پیرامون نسبت به زمان قبل از برجام عنوان کرد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: برای افزایش توازن در رشد اقتصادی صنعت خوراک دام و در کل اقتصاد دامپروری و کشاورزی باید به گونه ای عمل کرد که همه اهالی کسب و کار در صنعت از منافع رشد اقتصادی بهره مند شوند. 

موافق قدیری براین باور است که برای رشد اقتصادی پایدار در کشاورزی و صنعت دامپروری باید سیاستگذران اقتصادی سیاست های کلان را با مشارکت بخش خصوصی وضع کنند.

وی از جمله مهمترین این سیاست ها را ایجاد و حفظ ثبات اقتصاد کلان، سرمایه گذاری روی سرمایه های انسانی و زیرساخت های فیزیکی ، ایجاد محیط مناسب برای رقابت و تجارت ، بهبود و تقویت سیستم مالی و به کارگیری تکنولوژی مدرن و افزایش سطح نوآوری نام برد.

به گزارش ایرنا، 70 سال از سابقه فعالیت صنعت خوراک دام، طیور و ابزیان ایران می گذرد و اکنون 645 واحد تولیدی صنعتی مجاز دارای پروانه در کشور فعال هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید