بیژن زنگنه : چه کسی در اوپک جرات دارد به ایران دستور دهد؟

کدخبر: ۱۶۹۸۳۶
روزنامه شرق نوشت: توافقی بی‌‌نظیر و بی‌سابقه در تاریخ اوپک در صدوهفتادودومین نشست عادی بین اعضا شکل گرفت. کارشناسان می‌گویند همیشه آرزو بود که توافقی ٥٠ تا ٦٠ درصدی بین کشورهای عضو و کشورهای غیرعضو صورت بگیرد، اما تاکنون چنین سطح توافقی انجام نگرفته بود؛ توافقی نزدیک به صددرصد! بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران که تنها برای ٢٤ ساعت راهی وین شده بود تا در این نشست شرکت کند، مورد استقبال شمار زیادی از شرکت‌های بزرگ و کوچک نفتی قرار گرفته بود.
بیژن زنگنه : چه کسی در اوپک جرات دارد به ایران دستور دهد؟

گویا فضای انتخابات ایران سایه‌روشنی بر این مذاکرات داشت که به گفته جواد یارجانی، نماینده اسبق ایران در اوپک که اکنون نیز در وین حضور دارد، تلاش برای مذاکره با وزیر نفت ایران در حاشیه این نشست به نحو چشمگیری افزایش یافته بود که گویی نمایشی از اقتدار ایران در بین دیگر کشورها را روی پرده برده بود.  بیژن زنگنه در حاشیه این نشست خبر داده بود اگر اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید نفت، به توافق برسد، ایران به آن احترام می‌گذارد و به آن پایبند خواهد بود. این در حالی است که نشست قبلی اوپک بر اصرار ایران برای بازگشت به تولید قبل از تحریم‌ها گذشت و البته بااقتدار به نتیجه نشست.

او پیش از آنکه اعضای اوپک پشت درهای بسته به توافق برسند، گفته بود از هر سه گزینه تمدید توافق، اعم از شش ماه، ٩ ماه یا ١٢ ماه، حمایت می‌کند که البته سرانجام توافق برای مدت ٩ ماه به بار نشست. هرچند اعضای اوپک و کشورهای غیراوپک با ‌هم توافق کردند تا ٣٠ نوامبر ٢٠١٧، حدود شش ماه بعد، دوباره نشستی برگزار کنند و اوضاع را مورد بررسی مجدد قرار دهند. زنگنه همان‌موقع هم بر پیش‌بینی‌ها روی قیمت ٥٥ تا ٦٠ دلاری نفت تأکید کرده بود که این اظهارنظر او، با اظهارنظر فعالان این حوزه هم‌خوانی داشت، هرچند دیدگاه مهدی عسلی، نماینده سابق ایران در اوپک، تا حدودی با این نظر متفاوت است

. به گفته عسلی: «... مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده تا کمک کنند در قیمت‌های پایین‌تر از ٤٥ دلار هم سرمایه‌گذاری بر شیل‌اویل‌ها منفعت داشته باشد. بنابراین بعید است که قیمت‌ها از ارقام بین ٤٥ تا ٥٠ دلار فاصله بگیرند». وزیر نفت ایران پس از حضور مقتدرانه در آخرین نشست اوپک گفت: «این نشست نسبت به نشست‎هایی که در سه سال گذشته در آن حضور داشتم، ساده بود و میان اعضا اتفاق‌نظر وجود داشت».به گفته او، اختلاف و بحثی وجود نداشت و نشست 

صدو هفتاد و دوم اوپک در محیطی آرام برگزار و تصمیم‎ها به‌سرعت و بدون مشکل گرفته شد، در این نشست آنچه بازار انتظار داشت و فراتر از تحلیل‎های مطرح‌شده را انجام دادیم. او همچنین در مورد کشورهای غیراوپک هم گفت: «کشورهای غیرعضو اوپک هم در توافق کاهش عرضه همراهی خوبی داشتند، شاید نخستین‌بار در تاریخ اوپک است که مراعات اعضا تا این اندازه خوب بوده است و کاهش تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک بیش از تصور من بود».

زنگنه درباره میزان پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به توافق کاهش تولید ٣٠ نوامبر ٢٠١٦ (دهم آذرماه ٩٥) اظهار کرد: میزان پایبندی اعضای اوپک نزدیک صددرصد و تولیدکنندگان غیرعضو اوپک بالای ٩٠  درصد بوده است. وقتی از او درباره افت قیمت نفت پس از این توافق پرسیده شد، گفت: «واکنش بازار نفت تا اندازه‌ای من را شگفت‌زده کرد و شاهد افت قیمت‎‌ها بودیم، به‌طوری‌که این موضوع سبب تعجبم شد درحالی‌که نباید این‌گونه پیش می‎رفت، اما ان‌شاءالله در روزهای آینده با توجه به مصاحبه‎ها و اظهارنظرهای مطرح‌شده در کنار اراده اعضای اوپک که تاکنون نشان داده شده است، قیمت‎ها اصلاح شود و بر اساس انتظاری که داشتیم روند افزایشی در پیش گیرد».

وزیر نفت ایران درباره اینکه پیش از آغاز نشست ١٧٢ اوپک شما اعلام کردید که ایران علاقه‎مند همکاری‎ با شرکت‎های بزرگ و معتبر دنیاست، اظهار کرد: «من به‌صراحت اعلام کردم شرکت‎های آمریکایی، اگر پیام مردم ایران درک شود، این بهترین وضع برای مشارکت است زیرا مردم ایران پیام بسیار روشنی به جهانیان دادند و قدرتمندان دنیا باید این موضوع را درک کنند؛ ما به همسایگان خود و جهان در کمال اقتدار و سربلندی، پیام صلح و دوستی دادیم».

وی درباره اینکه احساس شما درباره نخستین نشستی که در دولت یازدهم در اوپک حضور داشتید و تولید نفت ایران کم بود با امروز که تولید نفت ایران افزایش یافته است، چیست، گفت: «ما مقتدریم، شخصی از من پرسید، اگر به شما بگویند که باید تولید خود را کاهش دهید، چه‌کار می‌کنید؟ گفتم، چه کسی جرئت دارد به ما بگوید تولید خود را کم کنید. مگر کسی در اوپک می‎تواند به ما دستور دهد تولید را کم کنید؟ مگر اینکه تفاهم کنیم و بر مبنای اراده خودمان به آن وفاداریم. کسی جرئت نمی‌کند به ما بگوید تولید خود را کم کنید، ما قوی، مقتدر و سربلندیم و امروز از همیشه مقتدرتر هستیم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید