کدام بانک ها در صدر پرداخت وام هستند + نمودار

کدخبر: ۱۷۰۰۰۴
در حالی پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی با هدف رونق در تولید انجام گرفت که براساس توافق صورت گرفته ما بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک‌ها بخشی از منابع خود را برای احیاء حدود ۷۵۰۰ واحد بنگاه کوچک و متوسط اختصاص داده تا با احیا این بنگاه‌ها رونق به بخش تولید کشور بازگشته و صنعت کشور از رکود خارج شود.
کدام بانک ها در صدر پرداخت وام هستند + نمودار

به گزارش میزان، با توجه به رکود سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت کشور، دولت برای خارج کردن واحدهای صنعتی و اشتغال زایی در بخش های اقتصادی از جمله بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط پرداخت تسهیلات را مد نظر قرار داد و بانک‌ها را مکلف کرد که پرداخت تسهیلات را به این واحدها در دستور کار خود قرار دهند.   

از این رو بانک‌ها مکلف‌اند که سهم خود را در پرداخت تسهیلات به متقاضیان بهبود بخشند اما با گذشت اندک زمانی برخی بانک‌های بزرگ از پرداخت این تسهیلات سرباز زده و پای خود از این ماجرا بیرون کشیدند و برخی دیگر برای فرار روبه جلو از بخشنامه بانک مرکزی تنها به استمهال بدهی‌های قبلی واحدهای صنعتی کوچک که تعداد آنها هم کم نیست روی آوردند.

از این رو با توجه به طرح رونق اقتصادی فعالان این بخش نگاه خاصی به بانک مربوطه صنعت و معدن دارند و انتظار دارند پرداختی این بانک تسهیل و در اختیارشان قرار گیرد.

در این باره فرشاد مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، با اشاره به قابل قبول بودن رقم پرداختی بانک صنعت،معدن در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی در طرح رونق اقتصادی، اظهار کرد: این بانک در طرح رونق اقتصادی عملکرد خوب وقابل قبولی از خود نشان داده و در بین بانک‌های اهدا کننده تسهیلات در رده سوم قرار دارد.

مقیمی افزود: بیشترین پرداخت‌ در بین بانک‌های اهدا کننده تسهیلات به واحدهای تولیدی در طرح رونق به ترتیب بانک کشاورزی، بانک ملی و بانک صنعت و معدن هستند و در رده های آخر مى توان از بانک های اقتصاد نوین، انصار و سینا یاد کرد البته که برخی از بانک‌ها عملکرد خوبی در این طرح از خود نشان نداده‌اند.

وی با بیان این که بانک صنعت،معدن با توجه به منابعی که در اختیار دارد و تسهیلاتی که با توجه به این منابع پرداخت کرده در رده اول بین بانک‌های کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: بانک صنعت،معدن با توجه به منابع محدودی که در اختیار دارد و در مقایسه با بانک‌های دیگر بسیار خوب عمل کرده و از این حیث و با توجه به نسبت منابع در رتبه نخست پرداخت تسهیلات قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، ادامه داد: این بانک با بانک‌های بزرگی مانند کشاورزی قابل قیاس نبوده و سهم قابل قبولی دارد همچنین نمایندگان بانک صنعت و معدن در تمامی جلسات کارگروه ملی سازمان صنایع کوچک حضور موثر داشته است.

از سوی دیگر مهدی پورقاضی، در گفت‌گو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، در رابطه با پرداخت تهسیلات در طرح رونق اقتصادی توسط بانک صنعت و معدن، خاطرنشان کرد: طرح رونق برای تسهیلات دهی به بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده و بخش کوچکی از ارائه این تسهیلات بر عهده بانک صنعت و معدن قرار داشت و حدود 90 درصد از این تسهیلات توسط بانک‌های دیگر پرداخت شده است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانى تهران، افزود: از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد این بانک در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی در طرح رونق مشکلی داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران، گفت: با توجه به این امر که شرکت شهرک‌های صنعتی باید اسامی واحدهای متقاضی دریافت وام را به هیات امنا ارائه دهد که این امر همچنان صورت نگرفته و در حال حاضر شهرک‌های صنعتی در ارتباط با تامین برق، فاضلاب و گاز مشکل داشته و این کارها باید توسط شرکت سهامی شهرک‌های صنعتی انجام می‌گرفت که در این امر کوتاهی شده است.

همچنین علی یزدانی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در نشست خبری روزهای گذشته از استمهال بودن بخش زیادی از پرداختی‌ها در طرح رونق خبر داده بود که خود جای سوال دارد که چند درصد از پرداختی بانک صنعت و معدن با توجه به این که اکثر صنعتگران کشور با رکود و فقدان سرمایه مواجه بوده اند استمهال بوده است.

براساس این گزارش و با توجه به اعلام پرداختی ها دولت و بانک مرکزی باید از بانک‌ها در خواست کند که ریز این تسهیلات را اعلام و آن‌ها را در اختیار کارشناسان و مردم قرار دهند.

1108275_651

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید