راهبردهای اقتصادی دولت دوازدهم برای گره گشایی های اقتصادی

کدخبر: ۱۶۹۸۳۴
پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در این رقابت ها، مطالبات عمومی نسبت به تحقق برنامه های ارایه شده توسط دولت افزایش یافته است. وعده هایی که برای دستیابی به آن در چهار سال آینده برنامه ریزی های بنیادی و کارآمد ضروری به نظر می رسد.
راهبردهای اقتصادی دولت دوازدهم برای گره گشایی های اقتصادی

به گزارش ایرنا، روزنامه های اقتصادی کشور در هفته گذشته درباره موضوع های مختلفی چون موفقیت ها و ناکامی ها در رونق مسکن و همچنین توسعه پسابرجامی حمل و نقل، یادداشت ها و گزارش هایی را منتشر کردند که در این نوشتار به آن اشاره می شود. 

** گشایش های اقتصادی و افق روشن 1400 

انتخابات دوازدهم عرصه توان سنجی برنامه های نامزدهای انتخاباتی درباره چالش ها و مشکلات فراروی ملت بود که در این عرصه، پیروزی حسن روحانی برای ادامه راه دولت گذشته نشانگر اعتماد مردم به این برنامه ها و امید آنان به گشایش در حوزه های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی بود. موضوع پر اهمیتی که در کانون توجه تحلیلگران و اقتصاددانان قرار گرفت و در یادداشت ها و گزارش هایی به ایت مقوله پر اهمیت پرداختند.

روزنامه «تعادل» در گزارشی با عنوان «اقتصاد سیاسی برنامه‌های توسعه»، نوشت: حسین راغفر معتقد است، ابرچالش توسعه اقتصاد ایران در نظام تصمیم‌گیری است و سیاست توزیعی در برنامه‌های چندگانه حول تصمیم ذی‌نفعان و نه دستیابی به توسعه در گردش بوده است. در مقابل پرویز صداقت وجود فاصله بین برنامه تا عملکرد برنامه‌های توسعه را در ساحت اقتصاد سیاسی بررسی می‌کند و بر این باور است که ساختار دوگانه‌یی بر اقتصاد ایران حاکم است که دو سوی آن را بخش‌خصوصی و خصولتی شکل داده است.

روزنامه «صمت» در یادداشتی با انتشار عنوان «تدبیر برای جذب سرمایه خارجی و امید به اشتغال بیشتر» می نویسد: ناگفته پیداست که دولت دوازدهم اهل تعامل با جهان است؛ جهانی که به داشته‌های غنی و گوناگون معدنی در ایران چشم دوخته و در این بین آنچه ضروری است، نیاز به تلاش‌های بیشتر برای پررنگ کردن این تعاملات است تا زمینه رشد این ظرفیت‌های در اختیار را بیش از پیش فراهم آورد و در پی آن سرمایه هرچه بیشتر وارد کشور شود تا به رشد اشتغال و درآمد بینجامد.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با انتشار عنوان «پاکسازی رانت از اقتصاد»،‌ آورد: یکی از مطالبات عمومی که در تب انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری به موضوع داغی برای بحث در فضای عمومی و فضای کارشناسانه کشور بدل شده‌بود، مبارزه با فساد بود. علاوه‌بر مهر تایید احساسات عمومی و اخبار پرتناوب فساد در بخش‌ عمومی در سال‌های اخیر، شاخص‌های جهانی نیز نشان می‌دهد که دامنه انواع مختلف فساد در کشور به وضعیت نگران‌کننده‌ای رسیده‌است. شاخص ادراک فساد که به‌عنوان یک شاخص جهانی برای اندازه‌‌گیری فساد در کشورهای مختلف به کار می‌رود، نشان‌ می‌دهد که به‌رغم بهبود نسبی وضعیت مقابله با فساد در کشور در سال‌های اخیر، هنوز فاصله معناداری بین ایران (با نمره 27) و کشورهایی نظیر نیوزیلند، دانمارک، کره و ژاپن (با نمره بالاتر از 80) در مهار دامنه فساد وجود دارد.

** تقویت بخش صنعت و گره گشایی از مشکلات اقتصادی

گسترش و تقویت حوزه صنعت کشور به عنوان بخشی تاثیر گذار و پیشرو در اقتصاد نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور ایفا می کند. موضوعی که همواره اقتصاددانان بر اهمیت استفاوه بهینه و بهره وری از آن تاکید می کنند.

روزنامه «صمت» در گزارشی با انتخاب عنوان «‌ریلی که فولاد باید بر آن قرار گیرد»، نوشت: در حوزه فولاد دولت یازدهم اقدام‌های مثبتی انجام داده و با وجود مشکلاتی چون رکود بازار این دولت تا حدی توانسته گام‌های مثبتی برای این صنعت استراتژیک بردارد. افتتاح طرح‌های نیمه‌تمام در بسیاری از استان‌ها در دولت یازدهم انجام شد و برخی مسئولان تلاش‌های دولت در عرصه بین‌الملل را عاملی بر استقبال شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری و همکاری ایران می‌دانند. در این بین نه‌تنها شرکت‌های دولتی فعالیت خود را گسترش دادند، بلکه حضور شرکت‌های خصوصی نیز چشمگیر و قابل توجه شد'\ .دولت در 4 سال گذشته از یک سو توانست به زنجیره فولاد بیفزاید و از سوی دیگر نیز توانست میزان تولید و صادرات فولاد را افزایش دهد.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «صنعت بعد از دلار تک نرخی»، می نویسد: افزایش نرخ ارز موجب بهبود شرایط تولید در صنایع صادراتی و نیز صنایع جایگزین واردات می‌شود، اما افزایش 10 درصدی نرخ ارز تنها موجب افزایشی بین 1.2 درصد تا 1.4 درصد در صادرات غیرنفتی خواهد شد. به‏ طور متوسط حدود 11 درصد از فروش کل کارگاه‏ های صنعتی به‏ صورت صادرات مستقیم بوده است. این در حالی است که صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی، دباغی و عمل آوردن چرم و تولید فلزات اساسی جزو صنایعی قرار می‏گیرند که سهم صادرات مستقیم از کل فروش آنها از متوسط بخش صنعت بیشتر بوده است. بنابراین با توجه به سهم حدود 30 درصدی این سه رشته فعالیت از کل ارزش افزوده صنعت،‌منافع مذکور قابل توجه خواهد بود.

روزنامه «تعادل» در گزارشی با درج عنوان «موتور محرک جدید برای رونق اقتصادی»، آورد: ظرفیت اقتصاد ایران برای تداوم رشد اقتصادی بالا به یک موتور محرکه جدید نیازمند است. با نگاهی به کشورهای در حال توسعه می‌توان ادعا کرد که سرمایه خارجی مهم‌ترین موتور رشد اقتصادی و بهبود تولید است. احیای وزارت بازرگانی سیاست درستی است. به عبارت دیگر برای برخورداری از ساختار متناسب که مساله استراتژی تجاری را تنظیم کند، باید یک نهاد مستقل آن را اداره کند و این امر بدان معناست که ما نیازمند وزارت بازرگانی هستیم تا این حیطه بزرگ را ساماندهی کند.

** سایه انتخابات بر بازار بورس و سرمایه

بازار بورس و سرمایه به عنوان یکی از مهم ترین شریان های اقتصادی کشور همواره زیر نگاه تیزبین اقتصاددانان و سرمایه گذاران این حوزه قرار دارد. حوزه ای که در چند هفته اخیر زیر سایه رقابت های انتخاباتی قرار گرفت و با فرازو و فرودهای بی شماری همراه شد. موضوعی که در روزنامه های اقتصادی هفته گزشته بازتاب یافت.

روزنامه «تجارت» در گزارشی با انتشار عنوان «واکنش سبز بورس به حسن روحانی!»، نوشت: بازار سرمایه روز شنبه را با واکنش مثبت به نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان آغاز کرد، به نحوی که ظرف یک ساعت با رشد 683 واحدی به ارتفاع 81 هزار و 27 واحد رسید. بورس تهران روز کاری امروز را با عدد 80 هزار و 344 واحد در ساعت 8 و 40 دقیقه صبح آغاز کرد و پس از 15 دقیقه روند رو به رشد گرفت.تا زمان تنظیم این خبر، حجم معاملات در بازار سرمایه به 399 میلیون سهم رسیده و ارزش آن نیز عدد 648 هزار و 575 میلیارد ریال را ثبت کرده است.

روزنامه «تعادل» در گزارشی با انتخاب عنوان «درجا زدن معنادار شاخص کل در فصل مجامع»،‌ می نویسد: روز گذشته، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی با وجود نوسانات زیاد در طول روز، درنهایت نسبت به روز قبل از آن تغییری نداشت. این در حالی است که فصل مجامع شرکت‌ها آغاز شده و باید هیجان زیادی بین سهامداران باشد اما به‌دلیل رکود در بازار سرمایه شاهد این پویایی نیستیم. در بازار روز سه‌ شنبه در دادوستدهای دیروز خودرویی‌ها در کانال کاهشی قرار گرفتند و قندی‌ها یک‌دست رشد کردند.

روزنامه «صمت» در گزارشی با درج عنوان «بازار سرمایه در انتظار یک هفته هیجانی»، آورد: هفته‌ای که گذشت آخرین هفته پیش از برگزاری انتخابات بود و سایه تردید در روند معاملات مشهود بود، به عبارت بهتر روند بازار در هفته اخیر را به دو نیمه می‌توان تقسیم کرد که نیمه نخست همراه با تردید و عرضه سهام از سوی ریسک‌گریزها و نیمه دوم هفته با جذاب شدن قیمت‌ها شاهد ورود خوشبینان به عرصه معاملات و بهبود حجم و ارزش معاملات بودیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید